بین الملل

روز شلوغ نخست‌وزیر عراق در پاریس


نخست‌وزیر عراق در سفر یک روزه به پاریس دیدارهای فشرده‌ای با رئیس جمهور، نخست‌وزیر و شماری از مقامات سیاسی و اقتصادی فرانسه انجام داد و پس از آن عازم برلین شد.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که دیروز را در پاریس سپری کرد، شب گذشته عازم برلین شد تا در ادامه سفر دوره‌ای خود به چند کشور اروپایی با مقامات آلمانی درباره تقویت روابط دوجانبه رایزنی کند.

دیدار با نخست‌وزیر فرانسه

به نوشته «روسیا الیوم»، وی صبح سه‌شنبه در پاریس ابتدا با «ژان کاستکس»همتای فرانسوی خود دیدار کرد (+) و دفتر نخست‌وزیری عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار شیوه‌های توسعه روابط دوجانبه میان پاریس و بغداد و تقویت آنها در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، امنیتی و بهداشتی بررسی شد.

از دیگر محورهای گفت‌وگوی نخست‌وزیران عراق و فرانسه، بررسی اوضاع منطقه و تبادل نظر درباره موضوعات جاری بود. الکاظمی در این دیدار بر اهمیت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: دولت عراق به دنبال برقراری روابط مستحکم با کشورهای مختلف جهان بر اساس منافع مشترک و بازگرداندن عراق به جایگاه بین‌المللی خود است.

نخست‌وزیر فرانسه نیز بر تلاش کشورش برای حمایت از عراق در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه

الکاظمی عصر دیروز به کاخ الیزه رفت تا با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.

 

بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، ماکرون در این دیدار ضمن تمجید روابط دوستی قدیمی و عمیق میان بغداد و پاریس و بر اهمیت مشارکت استراتژیک میان دو طرف و ضرورت تداوم مبارزه با تروریسم تاکید کرد.             

رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که کشورش در چارچوب ائتلاف بین‌المللی به مبارزه با داعش پایبند است و به دنبال تعمیق روابط دوجانبه برای دفاع از عراق است.

الکاظمی نیز از ابتکار فرانسه برای حمایت از دولت عراق در اجرای برخی اصلاحات قدردانی کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: در دیدار با ماکرون، شیوه‌های تقویت همکاری مشترک میان بغداد و پاریس به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و مبارزه با تروریسم بررسی شد. 

بر اساس این گزارش، بررسی اوضاع منطقه و تبادل نظر درباره چندین مسأله منطقه‌ای از دیگر محورهای دیدار نخست‌وزیر عراق با رئیس جمهور فرانسه بود.

ماکرون پس از این دیدار در پستی به زبان عربی در توئیتر از مصطفی الکاظمی برای بررسی طرح ابتکاری پیشنهادی فرانسه تقدیر کرد و گفت که فرانسه برای مبارزه با تروریسمو حمایت از حاکمیت عراق در کنار بغداد است.        

امضای یادداشت‌های تفاهم میان بغداد و پاریس

در بیانیه دیگر دفتر نخست‌وزیری عراق آمده است: در این سفر، وزیر کشاورزی عراق با همتای فرانسوی خود یک یادداشت تفاهم برای حسن همکاری درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه تقویت توانمندی‌های موسساتی وزارت کشاورزی عراق و تبادل تجارب امضا کرد. این یادداشت تفاهم همچنین تشویق شرکت‌های کشاورزی و غذایی در زمینه صنایع غذایی و کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی و توسعه منابع آب و خاک را شامل می‌شود.

وزیر حمل و نقل عراق نیز با همتای فرانسوی خود درباره احداث متروهوایی در بغداد یادداشت تفاهم امضا کرد و به نیابت از وزیر آموزش عالی عراق با وزیر آموزش و پرورش فرانسه یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کرد.

دیدار با دبیرکل یونسکو

به اعلام پایگاه خبری شبکه «الرشید»، نخست‌وزیر عراق در ادامه سفر یه روزه‌اش به فرانسه با «اودری ازولای» دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگ سازمان ملل متحد (یونسکو) دیدار کرد و درباره توسعه برنامه‌های یونسکو در عراق به ویژه در خصوص بازسازی مسجد النوری، شهر قدیمی موصل و آماده سازی خیابان الرشید در مرکز بغداد با او رایزنی کرد.

 

دو طرف همچنین شیوه‌های همکاری فرهنگی و آموزشی و پیشرفت روش‌های آموزش که متناسب با روش های آموزشی جدید به ویژه در سایه تدابیر پیشگیرانه در قبال کرونا و آموزش‌های مجازی را بررسی کردند.

دیدار با رئیس مجلس سنای فرانسه

نخست وزیر عراق دیشب همچنین با «جراد لارشیه» رئیس مجلس سنای فرانسه در پاریس دیدار و درباره روابط دو کشور و راه‌های توسعه همکاری دوجانبه گفت‌وگو کرد.

 

الکاظمی در این دیدار بار دیگر بر اهمیت روابط بغداد و پاریس تاکید کرد و از نیاز کشورش به حمایت و همکاری‌ بین‌المللی برای مقابله با کرونا و تروریسم سخن گفت.

وی همچنین  درباره گام‌های مهم دولت عراق برای اصلاحات اقتصادی و تماس با کشورهای دوست برای عقد شراکت‌های دائمی در چارچوب منافع مشترک بلند مدت توضیح  داد.

دیدار با مدیران چندین شرکت فرانسوی

نخست‌وزیر عراق در حاشیه دیدارش با مقامات فرانسوی، دیروز با مدیران و روسای چندین شرکت مهم این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی در نشست با مدیران شرکت‌های فرانسوی درباره سطح چالش‌های فراروی عراق به دلیل پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای نفتی توضیح داد و گفت که دولتش به دنبال ایجاد تحول ریشه‌ای برای اقتصاد عراق و کاستن میزان اتکار به صادرات نفتی است.

الکاظمی در این نشست تصریح کرد که عراق به دنبال ایجاد مشارکت اقتصادی مستحکم و مهیا ساختن شرایط بهداشتی مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

سفر به آلمان

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نوشت که نخست‌وزیر عراق شب گذشته عازم برلین شد تا امروز (سه‌شنبه – ۲۰ اکتبر) با مقامات این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

 

مصطفی الکاظمی در ادامه سفر دوره‌ای خود قرار است پس از آلمان به بریتانیا سفر کند.

«هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق، دیروز در توضیح اهداف سفر دوره‌ای الکاظمی به کشورهای اروپایی گفت که این سفر در وهله نخست دارای بُعد سیاسی است و این امر از طریق حمایت کشورهای اروپایی از عراق و تمایل این کشور به ایفای نقش خود در منطقه میسر می‌شود. بعد دیگر این سفر، اقتصادی است و الکاظمی در سفر به اروپا درباره پروژه مترو در بغداد (مترو هوایی)، احداث فرودگاه در برخی استان‌ها است. رایزنی درباره بخش کشاورزی و صنایع غذایی نیز از دیگر مباحث مطرح در این سفر خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا