سیاسی

استیضاح حسن روحانی خطای بزرگی است که مسببانش در عواقب آن شریکند


استادیار پژوهشگاه فرهنگ‌و‌اندیشه‌اسلامی با بیان اینکه اقدام به استیضاح حسن روحانی و ایجاد فضای روانی در این ‌باب، خطای بزرگی است که مسببانش، شریک مشکلاتش هستند گفت: کشتی استیضاح به ساحلی آرام نمی‌رسد.


فرشاد مهدی‌پور استادیار پژوهشگاه فرهنگ‌و‌اندیشه‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره استیضاح حسن روحانی اظهار داشت: فردای روزی که پس از یـک کـشاکش سنگین، رییس‌جمهور فعلی کشور با رای مجلس برکنار شود، چه خواهد شد؟ این سوالی است که طراحان سوال استیضاح که برخی‌هایشان چند سالی است چنین رویایی را در سر می‌پرورانند پاسخ روشنی برای آن ندارند.

وی افزود: در کشوری که تحریم‌های جنایتکارانه خارجی، مشکلات معیشت داخلی و تهدیدهای پیرامونی رو به تزاید است، استیضاح حتما موجب تقویت تحریم‌ها، افزایش دشواری‌های معیشتی و ظهور تهدیدهای امنیتی می‌شود؛ این آینده آنقدر نامحتمل است که عده‌ای نمی‌خواهند آن‌را ببینند یا خود را به ندیدن زده‌اند؟ و جالب‌تر اینکه پیشنهاد استیضاح، روی دیگر پیشنهاد استعفاست که از سوی حامیان دولت مطرح می‌شود و بارها تیتر درشت روزنامه‌هایشان شده است؛ گویا برخلاف تمام قواعد، دو لبه قیچی می‌توانند به هم برسند، چون رادیکالیسم چنین امکانی را فراهم می‌کند.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ‌و‌اندیشه‌اسلامی تصریح کرد: فرایند استیضاح رییس‌جمهور آنچنان‌که توییترزدگان تصور می‌کنند، به آسانی طی نمی‌شود؛ مطابق آنچه در اصل 89 قانون اساسی آمده، حداقل یک‌سوم نمایندگان باید چنین درخواستی را به تصریح آیین‌نامه داخلی مجلس «با ذکر موارد صریح و روشن و مستدل باشد» که فعلا از آن خبری نیست ارائه بدهند و استیضاح‌شونده یک ماه فرصت دارد تا به مجلس بیاید یعنی تا رسیدن به عدد یک‌سوم و بعد یک ماه، چه جنجالی برپا خواهد شد، بماند و بعد از آن، باید دو‌ سوم نمایندگان به عدم‌کفایت رای بدهند تا مراتب برای اجرای بند 10 اصل 110 به اطلاع مقام معظم رهبری رسانده شود؛ رهبری که در دیدار با نمایندگان مجلس کنونی به‌صراحت نظرشان را در این‌باره اعلام و آن‌‌ها را از حرکت به سمت استیضاح، نهی کرده بودند. این روال نشان می‌دهد که رسیدن به نقطه برکناری، چه میزان زمانبر  و دشوار است و اگر حتی فکر کنیم همین فردا چنین اتفاقی بیفتد، که فعلا از محالات است، درست در زمانی که بودجه پرمشکل 1400 بناست به مجلس برسد، دولت رییس نخواهد داشت.

مهدی پور خاطرنشان کرد: دعوی اصلی استیضاح‌کنندگان، جزو مواردی که براساس نگاه بخشی آن‌هاست و می‌گویند که به حیثیت مجلس فکر می‌کنند، متکی بر مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی است؛ استیضاح‌کنندگانی که با این عمل خویش در فصل بودجه، دقیقا کشور را در تعلیقی مجدد می‌اندازند.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ ‌و ‌اندیشه ‌اسلامی تصریح کرد: در وضع کنونی که مدیریت ضعیفی بر بازار اعمال می‌شود و داد همه را در آورده، با شرایطی روبه‌رو خواهیم شد که همین‌ مقدار مدیریت نیز اعمال نخواهد شد، چه پیش از استیضاح و چه پس از آن که معاون اولی بر سر کار خواهد آمد که نه می‌شود وزرایش را بازخواست کرد و نه خود او را.

وی گفت: نمایندگان مدعی استیضاح نه در سالجاری و نه در دوره قبل مجلس که چنین داعیه‌ای را داشتند، از ارائه یک طرح موثر برای حل مشکلات اقتصادی ناتوان بوده‌اند و حتی در موقعیت‌های مرتبط با خود نیز پیشنهادهایی را در مورد سیاست‌های کلان کشور ارائه کرده‌اند که از سوی عالی‌ترین شورای سیاستی جمهوری اسلامی، ناصواب ارزیابی شده است. آیا چنین تدبیری می‌تواند کشتی استیضاح را به ساحلی آرام برساند؟
 
مهدی پور گفت: برخی از استیضاح‌کنندگان که ایده‌ای برای اداره دولت ارائه نکرده‌اند، حالا منتقدان را متهم می‌کنند به اینکه می‌خواهند به رییس‌جمهور مصونیت بدهند؛ اشکالی عجیب که بیشتر دامن خودشان را می‌گیرد، چرا؟ چون استعفا پیشنهادی است که از مدت‌ها قبل از زبان حامیان دور و نزدیک دولت تکرار شده و همین امر، موجبات تمایل دولت به امتیازخواهی از سایر قوا را فراهم کرده است و عملا طرح استیضاح، موجباب مظلوم‌نمایی و فرافکنی را فراهم می‌آورد.

وی افزود: خطای دیگر استیضاح‌کنندگان، منتقل‌‌کردن انتظارات و مطالبات از مدیریت ضعیف کشور به رهبری است؛ چه اینکه برخی افراد پیشنهاد‌دهنده استعفا و حتی خود رییس‌جمهوری در مرحله‌ای، خواستار اداره کشور توسط رهبری انقلاب شدند؛ آیا این هزینه‌‌‌سازی را می‌توان غیرآگاهانه تلقی کرد و این طراحان، تکمیل‌کننده پازل دوستان نابخرد دولت یا دشمنان دانای کشور نیستند؟

استادیار پژوهشگاه فرهنگ‌و‌اندیشه‌اسلامی تصریح کرد: استیضاح‌کنندگان، خود را به تغافل زده‌اند، چون می‌دانند در این موضوع، علاوه بر ادله منتقدان، حجتی هم وجود دارد؛ آن‌هابه  گونه‌ای وعده می‌دهند که فردای استیضاح، امید به کشور بازمی‌گردد، مجلس عزیز می‌شود، مردم دولتی جوان و انقلابی برمی‌گزینند و مشکلات حل می‌شود اما فراموش کرده‌اند که چه جاده پرسنگلاخی را برای ملت و ایران، پیش و پس از استعفای رییس‌جمهور که به دست ایشان استیضاح نام گرفته و امکان رها‌کردن مسوولیت را فراهم می‌آورد خواهند ساخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از تجربه آبان 98 هنوز زمان درازی نگذشته است؛ تمایل غرب به ایجاد بی‌دولتی در ایران، سیاستی پنهانی نیست و آرزوی سوریه-لیبی‌‌‌سازی جمهوری اسلامی که به اذن‌الله به گور خواهند برد؛ اما اقدام به استیضاح و ایجاد فضای روانی در این ‌باب، خطای بزرگی است که مسببانش، شریک مشکلاتش هستند.

انتهای پیام/ 


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا