بین الملل

رویترز: واشنگتن و خارطوم به توافقی برای حذف نام سودان از لیست تروریسم نزدیک شده‌اند


یک مقام آمریکایی خبر داد که واشنگتن و خارطوم به توافقی برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم نزدیک شده‌اند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام آمریکایی مدعی شد که آمریکا و سودان به یک توافق برای حذف نام سودان از لیست کشوهای حامی تروریسم نزدیک شده‌اند.

این مقام آمریکایی که با خبرگزاری رویترز صحبت می‌کرد، افزود: «این اقدام می‌تواند با گام‌های خارطوم در جهت برقراری روابط با اسرائیل آغاز شود اما جزئیات این موضوع هنوز در حال بررسی است.»

بر اساس گفته این مقام آمریکایی، اعلام رسمی این توافق طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

سودان از بیش از یک سال پیش در تلاش است از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا برای کشورهایی که اصطلاحاً «حامیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند خارج شود. قرار گرفتن در این فهرست از سه دهه پیش موجب قطع ارتباط نظام مالی سودان با بانک‌های جهانی شده است. 

در گفت‌وگوهایی که چند روز پیش در ابوظبی میان مذاکره‌کنندگان آمریکا و سودان برگزار شد طرف آمریکایی یکی از شرایط خروج از فهرست سیاه مذکور را عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد. 

مقام‌های مطلع گفته‌اند مذاکره‌کنندگان آمریکا و امارات در مذاکرات چند روز پیش پیشنهاد کمتر از یک میلیارد دلار در ازای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را مطرح کردند. وعده‌ سرمایه‌گذاری که به صورت غیرنقدی در اقتصاد سودان دیگر مشوق پیشنهادی به سودان بوده است.   

تلاش‌های آمریکا در این راستا در حالی انجام می‌شوند که مجمع فقه اسلامی سودان هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی حرام اعلام کرد.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا