شهرستان ها

۶۳ وقف جدید در آذربایجان غربی ثبت شد

ارومیه – مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از ثبت ۶۳ وقف جدید طی ۷ ماهه گذشته سالجاری در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر جوانبخت ظهر دوشنبه در نشست خبری بزرگداشت هفته وقف اظهارکرد: ساخت خانه عالم و مساجد، ساخت اماکن مذهبی، وقف کتاب مهمترین این موقوفات را شامل می‌شود، وقف کتاب نیاز روز جامعه است که شهروندان می‌توانند با پیوستن به این پویش در حوزه وقف سهیم شوند.

وی همچنین از ثبت بیش از ۶۷۰۰ موقوفه در سامانه اوقاف استان خبر داد و ادامه داد: ۶ هزار و ۷۴۴ موقوفه در سامانه اوقاف استان ثبت شده است که از این تعداد ۶ هزار و ۶۴۸ موقوفه متصرفه، ۱۴ اشتراک التولیه و ۸۲ موقوفه غیر متصرفی است.

حجت الاسلام جوانبخت با بیان اینکه ۴۰ هزار و ۵۳۵ رقبه در سامانه اوقاف استان ثبت شده است افزود: از این تعداد ۳۴ هزار و ۷۹۵ توسط اداره اوقاف به صورت مستقیم مدیریت شده و بیش از ۵۷۴۰ دارای تولیت و بر اساس نیت واقفین اداره می‌شود.

وی با اشاره درآمد موقوفات استان از سال ۹۴، تاکنون عنوان کرد: مجموع درآمد موقوفات و بقاع متبرکه استان ۹۴ میلیارد تومان است که از این میزان، ۶۹ میلیارد تومان درآمد موقوفات متصرفه و ۲۵ میلیارد تومان نیز میزان درآمد موقوفات غیر متصرفه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۱۱ میلیارد تومان میزان درآمد مالی اوقاف استان است، اظهارکرد: ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون درآمد مالی اوقاف استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

حجت الاسلام جوانبخت با اشاره به اینکه ۵ میلیارد و ۵۴۱ میلیون تومان از درآمد موقوفات استان برای مساجد استان عمدتاً مساجد جنوب استان هزینه شده است، افزود: چهار میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان در سر فصل مذهبی، یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان در سرفصل خیریه، ۴۴۴ میلیون تومان در سر فصل اجتماعی طی یکسال هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه یکی از نیازهای اساسی استان برای موقوفات جدید محسوب می‌شود، بر لزوم توجه به سایر بسترهای وقف تاکید کرد و افزود: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای حوزه‌های علمیه طی ۴ سال گذشته هزینه شده است.

وی با اشاره به توزیع بسته معیشتی در استان گفت: در ۶ ماهه اول امسال، ۹۶۵۰ بسته معیشتی در استان تهیه شد که ۴۵۰۰ بسته در ماه رمضان، بیش از ۴۰۰۰ بسته دهه اول محرم و در ده وقف نیز ۱۰۰۰ بسته توزیع شد.

حجت الاسلام جوانبخت اظهار کرد: ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان از محل درآمد موقوفات استان برای تهیه بسته معیشتی و ۳۸۹ میلیون تومان نیز برای امر کرونا طی هفت ماهه نخست سال جاری هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در اخذ سند مالکیت حائز رتبه اول کشور شد، تصریح کرد: طی یکسال گذشته، ۳۳۰۰ سند تک برگی اخذ شده است.

وی یادآور شد: نزدیک به ۶۹ میلیارد تومان درآمد موقوفات متصرفی و رقیه‌های استان و ۲۵ میلیارد هم درآمد غیر متصرفی هستند. سرجمع ۹۴ میلیارد تومان درآمد موقوفات در سال‌های اخیر بوده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا