دانش و فناوری

محدود بودن ظرفیت پذیرش رشته‌های پرطرفدار از دلایل تمدید کنکور نظام قدیم است


عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور گفت: محدود بودن ظرفیت پذیرش رشته‌های پرطرفدار از دلایل تمدید کنکور نظام قدیم است.


علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت:  سال ۹۸ برای نخستین‌بار کنکور سراسری با دو نوع سوال نظام قدیم و جدید برگزار شد.

وی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور برای ارزیابی مناسب میان داوطلبان کنکور ۹۸ از روش هم ترازی استفاده کرد تا حق داوطلبان نظام قدیم یا جدید ضایع نشود. نخستین سوالی که در ذهن دانش آموزان خطور کرد این بود که داوطلبان نظام قدیم تا چه زمانی می توانند بر اساس منابع تحصیلی خودشان آزمون بدهند.

کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت تک نظام (نظام جدید) برگزار می شود

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور در ادامه گفت: برای نخستین‌ بار این سوال مورد پرسش قرار گرفت که رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش پاسخ داد حداقل تا ۳ سال تحصیلی داوطلبان نظام قدیم می‌توانند همزمان با داوطلبان نظام جدید، اما بر اساس منابع تحصیلی خودشان آزمون دهند. 

امرایی اضافه کرد: در سال ۹۸ کنکور به صورت مشترک میان داوطلبان نظام قدیم و جدید برگزار شد. در سال ۹۹ آزمون مشترک ابتدا با مخالفت‌هایی رو به رو شد که در نهایت با اعتراض داوطلبان نظام قدیم بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، کنکور ۹۹ که به تازگی نیز برگزار شد به صورت مشترک میان داوطلبان نظام قدیم و جدید بر اساس منابع تحصیلی خودشان بود.

وی گفت: حال با نزدیک شدن به کنکور سراسری ۱۴۰۰ مقامات ارشد وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده‌اند که کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ به صورت تک نظام (نظام جدید) برگزار می شود.

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه موضوع تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ از سه نظر حائز اهمیت است، گفت: نخستین مورد محدود بودن ظرفیت رشته‌های خاص و پرطرفدار است که با توجه به اینکه سالانه داوطلبان بسیار زیادی پشت کنکور باقی می‌مانند تا بتوانند به رشته دلخواه خودشان برسند که از علل فاصله زمانی بین فارغ التحصیل شدگان دانش آموزی و ورود به دانشگاه ظرفیت محدود رشته‌های خاص و پرطرفدار است و باعث می‌شود عده‌ای از داوطلبان نظام قدیم تا چند سال پشت کنکور بمانند لذا این نیاز احساس می‌شود که فرصتی مجدد به این داوطلبان داده شود.

همچنین امرایی به موضوع دوم که ناتوانی خانواده‌ها از تامین مخارج منابع کمک آموزشی برای فرزندان است اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش سرسام آور قیمت‌ها و مشکلات معیشتی عدیده موجود در جامعه کرونازده امروز، اگر کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم آموزشی تمدید نشود داوطلبان باید به اجبار نظام تحصیلی خود را تغییر داده که ناچار به سمت منابع آموزشی جدید می‌آیند که عده‌ای توانایی خرید منابع جدید را ندارند و سبب می‌شود که یا آمادگی لازم جهت شرکت در کنکور را نداشته باشند یا از تحصیل محروم مانده که این مهم هم آسیب‌های خاص خود را برای آنان به همراه خواهد داشت.

وی به موضوع سوم که عدم تحصیل داوطلبان نظام قدیم براساس منابع نظام جدید است، خاطرنشان کرد: داوطلبان نظام قدیم در طول ۱۲ سال تحصیل حتی یک کلمه بر اساس منابع نظام جدید آموزش ندیده‌اند و تمام آموزش‌ها بر اساس نظام قدیم بوده و هرگز نمی‌توان انتظار داشت که این داوطلبان تنها بر اساس مطالعه کتب نظام جدید و بدون تدریس از سوی معلم با سوالات نظام جدید مواجه شوند و در رقابتی ناعادلانه محک بخورند.

امرایی در ادامه اضافه کرد: با آگاهی به ۳ مورد بالا مسؤولین وزارت علوم، سازمان سنجش و سایر همکاران در شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید به کمک داوطلبان نظام قدیم بیایند و یکبار برای آخرین بار اعلام کنند که سال ۱۴۰۰ آخرین کنکور مشترک بین داوطلبان نظام قدیم و جدید خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور افزود: حدود ۳۰ هزار امضا از سوی داوطلبان نظام قدیم دریافت کردیم و در نخستین جلسه دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور این موضوع را مطرح کرده‌ایم که با موافقت اعضا نامه‌ای رسمی خطاب به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و همچنین سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کرده که پس از ارسال نامه، کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار داد و پیگیر این مساله شد.

وی در پایان گفت: کمیسیون آموزش مجلس نیز در حال جمع آوری اطلاعات درمورد  تعداد دقیق داوطلبان نظام قدیم است که بر اساس تعداد، بهتر بتوانند تصمیم‌گیری کنند البته تمدید کنکور نظام قدیم نیاز به قانون جدید ندارد و تنها بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌توان کنکور سال ۱۴۰۰ را برای هر دو نظام قدیم و جدید برگزار کرد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا