بین الملل

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره هواپیمای اوکراینی/بهاروند: چیزی برای پنهان کردن نداریم


دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی از صبح امروز به ریاست معاونان وزرای خارجه در تهران در حال برگزاری است و بهاورند در این نشست اعلام کرد که رویکرد جمهوری اسلامی مبتنی بر شفافیت است و در این خصوص چیزی برای پنهان کردن ندارد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی از صبح امروز (دوشنبه) به ریاست محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و «یوگنی ینین» همتای اوکراینی در تهران در حال برگزاری است.

*رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است/چیزی برای پنهان کردن نداریم

محسن بهاروند رئیس هیأت ایرانی در ابتدای این نشست با ابراز تاسف و همدردی با خانواده‌های جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد.

 

 

بهاروند افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است و در خصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده است تا صادقانه مردم و هیات اوکراینی را از جرئیات سانحه مطلع سازد.

رئیس هیأت ایرانی، جمهوری اسلامی ایران و اوکراین را دو کشور دوست خواند که متاسفانه شاهد این اتفاق بودند و اکنون باید بر سر میز مذاکره به توافق برسند.

بهاروند مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی کیفری و مجازات خاطیان، برقراری عدالت و پرداخت غرامت به بازماندگان را مورد تاکید قرار داد.

*قدردانی از همکاری و تلاش ایران برای اجرای عدالت

یوگنی ینین معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت اوکراینی نیز ضمن تشکر از استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران علیرغم شیوع ویروس کرونا و مثبت ارزیابی کردن دور اول مذاکرات در کی یف، از همکاری و تلاش جمهوری اسلامی ایران جهت اجرای عدالت قدردانی کرد.

در ابتدای این نشست دو طرف به احترام جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی، مذاکرات خود را با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه آغاز کردند.

مذاکرات کارشناسی بین دو کشور در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

 

 

 

در همین خصوص محسن بهاروند معاون وزیر خارجه و رئیس هیات ایرانی در این مذاکرات، عنوان کرد: در این دور از مذاکرات سه جلسه فنی برگزار خواهد شد یکی از این جلسات در مورد بحث‌های فنی است که سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد. یک جلسه در مورد مسائل قضایی است که همکاران قوه قضاییه انجام می‌دهند و یک جلسه هم در مورد مسائل حقوقی درباره میزان غرامت افراد و هواپیماست.

 

 

پس از بازخوانی جعبه‌های سیاه این هواپیما در پاریس، ایران و اوکراین همچنین یک نشست در اوایل مرداد ماه به سرپرستی محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در شهر کی‌یف برگزار و دو طرف توافق کردند که دور بعدی این مذاکرات که در آن به موضوع غرامت‌ها نیز پرداخته خواهد شد، اواخر مهر ماه ۱۹ تا ۲۱ اکتبر (۲۸ تا ۳۰ مهر) در تهران برگزار شود.

در همین خصوص منوچهر مرادی سفیر ایران در کی‌یف پیش از این گفته بود: بر اساس توافق انجام شده قرار است دور بعدی مذاکرات در ماه اکتبر در تهران برگزار شود. طرف ایرانی چند روز پیش یادداشتی را به سفارت اوکراین در تهران تسلیم کرده و روزهای ۱۸ تا ۲۱ اکتبر (۲۷ تا ۳۰ مهر ماه) را برای دور بعدی مذاکرات پیشنهاد کرده است. دو روز اول جلسات کارشناسی کمیته‌ها است و دو روز بعد معاونان وزرای خارجه دو کشور نتایج جلسات کارشناسی را مورد بحث قرار خواهند داد. منتظر پاسخ طرف اوکراینی در خصوص زمان پیشنهادی هستیم. در مجموع، ارزیابی من از دور نخست مذاکرات بسیار مثبت بوده و به عقیده من فراتر از انتظار ما بود؛ به همین دلیل به دور دوم مذاکرات نیز بسیار خوشبین هستیم و اطمینان دارم با حسن نیت طرفین به نتایج بسیار خوبی خواهیم رسید.

 

 

به گزارش فارس، «یوگنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین در یک پیام ویدئویی که در صفحه فیس‌بوک وزارت خارجه این کشور قرار گرفته بود، در این خصوص اعلام کرد: «هیأت اوکراینی به ایران رسیده است. ما مذاکرات درباره هواپیمای اوکراینی که در ماه ژانویه ساقط شده است را آغاز کرده‌ایم».

 

 

ینین در خصوص جزئیات این سفر گفت که سه تیم مذاکره‌کننده،  برای شفاف‌سازی درباره شرایطی که به سقوط این هواپیمای اوکراینی منجر شده، گفت‌وگوهایی را انجام خواهند داد و توضیح داد: «مسئله خطای انسانی بوده یا نتیجه محاسبات اشتباه سیستم سازماندهی پروازها بر فراز ایران؟ سه گروه برای مشخص شدن این مسئله کار خواهند کرد که شامل کارشناسان هواپیمایی، بازرسان و دادستان‌ها و همچنین ارتش می‌شوند».

 

 

 

در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به این دور از مذاکرات گفت: هیأت اوکراینی از امروز مذاکرات خود را با طرف ایرانی شروع کرده است. اتفاق بسیار ناگواری رخ داد و احقاق حقوق جانباختگان و ترمیم این موضوع وظیفه ایران است.  وظیفه‌ ماست که در این زمینه به تعهدات خود عمل کنیم و ما از همان روزهای اول همکاری فوق‌ العاده‌ای را با دولت اوکراین در این زمینه داشتیم و همچنان این همکاری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره برخورد کانادا تصریح کرد: کانادا طرفیتی در این موضوع ندارد و مذاکرات درباره ابعاد حقوقی و جبران خسارت‌ خانواده‌ها و خسارت هواپیما با جدیت انجام خواهد شد.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح  ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

در همین خصوص براساس اعلام مقامات ایرانی در پی وقوع این حادثه ۶ نفر دستگیر شدند، سه نفر همچنان از روز اول حادثه در بازداشت هستند و سه نفر به قید وثیقه آزاد شده‌اند، تمام رده‌های نظامی از اپراتور به بالا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و ده‌ها نفر برای بازجویی و پرسش و پاسخ فراخوانده شده‌اند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا