بازار

تکنولوژی، آگاهی ملکی مردم را افزایش می­‌دهد

یکی از راهکارهایی که با پیشرفت تکنولوژی مدت هاست در کشورهای توسعه یافته که بازار مسکن پویایی دارند کارساز بوده، استفاده از ابزارهای مختلف همچون لیزینگ مسکن است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ و رویدادهای اقتصادی چند سال اخیر که در نهایت کاهش قدرت خرید مردم را به همراه داشته، مدل خرید خانه را برای مردم متفاوت کرده است. به طوری که مسئولین و متولیان تصمیم­ گیر حوزه مسکن، باید راهکارهای جدیدی برای تامین نیاز مسکن مردم در نظر بگیرند. یکی از این راهکارها که مدت هاست در کشورهای توسعه یافته که بازار مسکن پویایی دارند کارساز بوده، استفاده از ابزارهای مختلف همچون لیزینگ مسکن است.

لیزینگ مسکن، ابزار تایید شده بازارهای توسعه یافته

سال ها پیش، زمانی که بازار سرمایه و بانک­ ها در حال رشد و توسعه بودند، مذاکراتی در خصوص راه ­اندازی لیزینگ مسکن راه افتاد و در نهایت قوانینی برای این مهم به تصویب رسید. در این بخش قوانین بسیاری وضع شد که آزادی عمل را از فعالان بخش لیزینگ گرفت و باعث شد آن طور که باید این بخش به رونق نرسد. یکی از این قوانین، ممنوعیت ورود بانک ­ها به پروسه لیزینگ بود. به این صورت تنها شرکت ­های خصوصی می ­توانستند وارد بخش لیزینگ مسکن شوند.

در نتیجه با در نظر گرفتن ماهیت لیزینگ، که یک سرمایه گذاری بلندمدت است و در نظر گرفتن نرخ تورم در کشور ما، کمتر شرکتی حاضر به ورود به این بخش می­ شود. این مهم باید با اصلاح قوانین و ایجاد مشوق­ هایی برای ورود شرکت ­ها به لیزینگ، عملیاتی شود تا شاهد افزایش خرید و ­فروش خانه توسط مردم و رونق صنعت ساختمان باشیم.

پس انداز سرمایه، از طریق خرید متری خانه

به طور حتم خرید خانه به صورت متری کمی عجیب به نظر می­ رسد؛ یا بهتر است بگوییم می­ رسید. چراکه با راه­ اندازی بورس مسکن، می­توان به راحتی خانه ­های عرضه شده در بورس را به چندین سهام تبدیل کرد و هر سهم را به طور جداگانه­ ای فروخت.

این مهم می­ تواند افرادی که سرمایه کافی برای خرید خانه را ندارند کمک کند تا بتوانند به صورت متری خانه بخرند و به قولی نقدینگی خود را به ملک تبدیل کنند. گفتنی است این مهم و سایر بخش ­های بورس مسکن و لیزینگ، نیاز به کارشناسی دقیق قیمت خانه دارند تا بتوان با محاسبه آن خرید و فروش سهام و واگذاری خانه را انجام داد. همچنین استفاده از نیروی­ انسانی در این شرایط، هم زمان و انرژی زیادی می­ خواهد و هم باعث ایجاد رانت­ های مختلف می ­شود.

در نتیجه بهترین راهکار استفاده از تکنولوژی برای تخمین قیمت املاک است. خوشبختانه مدت زیادی است این فن­آوری توسط مجموعه دانش­ بنیان کیلید، در کشور راه ­اندازی شده و با استفاده از هوش ­مصنوعی، تخمین قیمت املاک را به صورت آنی ارائه می ­دهد.

گفتنی است کیلید، تخمین قیمت مسکن را فقط با دریافت کدپستی ده رقمی ملک مورد نظر، با کمترین درصد خطا اعلام می ­کند. همچنین کیلید در راستای افزایش آگاهی مردم، تمام اطلاعات قیمت املاک مناطق مختلف را به صورت تفکیک شده در قالب نمودار، در بخش اطلاعات بازار مسکن منتشر می­کند تا متقاضیان ملکی قبل از اقدام به خرید، فروش یا اجاره، با مطالعه روند تغییرات قیمت آن منطقه، تصمیم آگاهانه­ ای بگیرند. در این راستا نوسانات قیمت ملک در ۳ منطقه تهران را بررسی کرده ­ایم که در ادامه می­ خوانید.

خرید آپارتمان در فردوس

بسیاری از ساکنین غرب تهران، محله فردوس را به واسطه ایستگاه متروی صادقیه، که در این محله قرار دارد می ­شناسند. این محله که در مجاورت اکباتان، شهرک آپادانا و محله صادقیه قرار گرفته، دارای کوچه­ های پهن و منظمی است که تردد خودرو را در این محله آسان می ­کند. از طرفی دسترسی اتوبانی آسان به این منطقه، ویژگی دیگری است که خرید خانه در فردوس را جذاب­ تر کرده است.

گفتنی است قیمت خرید آپارتمان در فردوس همچون مناطق مجاورش، فراز و نشیب ­های زیادی را پشت سر گذاشته و از ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان در سال ۹۶، به ۳۰ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در شهریور ماه ۹۹ رسیده است. گفتنی است می ­توانید با مراجعه به سامانه کیلید، فایل­ های متعدد خرید آپارتمان در فردوس را مشاهده کرده و پس از انتخاب، به کیلید مگ مراجعه و اطلاعات کاملی از این منطقه و تمام محله­ های تهران را مطالعه کنید.

خرید آپارتمان در گاندی

می­ توان گاندی را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرد که بخش جنوبی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این صورت خرید آپارتمان در گاندی در سال ۹۲ با ۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان امکان پذیر بود و تا سال ۹۷ این نرخ همسو با تورم رشد کرد و در شهریورماه ۹۷ خرید آپارتمان در گاندی به قیمت متری ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت ها تا سال ۹۹ با شیب بسیار زیادی ادامه داشت و در شهریورماه امسال رقم  ۳۵ میلیون و۵۱ هزار تومان ثبت شد.

در نتیجه خرید آپارتمان درگاندی علاوه بر اینکه از نظر سکونت دارای مشخصه ­های خوبی است، از نظر رشد قیمت نیز در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد.

خرید آپارتمان در مهران

خرید آپارتمان در مهران نیز همچون سایر املاک غرب تهران خواهان زیادی دارد. به این دلیل، صعود قیمت در این محله نیز بسیار زیاد بوده است. به طوری که در ابتدای سال ۹۲، هر متر مربع آپارتمان بیش از ۵ سال ساخت، نزدیک به ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان خرید و فروش می­ شد. این نرخ تا اردیبهشت ۹۷ با شیب ملایمی صعود کرد و به ۷ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید.

 در نهایت پس از فراز و نشیب­های متعدد، قیمت خریدآپارتمان در مهران نیز با افزایش ناباورانه­ای روبرو شد و به ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در پایان شهریورماه ۹۹ رسید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و  خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا