شهرستان ها

روزگار تلخ «سیاه اسطلخ»/۲۰۰ هزار شهروند در محرومیت زندگی می‌کنند

رشت- «سیاه اسطلخ» یکی از چند منطقه محروم و آسیب پذیر شناسایی شده در رشت است که به رغم فاصله نزدیک با شهر از بسیاری از امکانات ابتدایی محروم بوده و ساکنان آن خواستار رسیدگی مسئولان هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: وارد محل که می‌شوی بوی بد فاضلاب تو را یاد زباله سراوان می‌اندازد و طبیعت زیبای منطقه در زباله‌های اطراف و بوی فاضلاب محو می‌شود.

چاله و چوله های مسیر، زباله‌ها و فاضلاب‌هایی که مستقیم به کانال‌ها و رودخانه کنار جاده می‌ریزند و همچنین کودکانی که به دلیل نداشتن امکانات ورزشی، وسط جاده را برای بازی برگزیدند، همه و همه، قصه تلخ محرومیت را روایت می‌کند. دارم از روزگار سخت و غم انگیز ساکنین محله «سیاه اسطلخ» رشت برایتان روایت می‌کنم؛ ساکنینی که به بیش از شش هزار نفر می رسند و با مشکلات و محرومیت‌ها این منطقه دست به گریبان هستند.

منطقه‌ای که از لحاظ جغرافیایی چندان فاصله‌ای با مرکز کلانشهر رشت ندارند اما از لحاظ امکانات بین آنها کیلومترها فاصله است. بسیج رسانه استان گیلان در قالب طرح جوادالائمه در سلسله بازدیدهای خود به همراه خبرنگاران استان از محله‌های آسیب پذیر و محروم، این بار پای درد و دل مردمان سیاه اسطلخ رشت نشست.

اثربخشی رسانه‌ها در محرومیت زدایی

رئیس بسیج رسانه استان گیلان در حاشیه بازدید از محله آسیب پذیر سیاه اسطلخ، با اشاره به رسالت‌های مهم رسانه‌ها در پرداختن به مشکلات مناطق محروم و آسیب پذیر، گفت: نگاه رسانه‌ای به محلات آسیب پذیر می‌تواند گرهگشای بسیاری از مشکلات باشد که در همین راستا بسیج رسانه استان عزمش را برای پرداختن به مشکلات این مناطق جزم کرده است.

مهدی پارسا با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه و خبرنگاران استان در ایام کرونا و مبحث مواسات، گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران با اینکه در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیدند اما همانند همیشه پای کار بودند و در انعکاس اخبار جهادی عمل کردند.

وی با تاکید بر حضور میدانی مسئولین در مناطق آسیب پذیر، افزود: رسانه‌های استان صدای مردمی هستند که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده و انعکاس اخبار و مشکلات، می‌تواند حضور مسئولین را به این مناطق پر رنگ تر کند.

رئیس بسیج رسانه گیلان با اشاره به شناسایی هفت محله آسیب پذیر در رشت، پرداختن به محرومیت‌ها و مشکلات این مناطق را از اولویت‌های اصحاب رسانه دانست و معتقد است رسانه‌ها با انعکاس معضلات و مشکلات می‌توانند قدم‌های ارزشمندی در حوزه محرومیت زدایی بردارند.

پارسا با اشاره به جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در مناطق آسیب پذیر شهر رشت، نسبت به مسئولیت پذیری متولیان امر نسبت به ساکنین این مناطق تاکید کرد و گفت: محرومیت زدایی باید سرلوحه کار مسئولین قرار بگیرد.

به گفته وی، قرارگاه جوادالائمه سپاه با هدف محرومیت زدایی و زدودن محرومیت از چهره شهر، پا به عرصه گذاشته است که می‌طلبد دیگر دستگاه‌ها هم در این راستا هم گام شوند.

مسئولین پشت قاب عکس مخفی شدند

خوش خلقت نماینده قرارگاه جوادالائمه (ع) در محله سیاه اسطلخ رشت، رسانه‌ای کردن مشکلات مناطق آسیب پذیر و محروم را گامی بلند در راستای محرومیت زدایی دانست و گفت: رسانه‌ای کردن مشکلات سبب حساس‌تر شدن مسئولین و متولیان امر نسبت به مناطق آسیب پذیر می‌شود.

به گفته وی، نداشتن آب شرب، بوی بد فاضلاب، نبود خط تلفن و همچنین نامناسب بودن محور از جمله مشکلات محله سیاه اسطلخ به شمار می‌رود.

نماینده قرارگاه جوادالائمه (ع) در محله سیاه اسطلخ رشت، کشاورزی و برنج کاری را منبع اصلی درآمد ساکنین این منطقه عنوان کرد و گفت: شالیکاران سیاه اسطلخ برای کشاورزی از آب فاضلاب استفاده می‌کنند.

خوش خلقت خواستار ورود دادستان و مراجع قضائی به موضوع فاضلاب در سیاه اسطلخ شد و بیان کرد: همانطور که در خصوص سایر موضوعات زیست محیطی دغدغه مندی وجود دارد در خصوص موضوع زیست محیطی فاضلاب این منطقه هم جدیت به خرج دهند.

وی ادامه داد: زمانی رودخانه کنار محله سیاه اسطلخ محلی برای صید ماهی صید بود اما اکنون به وضعیت بسیار اسفناکی دچار شده است.

نماینده قرارگاه جوادالائمه (ع) در محله سیاه اسطلخ رشت با بیان اینکه مسئولین پشت قاب عکس مخفی شدند، گفت: دوران دفاع مقدس علیرغم تنگ دستی، سختی‌ها و محدودیت‌ها، مسئولین در کنار مردم به حل مشکلات می‌پرداختند اما امروزه اینگونه نیست.

استفاده از آب آلوده گوهررود برای مصارف کشاورزی

اسماعیلی دهیار محله سیاه اسطلخ با اشاره به توانمندی‌های این منطقه، اظهار کرد: محله سیاه اسطلخ بیش از شش هزار نفر جمعیت دارد اما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت ۴۰۰ هکتاری زراعت برنج در منطقه سیاه اسطلخ رشت، گفت: به دلیل استفاده از آب آلوده رودخانه گوهر رود در مزارع کشاورزی، کسی برنج این منطقه را نمی خرد.

دهیار سیاه اسطلخ رشت با اشاره به تعریف کانال آب برای مزارع کشاورزی این منطقه، افزود: قرار بود این کانال برای مصارف کشاورزی احداث شود، اما اکنون به مکان هدایت فاضلاب تبدیل شده و ساکنین به ناچار از آب فاضلاب برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند.

اسماعیلی، استفاده از فاضلاب برای مصارف کشاورزی را یکی از دلایل بروز بیماری‌های پوستی و سرطانی در ساکنین دانست و معتقد است بوی بد فاضلاب و همچنین استفاده کشاورزی از آن سبب شده تا سلامتی افراد تحت شعاع قرار بگیرد.

وی، آب شرب ناسالم و بی کیفیت را از دیگر مشکلات ساکنین سیاه اسطلخ برشمرد و ادامه داد: آب شرب منطقه بسیار بی کیفیت و نامطلوب است و چاه نیمه عمیقی که در اینجا حفر شده در معرض ورود آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها قرار دارد و همین موضوع اهالی را نگران کرده است.

دهیار سیاه اسطلخ رشت، کمبود امکانات تفریحی و ورزشی را از دیگر معضلات این منطقه عنوان کرد و افزود: خلأ امکانات فرهنگی و ورزشی سبب گرایش جوانان و نوجوانان به سمت خلاف و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

فقر امکانات فرهنگی و ورزشی در سیاه اسطلخ

زمانی عضو شورای اسلامی محله سیاه اسطلخ رشت هم آسیب‌های اجتماعی فقدان امکانات فرهنگی و ورزشی را در منطقه مورد توجه قرار داد و گفت: ساکنین سیاه اسطلخ از نظر امکانات فرهنگی و ورزشی فقیر هستند و همین موضوع پای جوانان و نوجوانان را به اعتیاد و مواد مخدر باز می‌کند.

وی با اشاره به وجود زمین ورزشی در منطقه، بیان کرد: این زمین ورزشی به کلی رها شده و متولیان ورزش برای ترمیم و بازسازی آن، بهانه «واگذاری» را مطرح می‌کنند.

عضو شورای سیاه اسطلخ رشت، فقدان امکانات را دلیل مهاجرت از منطقه دانست و گفت: نبود امکانات اولیه سبب شده تا اهالی این منطقه را ترک کنند.

به اعتقاد زمانی، اعتیاد، فساد اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی از مهم‌ترین تهدیدات فقدان امکانات فرهنگی و ورزشی در محلات آسیب پذیر است.

بعد از ۴۰ سال خط تلفن نداریم

فلاحتی رئیس شورای اسلامی سیاه اسطلخ رشت هم به معضل نداشتن خط تلفن اشاره و اظهار کرد: بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی هنوز، خط تلفن به این منطقه نیامده است.

به گفته وی، بسیاری از دانش آموزان به علت نبود خط تلفن و همچنین نداشتن موبایل، ناچار هستند در شرایط کرونایی، به مدرسه بروند.

این عضو شورا، خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولین نسبت به منطقه سیاه اسطلخ شد و گفت: مردم سیاه اسطلخ در محرومیت به سر می‌برند و انتظار می‌رود مسئولین و متولیان امور توجه بیشتری به این منطقه محروم و آسیب پذیر داشته باشند.

نه آب کشاورزی داریم نه آب شرب

یکی از بانوان محله سیاه اسطلخ رشت که از بوی تعفن زباله‌های گلایه می‌کرد، گفت: انباشتگی زباله‌ها و عدم ساماندهی آن موجب رنجش ساکنین شده است.

وی در حالی که از آب شرب این منطقه ناراضی بود، افزود: این منطقه نه آب کشاورزی دارد نه آب شرب.

چاله چوله ها و تلفات جانی

یکی دیگر از بانوان سیاه اسطلخی در حالی که داشت با دست به چاله چوله های جاده اشاره می‌کرد، گفت: بخاطر این چاله و چوله ها، تلفات جانی داشتیم، اما علیرغم قربانی گرفتن این مسیر، کسی بداد ما نرسید.

به گفته وی، محرومیت از در و دیوار این منطقه می بارد و کسی هم به فکر حل مشکلات آن نیست.

تیر برقی که نقش میدان را بازی می‌کرد

در حین بازدید از منطقه سیاه اسطلخ رشت، تیر برقی وسط خیابان نظرم را جلب کرد که کمی غیر عادی به نظر می‌رسید و نقش میدان را بازی می‌کرد و خودروها با زحمت از دو طرف آن رد می‌شدند، یکی از اهالی در این رابطه گفت: چندین سال است که قول دادند این تیر برق را جا به جا کنند تا جاده عریض‌تر شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است و بارها در این مسیر شاهد تصادفات تلخ هستیم.

موضوع جالب و قابل تأمل تری که در بازدید از این منطقه محروم به نظر می‌آمد؛ احاطه دو کانال فاضلاب و یک رودخانه (گوهررود) از سیاه اسطلخ بود در واقع با زبان تلخ‌تر می‌توان گفت؛ سیاه اسطلخ رشت در محاصره فاضلاب گرفته است و به قول یکی از مسئولین؛ شاید در آینده نزدیک سیاه اسطلخ به سراوانی دیگر تبدیل شود.

خروجی لوله کشی‌های فاضلاب‌ها و ورود به رودخانه و کانال‌های فاضلاب کاملاً مشهود بود و همین موضوع می‌تواند آینده تلخ و ناگوار زیست محیطی را برای ساکنین رقم بزند. اما اگر از فاضلاب و بوی بد آن فاصله بگیریم، نداشتن فضای ورزشی و فرهنگی آزارمان می‌دهد.

جمعیت شش هزار نفری لایق حداقل یک مجموعه فرهنگی و ورزشی هستند تا به خاطر آن لازم نباشد مسافت طولانی را برای گذران اوقات فراغت و تفریح طی کنند یا اینکه درگیر وسوسه‌های نفسانی نظیر اعتیاد و… شوند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا