فرهنگ

«داستان‌هایی با لکه‌های روغنی» در کراچی منتشر شد

کتاب «داستان‌هایی با لکه‌های روغنی» نوشته کرن نظیر احمد توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد در کراچی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه فرهنگ ایران در کراچی، از انتشار کتاب «داستان‌هایی با لکه‌های روغنی» نوشته کرن نظیر احمد از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۲۰ میلادی و به زبان انگلیسی خبر داد.

در این کتاب به این‌مساله اشاره شده که چگونه زنان داستان نویس واقعیت‌های زنده و سناریوهای تخیلی زن بودن در پاکستان را از طریق داستان‌های مردمی اردو (داستان‌های منتشره در مجلات) و نمایشنامه‌های تلویزیونی بیان می‌کنند و چگونه آنها بدون نزدیکی فیزیکی با خوانندگان، پیوندهای دوستانه با آنان ایجاد می‌کنند و آنها به پنداشته شدن نوشته‌هایشان به عنوان سرگرمی بیهوده پاسخ می‌دهند.

«داستان‌هایی با لکه‌های روغنی» الگوی جایگزینی برای صدای زنان است. این اثر با ۲۰ ماه فعالیت میدانی که در چهار شهر و روستا در دو ایالت پاکستان انجام شده است، به تشریح علمی مشارکت داستان نویسان زن و جامعه  متشکل از خوانندگان و نویسندگان که در گرد این داستان‌ها شکل گرفته است، می‌پردازد.

این‌داستان‌ها بسیار محبوب هستند. با این‌حال، آن‌ها از نظر اجتماعی کم‌ارزش و پیش پا افتاده تلقی می‌شوند و از داشتن هیچ نوع شایستگی ادبی محروم هستند. در این‌زمینه، این‌تحقیق به دنبال یافتن اشکال خاص دلبستگی، ارتباط و نمایندگی زنانی است که داستان‌های آنان از بازتاب گسترده و مخاطبان فراوان برخوردار است، اما در عین حال بخاطر اینکه نویسنده معتبر محسوب نمی‌شوند، مورد انتقاد قرار دارند.

خانم کرن نذیر احمد، استادیار، مرکز عالی تحقیقاتی مطالعات جنسیتی دانشگاه قائد اعظم اسلام‌آباد است. او همچنین یک پژوهشگر در مؤسسه برنامه ریزی توسعه پایدار (SDPI) بوده است. خانم کرن احمد دارای مدرک دکتری از دانشگاه تگزاس در آستین، و مدرک کارشناسی ارشد در روابط بین‌الملل، مردم شناسی و فلسفه به ترتیب از پاکستان، آمریکا و کانادا است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا