شهرستان ها

لزوم تبیین نقش اثر گذار مشاهیر کشور برای جوانان

اراک- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با صدور پیامی به مناسبت گرامیداشت روز اراک گفت: در بزرگداشت اراک باید نقش اثر گذار و سازنده مشاهیر در حوزه‌های مختلف کشور برای نسل جوان تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پیام آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی به مناسبت روز اراک عنوان شده است: روز بزرگداشت اراک فرصت ارزشمندی است تا با نگاهی به تاریخ این خطه میزان تأثیرگذاری مردم و مشاهیر آن در مناسبات اجتماعی، علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور بازخوانی و برای نسل جوان تشریح و تبیین شود.

وجود بزرگانی همچون امام راحل، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی و ده‌ها فرد شهیر دیگر که هر کدام نقش سازنده‌ای در جریان‌های مختلف سیاسی و علمی و فرهنگی داشته‌اند همواره برای مردم اراک و استان مرکزی مایه افتخار و سربلندی است و باید قدر این نعمت‌ها را دانست و آنان را به شایستگی معرفی کرد.

قدمت آستان مقدس امامزادگانی همچون محمدعابد (ع)، ۷۲ تن ساروق، امامزادگان شهر تفرش، خمین، ساوه، آستانه و هزاوه اراک نشان از آن دارد که این خطه همواره در طول تاریخ اثرگذار بوده است.

استان مرکزی، کرمانشاه، لرستان، تا سمنان و دامغان، ساوه، خمین، گلپایگان، خوانسار و همدان پیش از این به عراق عجم شهرت داشته و همواره کانون مذهب مقدس تشیع بوده و تاریخ این خطه باید بیش از پیش برای نسل جوان تشریح شود.

حوزه علمیه سپهداری اراک یکی از کانون‌های محوری در گسترش علم و ادب و معرف و مادر حوزه علمیه قم است که از سوی شیخ عبدالکریم حائری ایجاد شده و بزرگانی همچون امام راحل، حضرت آیت‌الله‌العظمی اراکی، آیت‌الله العظمی گلپایگانی، آخوند همدانی، سید احمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری و بزرگان دیگر در آن تحصیل علم و معرفت کردند و آثار و برکات آنها هم‌اکنون نیز مورد توجه است.

حاج آقا نورالدین اراکی هم یکی دیگر از بزرگان علوم اسلامی در این خطه است که آرامگاه وی اکنون زیارتگاه اقشار مختلف مردم این شهر است.

مردم استان مرکزی و شهر اراک در دوران انقلاب اسلامی و مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی نیز نقش مؤثری ایفا کردند و نام و آوازه این خطه با تقدیم ۶ هزار و ۲۰۰ شهید گلگون کفن در جنگ تحمیلی در صیانت از ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام راحل همواره بر تارک این مرز و بوم می‌درخشد.

در جریان شیوع ویروس کرونا نیز مردم استان مرکزی و اراک هم در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با هدف کنترل این ویروس منحوس و هم به لحاظ حضور در رزمایش کمک مومنانه ندای مقام معظم رهبری را لبیک گفتند و از اردیبهشت ماه امسال تا کنون بیش از ۱۹۰ هزار بسته معیشتی با حمایت مردم، خیران و دستگاه‌های اجرایی بین خانواده‌هایی که از شیوع ویروس دچار مشکلات معیشتی شدند توزیع شده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا