سیاسی

خرد و عقلانیت جناحی و شخصی شود، مشکلات بیشتر می شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرچه خرد و عقلانیت در جامعه جناحی و یا شخصی شود جامعه عقبتر می رود و مشکلات آن بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی، عصر روز دوشنبه ۲۸ مهرماه ۹۹ در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها حاضر شد تا به صورت مجازی به تبیین فرایند جمع سپاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دبیران هم اندیشی این نهاد در سراسر کشور بپردازد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک حلول ماه ربیع الاول گفت: از جناب حجت الاسلام و المسلمین رستمی برای ایجاد این فرصت قدردانی می کنم که این امکان را برای ما فراهم کردند که بتوانیم از ظرفیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای ارتباط با دانشجویان و اعضای هیئت های علمی استفاده کنیم.

رضایی گفت: پیشرفت و تعالی جامعه محصول خرد جمعی آن جامعه است. هر چه خرد جمعی وسیعتر و با روش های منطقی تری به دست بیاید، در پیشرفت آن جامعه موثر تر است. هرچه خرد و عقلانیت در جامعه جناحی و یا شخصی شود جامعه عقبتر می رود و مشکلات آن بیشتر می شود.

وی افزود: از سالها قبل در دبیرخانه مجمع کمیسیون های تخصصی و کارشناسی وجود دارد که نظر کارشناسان دولت و مجلس و قوه قضاییه را برای سیاست های کلی دریافت می کردند اما این کافی نبود و چند پژوهشکده با دانشگاه های برتر ایران تشکیل دادیم تا نظرات دانشگاهیان را جمع آوری کنیم. امروز به ابتکار جدید تری دست زدیم.

برای گسترده کردن فرایند جمع آوری نظرات از همه نخبگان، به الگوی جمع سپاری روی آورده ایم. سامانه نجم را راه اندازی کردیم که در مدت کوتاهی، ۱۷ هزار مراجعه به این سایت داشته ایم و تا کنون ۳۰۰ صاحب نظر ایده و پیشنهاد ات خود را برای تدوین سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه ارائه داده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر چه ذینفعان را در اداره کشور و فرایند جمع سپاری بیشتر کنیم، استفاد از خرد جمعی فراگیرتر می شود. هر چه از خرد جمعی فاصله بگیریم، آسیب های بیشتری در مسیر پیشرفت پدید می آید. انتظار داریم که دفاتر هم اندیشی و دانشجویان و اساتید نظرات خودشان را از مسیر سامانه نجم به ما برسانند و بگویند که این راه ارتباطی را کافی می دانند یا نه و چه ابتکاراتی برای پیشرفت این جمع سپاری پیشنهاد می کنند؟

محسن رضایی با اشاره به اهمیت سامانه نجم در کسب ایده ها و نظرات نخبگان، پژوهشکده ها و عموم صاحبنظران گفت: ما می خواهیم ایده های هر فرد ایرانی در سطح سیاست های کلی در کوتاه ترین زمان به بالاترین مقام کشور و مشاورین ایشان در مجمع برسد. جمع سپاری از مرگ ایده ها جلوگیری می کند و انبوهی از ایده های ناب را جمع آوری خواهد کرد. در سامانه نجم مالکیت معنوی ایده های صاحبنظران، به ثبت می رسد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تجلیل از دانشگاه های کشور گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها می توانند ما را در جلب نظرات دانشگاهیان پیرامون سیاست های کلی کشور یاری کنند. ما باید تا پایان سال ایده های تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه کشور را به جمع بندی برسانیم و نظرات مشورتی خود را برای رهبر معظم انقلاب تقدیم کنیم. این سیاست ها، ناظر بر اولین برنامه پنج ساله در دوران گام دوم انقلاب است. سیاست های کلی این برنامه پس از ابلاغ توسط مقام معظم رهبری، سند راهنمای دولت و مجلس در نگارش برنامه هفتم توسعه خواهد بود.

محسن رضایی با برشمردن موضوعات کلیدی در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه گفت: محور «تحول اقتصادی» یکی از محورهای این برنامه است که نیازمند پیشنهادهای تحولی است و انتظار داریم اساتید و دانشجویان در این زمینه به ما ایده بدهند. محور دیگر «فرهنگ» است. آیا وضعیت فرهنگ کشور مطلوب است؟ اگر نقد و راهکاری در این حوزه دارید، به ما برسانید. رابطه دانشگاه ها با صنعت و کشاورزی و نیز ساختار دانشگاه ها نیز می تواند در این سیاست ها، مورد بازنگری و تحول قرار گیرد. اخیراً دیدگاه های خوبی از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه دامغان دریافت کردم که این بحث ها، بسیار سازنده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «ما به دنبال تحول در حکمروایی در زمینه فرهنگ و اقتصاد هستیم» گفت: در اثر انقلاب اسلامی حکمروایی ما در سیاست، دفاع و امنیت متحول شد اما در فرهنگ و اقتصاد پیشرفت چندانی نداشتیم. آزادی خرمشهر و ساخت موشک های دقیق و پهپادهای پیشرفته، نماد موفقیت در حکمروایی نظام ما در عرصه دفاع و امنیت است اما در عرصه های فرهنگ و اقتصاد نیازمند رشد و تحول هستیم. البته چیزی بیش از تخصص فرهنگی و اقتصادی نیاز به تحول دارد که نامش را حکمروایی فرهنگی و اقتصادی می گذاریم.

محسن رضایی با اشاره به وجود روحیه نقادانه و آزادمنشانه در فضای دانشگاه های کشور و مغتنم دانستن آن گفت: ما در سامانه جمع سپاری مجمع از نظرات آزاداندیشانه دانشجویان و اساتید استقبال می کنیم.

وی افزود: مجمع تشخیص اولین گام را برداشته و از نهادهای دیگر تقاضا می کنیم در جمع سپاری به ما بپیوندند. این ارتباط مجمع با دبیران استانی نهاد نمایندگی ادامه خواهد یافت.

در این نشست حجت الاسلام رستمی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با خیرمقدم به دکتر رضایی و تشکر از پیگیری های ایشان در برگزاری این نشست گفت: ما نیاز داریم که شبکه هم اندیشی اساتید و دانشجویان به جریانی اثرگذار در حل مشکلات و مسائل کشور تبدیل شود. از توجه دبیرخانه مجمع به مجموعه های نخبگانی در دانشگاه ها تشکر می کنیم.

میثم مظفر رئیس مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در معرفی سامانه نجم گفت: در این سامانه پذیرای نظرات اساتید در ۶ محور و حوزه «اقتصاد کلان و بازرگانی»، «سیاسی دفاعی و امنیتی»، «بهداشت و سلامت»، «علمی، فرهنگی و اجتماعی»، «زیربنایی و تولیدی» و «حقوقی و قضایی» ناظر به سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه هستیم که هر صاحبنظر در یک یا چند حوزه می تواند ایده های سیاستی خود را ثبت کنند. در مرحله اول، ایده های سیاستی ثبت می شود. در ادامه گزاره ها و بندهای و در مرحله بعد، نظرات اصلاحی در نسخه پیش نویس نهایی را از علاقمندان دریافت می کنیم. حداکثر تا ۱۵ آبان ماه نظرات را جمع آوری می کنیم و پس از داوری پیشنهادها از صاحبنظران و پژوهشگرانی که نظرات آنها برگزیده شود، به عنوان مشاوران افتخاری کمیسیون های تخصصی مجمع قدردانی خواهد شد.

این برنامه که با همکاری مرکز مطالعات و بررسی های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور ۲۵۰ استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد علاوه بر سامانه ارتباط مجازی استان ها به طور همزمان از پایگاه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پخش می شد و شرکت کنندگانی از استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مازندران و قم دیدگاه های خود را به صورت مجازی با محسن رضایی در میان گذاشتند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا