شهرستان ها

رسیدگی به فقرا و حمایت از حوزه‌های علمیه رویکرد جدید وقف در یزد

یزدـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: رسیدگی به فقرا، سرمایه گذاری روی موقوفات و حمایت از حوزه های علمیه از رویکردهای جدید وقف است که در استان یزد نیز با جدیت پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین زارع زاده در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد به مناسبت دهه وقف با اشاره به رویکرد جدید اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: امور خیریه فعال‌تر از قبل در حال پیگیری است و بخش قابل توجهی از این امور خیر در مراکز افق انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در سطح استان‌ها مراکز فرهنگی، اجتماعی و قرآنی با عنوان مراکز افق راه اندازی شده که این مراکز در ایام مختلف به ویژه در زمان شیوع کرونا، برکات مختلفی برای مردم داشته‌اند به نحوی که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳ میلیارد تومان به معیشت مردم از طریق این مراکز با مشارکت خیران کمک شد.

زارع زاده همچنین از تولید و توزیع ماسک و گان در امامزادگان همچنین توزیع مقادیر قابل توجهی مواد ضدعفونی کننده بین مردم خبر داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه بخشی از مستأجران وقف به دلیل شیوع کرونا و رکود در کسب و کار متضرر شده‌اند، افزود: مجوز بخشودگی دو ماه اجاره عرصه و عیان موقوفات برای مستأجران وقف صادر شد.

وی همچنین از آزادی ۲۸ زندانی جرایم مالی غیرعمد توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد به صورت مستقل یا با همکاری سایر دستگاه‌ها خبر داد.

زارع زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رسیدگی و سرمایه گذاری بر موقوفات استان یزد به منظور بهره وری بیشتر و درآمدزا کردن آنها به منظور عمل به نیت واقفان عنوان کرد: اگر روی برخی موقوفات منفعتی در استان یزد سرمایه گذاری شود، می‌توانیم نیازهای حوزه دین را به راحتی پوشش دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: اگر روی موقوفه تاجر تهرانی سرمایه گذاری انجام شود، این موقوفه به تنهایی می‌تواند حوزه‌های علمیه یزد را به لحاظ مالی تأمین و اداره کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه اکنون هجمه ای علیه وقف به راه افتاده و عده‌ای بدون اطلاع و آگاهی، وقف را به دلیل انجام فعالیت اقتصادی، متهم می‌کنند در حالی که اگر موقوفات درآمدزا شوند، هم به نیت واقف عمل می‌شود و هم به نفع مردم و جامعه است.

زارع زاده با اشاره به بررسی ۱۳ موقوفه در یزد و سرمایه گذاری که روی آنها انجام شده است، افزود: میزان درآمد این موقوفات با سرمایه گذاری بخش خصوصی، ۱۳ برابر شده است به عنوان مثال موقوفه‌ای که در بلوار آیت الله طالقانی وجود دارد، با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی از موقوفات سایر استان‌ها، درآمدزا می‌شود و می‌تواند نیازهای مالی ۵۰ مسجد را پوشش دهد در حالی که نیت واقف، تأمین هزینه امام جماعت یک مسجد بوده است.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد برخی متصرفان وقف عنوان کرد: برخی متصرفان وقف گاهی ۴۰ سال زمین موقوفه را به حال خود رها کرده‌اند و اگر اوقاف سراغ زمین برود، معترض می‌شوند و می‌گویند یک سوم قیمت زمین دسترنج ماست و حتی در مواردی این دسترنج را خرید و فروش می‌کنند.

زارع زاده بر لزوم نیاز به حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و ائمه جمعه شهرستانهای استان برای توانمند و درآمدزا کردن موقوفات تاکید کرد و گفت: بر اساس سیاستگذاری جدید سازمان اوقاف، حمایت جدی از حوزه‌های علمیه استان و کشور مطرح است و هم طلاب و هم روحانیون مستقر مورد حمایت اوقاف قرار خواهند گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد: درآمد موقوفات به جایی برسد که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد بتواند بدون نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها، حوزه فرهنگ دینی به ویژه حوزه‌های علمیه را به طور کامل زیرپوشش قرار دهد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا