بین الملل

یونان: ترکیه مسئول تشدید تنش بی سابقه در منطقه است


وزارت خارجه یونان ضمن نکوهش ترکیه در استفاده از عبارت نابجا درخصوص دریای اژه، اقدامات این کشور در منطقه را غیرقانونی خواند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه یونان استفاده ترکیه از یک عبارت برای انجام عملیات در دریای اژه را غیر قانونی برشمرد.

به نوشته وبگاه «اکاثی مرینی»  وزارت خارجه یونان اعلام کرد «منطقه جستجو و نجات» مورد استفاده ترکیه که نیمی از دریای اژه را پوشش می‌دهد و در قانون جدید ترکیه آمده، غیرقانونی است و منجر به خطر افتادن جان افراد خواهد شد.

وزارت خارجه یونان اعلام کرد: «این منطقه و همچنین آنچه در قانون 1988 تعریف شده و شامل مناطق تحت حاکمیت یونان می‌شود، غیر قانونی بوده و ضمانت امنیتی ندارد.»

 در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «بدیهی است ترکیه با این اقدام اخیر که منحصراً انگیزه سیاسی دارد، از به خطر انداختن جان انسانها دریغ نمی‌کند. این حرکت به اقدامات طولانی و خودسرانه ترکیه و ادعاهای غیرقانونی در  خصوص اژه و شرق مدیترانه اضافه شده است. ترکیه مقصر تشدید تنش بی‌سابقه اخیر است.»

وزارت خارجه یونان تاکید کرد که ترکیه  باید  از موازین حقوقی بین‌المللی پیروی کند.

سخنگوی دولت یونان چندی قبل اعلام کرد تا زمان حضور کشتی تحقیقاتی«اورک ریس» ترکیه در  آبهای فلات قاره، مذاکره‌ای با این کشور صورت نخواهد گرفت.  «استیلوس پتساس» سخنگوی دولت یونان در این باره گفت: «مادامی که کشتی اروک ریس در منطه است، تماسی با ترکیه برقرار نمیکنیم.»

 یونان اعلام کرد که تصمیم آنکارا  در اعزام کشتی  نزدیک یک جزیره این کشور به شدت تنش زا و تهدید مستقیم علیه صلح در منطقه است. سخنگوی دولت یونان روز دوشنبه نیز در واکنش به این موضوع و در طعنه به حامیان ترکیه گفت، ترکیه نشان داده که سخنانش فاقد هرگونه اعتبار است

روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان  و اقدام آنکارا در اعزام کشتی‌های حفاری به شرق مدیترانه  به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می‌کنند. این در حالی است که برخی منابع مطلع مدعی شدند که ترکیه رادارهای سامانه پدافند موشکی «اس-۴۰۰» خود را که از روسیه گرفته، فعال کرده است.

انتهای پیام/م


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا