بین الملل

عبدالله در گفت‌وگو با فارس: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد


رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره خروج نیروهای آمریکایی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.


«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، درباره به‌‌بن رسیدن گفت‌وگوهای صلح افغانستان گفت: برای بار اول است که پس از 42 سال جنگ، که تقریبا بیش از 2 دهه با طالبان در جنگ هستیم، دو طرف میز افغان‌ها با یکدیگر می‌نشینند. توقع مردم افغانستان این بوده که شاهد پیشرفت باشند. نشست دو طرف خودش یک فرصت تاریخی است.

وی افزود: این که هر دوطرف، یک طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طرف دیگر یعنی‌ طالبان به این نشست به چشم یک فرصت بنگرند و اراده و عزم خود را نشان دهند، این در مذاکرات مشخص می‌شود.

عبدالله در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا پس از توافق آمریکا و طالبان در اسفند سال گذشته، کاهش خشونت‌ها حاصل نشد و همچنان مردم غیرنظامی در افغانستان قربانی حملات تروریستی قرار می‌گیرند، افزود: جامعه بین‌الملی از جمله ایالات متحده آمریکا خواستار کاهش خشونت و کاهش جنگ‌ها شده اند. صحبت‌ها همچنان برای برقراری آتش‌بس همچنان ادامه دارد. رسیدن به آتش بس سراسری نیازمند زمان است. ما به‌عنوان یک طرف درگیر جنگ یعنی دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد به آتش‌بس هستیم.

وی درباره گفته‌های ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا کریسمس امسال نیز گفت: ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهور آمریکا این اظهارات را بیان کرده و تصمیم درباره حضور یا عدم حضور نیروهای کشورشان در افغانستان به‌عهده آنهاست. تعدادی از آنها تا پایان سال کاهش خواهند یافت و بعد از سال نیز تعدادی از آنها باقی خواهند ماند. من درباره تصمیم دولت بعدی آمریکا نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

عبدالله همچنین تصریح کرد: هم‌اکنون هم تعدادی از نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند. این خروج ادامه پیدا می‌کند اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.

وی همچنین درباره رابطه انتخابات آمریکا با روند صلح افغانستان نیز گفت: من فکر می‌کنم تقابل و تقارن‌هایی میان دو حزب حاکم آمریکا درباره این روند وجود دارد. اما این مورد نیازمند گفت‌وگوهایی می‌باشد. مهم این است که مردم افغانستان خواستار صلح هستند

در حال تکمیل…


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا