شهرستان ها

نشست بررسی وضعیت آب بیرم بی نتیجه ماند/ متولی آبرسانی مشخص نیست!

شیراز – نشست بررسی مشکل بی آبی بیرم با حضور مدیران آب منطقه ای فارس بدون اینکه دردی از مشکلات دوا شود به پایان رسید و هنوز معلوم نیست آبرسانی وظیفه کدام دستگاه است.

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی که همواره اعلام شده مناطق جنوبی فارس از جمله شهر بیرم مشکل آب دارند، پیگیری برای رفع مسئله کمبود آب تاکنون بی نتیجه مانده است.

پیگیری‌های مکرر مردم و مسئولان شهرستان تاکنون نتیجه بخش نبوده و مسئله آب این مناطق در راهروهای سازمان‌ها و ادارات دست به دست می‌شود.

اما ظهر دوشنبه جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان این مناطق با مدیر عامل آب منطقه‌ای و معاونت طرح و توسعه آب منطقه‌ای برگزار شد.

در این نشست مسائل مختلف و پیگیری‌های قبلی مردم این مناطق مجدداً مطرح و بررسی شد اما همچنان سرنوشت آبرسانی در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای فارس در این جلسه با بیان اینکه طرح‌های مد نظر دولت باید توجیه اقتصادی داشته باشند، افزود: اما مسائل اجتماعی و مربوط به حوزه آب از این قاعده مستثنی هستند و حتی دولت به این طرح‌ها یارانه اعطا می‌کند.

مهرزاد شریفی با یادآوری اینکه در حال حاضر آب مصرفی در اکثر مناطق استان از یارانه مشمول همین قانون هستند، افزود: بطور مثال هزینه دریافتی از مردم در شیراز به نسبت هزینه آب رسانی از سد به شیراز یک هفتم مبلغ واقعی است.

وی در خصوص دستاورد این جلسه گفت: در این جلسه مشکلات و پیگیری‌های پیشین مطرح و بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه آب منطقه‌ای، سد سازی و صدور مجوز برداشت از آب سطحی و حفر چاه هاست، گفت: بر اساس آنچه در اساسنامه آب و فاضلاب قید شده پروژه‌های آب رسانی در شهرستان‌ها و شهرها بر عهده آب منطقه‌ای نیست.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای فارس خاطر نشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای فارس عهده‌دار مدیریت عرضه و تقاضای آب، و همچنین ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری و بسترسازی توسعه بازار کالا و خدمات صنعت آب است ولی مقرر شد تا پیگیری لازم برای مشخص کردن کارفرمای متولی طرح انجام و پس از اعلام اجرایی شود.

احمد میر، یکی از نمایندگان مردمی حاضر در جلسه در خصوص این نشست گفت: متأسفانه این جلسه نتیجه خاصی در بر نداشت و همچنان مشکل آب در چهار بخش به قوت خود باقی است.

مناطق بیرم، علامرودشت، خیرگو، چاه ورز دچار مشکل کیفیت نامطلوب و افت فشار هستند میر با اشاره به اینکه مناطق بیرم، علامرودشت، خیرگو، چاه ورز دچار مشکل کیفیت نامطلوب و افت فشار هستند، افزود: این مناطق در یک محدوده ۹۲ کیلومتری قرار دارند و همچنان درگیری میان شرح وظایف آب منطقه‌ای و آبفا به قوت خود باقی است.

وی در ادامه با یادآوری اینکه مدیران آبفا بر اساس اساسنامه انشعاب آب شرب را وظیفه خود می‌داند، افزود: از سوی دیگر آب منطقه‌ای که وظیفه آبرسانی را بر عهده دارد معتقد است باید کارفرمای پروژه باشد و تفاهم نامه برای این کار منعقد شود.

میر افزود: پیشنهاد اصلی این جلسه تشکیل کارگروهی توسط استانداری فارس با حضور نمایندگان آب منطقه‌ای، آبفا و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه برای حل مشکل مردم محروم این مناطق است.

خسرو دودمان از دیگر نمایندگان مردمی در این دیدار با بیان اینکه از لحاظ موقعیت جغرافیایی دشت بیرم و دشت علامرودشت در یک راستا قرار دارند افزود: خط لوله سد سلمان فارسی در فاصله ۶۰ کیلومتری آخرین مرز شهرستان‌های لامرد و لار که بیرم است قرار دارد.

دودمان در ادامه افزود: از سوی دیگر طرح آبرسانی محرم در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان لامرد و مهر قرار دارد با اینکه دشت علامرودشت و دشت بیرم که جلگه‌ای در امتداد هم هستند در بین دو شهرستان لارستان و لامرد قرار دارند همچنان از بی آبی رنج می‌برند.

دودمان با اشاره به اینکه مشکلات آب این مناطق در یک بروکراسی اداری قرار گرفته است افزود: با تمام تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های نمایندگان این دو شهرستان در مجلس شورای اسلامی همچنان نیازمند حمایت و پیگیری ایشان در کنار فعالیت مدیران استانی هستیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا