اقتصاد

کاهش 51.7 هزار واحدی شاخص بورس تهران / ارزش معاملات 6.2 هزار میلیارد تومان شد


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 51 هزار و 727 واحد روبه‌رو شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روز گذشته در روند نزولی قرار گرفته و در پایان معاملات با کاهش قابل توجهی 51 هزار و 727 واحد به رقم یک میلیون و 462 هزار و 545 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن با کاهش 5 هزار و 711 واحد به رقم 400 هزار و 726 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 5 میلیون و 558 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 340 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 352 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

اگر ارزش معاملات فرابورس ایران که امروز به بیش از 2 هزار و 901 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، در مجموع ارزش معاملات امروز بورس اوراق و فرابورس ایران به بیش از 6 هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده که حاکی از کاهش شاخص‌ها است، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی امروز نسبت به روز گذشته 3.4 درصد عقب‌نشینی کرده است.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 1.4 درصد کاهش یافته‌اند.

شاخص آزاد شناور 3.1 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 4 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 2.5 درصد کاهش یافت.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

نمادهای شاخص‌ساز بورس امروز در جهت ریزش شاخص عمل کردند، به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهش در شاخص کل بورس را نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس،‌ملی مس ایران، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر و پالایش نفت تهران داشته‌اند.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفتند شامل ایران‌خودرو، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، ملی‌مس ایران و بانک صادرات بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریف چندانی نداشته به گونه‌ای که شاخص کل فرابورس در پایان معاملات 446 واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم 17 هزار و 274 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 157 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 941 میلیون سهام و اوراق مالی در قالب 281 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 901 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، آریاساسول، پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی زاگرس، سنگ‌آهن گهرزمین و بیمه پاسارگاد به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری صباتأمین، تولید نیروی برق دماوند، سرمایه‌گذاری پویا، پلیمر آریا ساسول و توسعه مولد نیروگاهی جهرم بوده‌اند.

به گزارش فارس، این روزها شاخص بورس تهران در حال ریزش و کاهش است که برخی معتقدند، رفتار شرکت‌های حقوقی در صف‌های غیرواقعی برای فروش سهام باعث دامن زدن به رفتار هیجانی سهامداران حقیقی و نیز سهامداران عدالت شده که این امر باعث القای ترس، جو روانی و تشکیل صف‌های فروش و ریزش قیمت سهام شده است.

از طرفی فضای سیاسی در کشور هم به ریزش شاخص بورس کمک کرده است، اما کارشناسان به سرمایه‌گذاران حقیقی توصیه می‌کنند سهام خود را به هیچ وجه همراه با ضرر نفروشند و کمی صبر داشته باشند تا بازار به تعادل برسد.

مهم‌ترین اخبار و دقیق ترین تحلیل‌های اقتصادی را در کانال فارس اقتصادی در پیام‌رسان‌ها بخوانید.

انتهای پیام/ب


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا