بین الملل

اعلام آمادگی رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان برای حضور در مسکو


سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مصاحبه‌های جداگانه برای حضور در مسکو جهت مذاکره برای پایان جنگ قره‌باغ اعلام آمادگی کردند.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌و‌گوی جداگانه با خبرگزاری ایتارتاس روسیه، گفتند که آماده‌اند برای حل بحران قره‌باغ کوهستانی در مسکو حضور یابند.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، «الهام علی‌اف» در این مصاحبه گفت: «ما همواره آماده‌ایم تا دیدارهایی در مسکو یا هر جای دیگری را برای پایان درگیری‌ها و یافتن راه‌حلی برای حل و فصل بحران انجام دهیم.»

علی‌اف با تأکید بر اینکه آماده هر نوع دیداری است، افزود: «در خصوص این مسأله تا کنون دعوتی دریافت نکرده‌ام، بنابراین این سؤال را نباید از من بپرسید. “ولادیمیر پوتین” و سلف وی “دمیتری مدودف”، نشست‌های سه جانبه‌ زیادی با رهبران ارمنستان و آذربایجان برگزار کردند. اما ادامه نیافت»

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، نقش روسیه را در بحران قره‌باغ بسیار مهم دانست و گفت که مسکو به دلایل تاریخی و جغرافیایی همواره این نقش را ایفا کرده و باکو نیز آماده هرگونه نشست و دیداری است.

او گفت که باکو پیش از این نیز بسرعت با پیشنهاد برگزاری نشست در سطح وزرای خارجه در مسکو موافقت کرده بود.

از سوی دیگر «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز  به خبرگزاری ایتارتاس گفت که موضع ایروان برای حل بحران قره‌باغ همواره گفت‌و‌گو و حل و فصل مسالمت‌‌آمیز بوده و او آماده است تا برای تحقق این مسأله به مسکو برود. او همچنین مدعی شد که باکو موافق حل سیاسی بحران نیست و نظر دیگری دارد.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه گفت که اساس هر گونه راه‌حلی باید با برد هر دو طرف همراه باشد، نه اینکه یکی از طرفین تسلیم و دیگری پیروز شود.

در این راستا قرار است وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز جمعه در واشنگتن با همتای آمریکایی به صورت جداگانه دیدار و درباره درگیری‌ها بر س قره‌باغ کوهستانی رایزنی ‌کنند.

پاشینیان افزود: «اگر طرف مقابل آماده گفت و‌گو نیست. بنابراین ما هم آماده جنگ تا آخر برای تحقق حقوق مردم و شهروندانمان در ناگورتی قره‌باغ هستیم. اعتقاد دارم که همه افراد در دولت و تمامی مردم ارمنستان از این موضع حمایت می‌کنند.»

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها تا امروز ادامه داشته و جمهوری آذربایجان تأکید کرده است که ارمنستان باید از منطقه قره باغ خارج شود.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا