سیاسی

آیت‌الله عبداللهی: سازشکاران با ادبیات دینی صلح را مطرح می‌کنند


عضو مجلس خبرگان گفت: برخی افراد گاهی با مستندات شرعی و دینی مثل صلح امام حسن(ع)، نظرات سازشکارانه خود را توجیه می‌کنند و این مساله‌ای است که چه در دوران قبل انقلاب و چه پس از انقلاب، بارها شاهد آن بوده‌ایم.


آیت الله محمود عبداللهی رئیس کمیسیون سیاسی، فرهنگی مجلس خبرگان رهبری در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور، با بیان اینکه گاهی مسائلی درباره مذاکره و صلح مطرح می شود که موجب شگفتی است، خاطرنشان کرد: از اول مراحل انقلاب یعنی از ۱۵ خرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و در تمام مراحل این حرکت انقلابی که به ساقط شدن یک نظام ۲۵۰۰ ساله منتهی شد و پس از آن هم در همه مراحلی که در برابر نظام شرق و غرب، ایستادیم، بسیاری از سازشکاران، رفاه طلبان یا کسانی که دیدگاهی مقابل دیدگاه انقلابی امام داشتند، همواره مسئله صلح را مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس و همان سالهای اول که بسیاری از شهرها و سرزمین های قابل توجهی از اراضی کشورمان، در اشغال صدام بود، عده‌ای در همان شرایط می گفتند پیشنهاد بین‌المللی صلح را بپذیریم.

عبداللهی با اشاره به اینکه سازشکاران گاهی با ادبیات دینی و تاریخی، صلح با دشمن را تئوری پردازی می‌کنند، گفت: برخی افراد گاهی با مستندات شرعی و دینی مثل صلح امام حسن(ع)، نظرات سازشکارانه خود را توجیه می‌کنند و این مساله ای است که چه در دوران قبل انقلاب و چه پس از انقلاب، بارها شاهد آن بوده ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اساساً جنگ و صلح تابع شرایط خاص خودش است و نمی‌توان حکم کلی درباره همه جنگها و صلح ها مطرح کرد. اینکه چه زمانی باید جنگ کرد و چه زمانی باید صلح را برقرار کرد، اینها تابع زمان خاص خودشان هستند. مثلا زمان امام حسن(ع) که صلح انجام گرفت و قرارداد صلح بسته شد، باید شرایط خاص همان دوران را درنظر گرفت. شرایطی که امام حسین(ع) هم در همان مقاطع، صلح امام حسن(ع) را تایید کردند. به عبارت دیگر اگر امام علی و امام حسین (علیهم السلام) هم در آن دوران بودند، همان گونه عمل می کردند که امام حسن(ع) عمل کردند.

عبداللهی افزود: شرایطی که فرمانده کل لشکر امام حسن، عبیدالله بن عباس، با رشوه یک میلیون درهمی معاویه، خودش را فروخت و به  لشکر معاویه پیوست و هشت هزار نفر از نفرات لشکر امام به لشکر معاویه پیوستند. به این هم اکتفا نشد، امام در مدائن برای نیروهای باقیمانده سخنرانی کردند و نسبت به شرایط موجود هشدار دادند ولی فرصت طلبان در آن شرایط همراه با عوامل نفوذی حرمت امام را شکستند. حتی به خیمه امام هجوم آوردند. بالاتر از این با کمال بی شرمی نیزه بر ران امام وارد کردند. به گونه‌ای که حضرت مدتی قادر به حرکت نبودند. امام حسن(ع) در چنان شرایطی قرار داشتند. حالا آیا منطقی است که شرایط صلح امام حسن(ع) را با زمان خودمان مقایسه کنیم؟ آیا خیانت لشگریان امام قابل مقایسه با زمانه ماست که صدها هزار شهید جان خودشان را فدای این نظام مقدس کردند؟ 

عضو جامعه مدرسین با قدردانی از ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر دشمنان، تأکید کرد: مردم ما در شرایط مختلف، فداکاری کردند و با همه مشکلاتی که داشتند و دارند، همچنان در مناسبت های مختلف از جمله ۲۲ بهمن و روز قدس و روزهای مشابه، پای آرمانهای خود ایستاده اند. 

عبداللهی با تاکید بر اینکه مسئولان نظام باید قدردان مردم انقلابی ایران باشند، گفت:مردم ایران با همه گرایشات و سلایق مختلف سیاسی و با وجود مشکلات مختلفی که دارند، همچنان به نظام اسلامی اعلام وفاداری می کنند و می‌دانند که خلا های مدیریتی، کارایی نداشتن مدیریت ها و مواجه بودن با بعضی از مدیران غیرصالح یا مشکلات اقتصادی و معیشتی، نباید باعث شود که اصل نظام، مورد بی توجهی قرار بگیرد. بنابراین مردم همچنان پای نظام ایستاده‌اند و اصولا دنیا هم این را می داند و می بیند.

رییس کمیسیون سیاسی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی سردار سلیمانی به شهادت می رسد، انقلاب درونی در مردم حاصل می‌شود و مردم در سراسر کشور بسیج می‌شوند. ده ها میلیون جمعیت این پیکر را تشییع می کنند. آیا معنای این حرکت همگانی جز این است که شهید سلیمانی را مظهر و الگوی مقاومت می دانستند و می دانند؟

عبداللهی افزود: در همان شرایط می بینیم که وقتی بحث انتقام گرفتن از خون شهید سلیمانی خواسته همه ملت ایران بود، از طرف استکبار جهانی و مسئولین آمریکا پیغام داده می شود تا مسئولین نظام را از انتقام‌گیری منصرف کنند ولی به طور رسمی با ۱۳ موشک نقطه زن پایگاه مهم عین الاسد مورد هدف قرار می‌گیرد و مسئولین آمریکا هم هیچ غلطی نمیتواند بکنند. البته این اولین قدم انتقام است و دنیا از این اقتدار و پایداری به اعجاب درآمده است.

عضو خبرگان با تأکید بر اینکه مقایسه های تاریخی باید با دقت انجام شود، ادامه داد: مقایسه کردن دو شرایط مختلف، کار آسانی نیست. البته کسانی که دیدگاه خاصی دارند می توانند دیدگاه شان را بیان کنند اما مقایسه کردن یک امر دینی و شرعی و یک رفتار امام در یک مقطع خاص با مقطعی دیگر که اصلاً قابل مقایسه نیست، عملی غیر اخلاقی، غیر شرعی و غیرمنطقی است.

عبداللهی تاکید کرد: در طول این ۴۰ سال امام و مقام معظم رهبری تلاش داشتند که دشمن پیام های دوگانه از مسئولین ما نشنود، اما متاسفانه گاهی برخی مسئولین برخلاف این عمل می کنند. آن هم در این شرایط خاص  که استکبار جهانی و دنیای غرب به خصوص آمریکا خودشان دچار بحران اخلاقی، بحران سیاسی، بحران اقتصادی و بحران اجتماعی هستند. امروز ملت آمریکا دچار یک شرایط عجیب و خطرناک شده‌اند. آن وقت در این شرایط مقایسه کردن زمانه حاضر با دوران امام حسن (ع) به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا