فرهنگ

جدال نظری کمونیسم و سوسیال‌دموکراسی در یک کتاب

چاپ سوم کتاب «چه باید کرد؟ گفت‌وگو پیرامون کمونیسم، سرمایه‌داری و آینده‌ی دموکراسی» منتشر شد. محتوای کتاب مناظره آلن بدیوی مارکسیست و مارسل گشه‎ی سوسیال دموکرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر آگه سومین چاپ کتاب «چه باید کرد؟ گفت‌وگو پیرامون کمونیسم، سرمایه‌داری و آینده‌ی دموکراسی» با ترجمه عبدالوهاب احمدی را با شمارگان ۲۲۰ نسخه، ۱۸۴ صفحه و بهای ۳۶ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۹۷ با شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شد و چاپ دوم آن نیز همان سال با شمارگان ۵۵۰ نسخه و بهای ۲۲ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

 این کتاب مناظره‌ای است میان آلن بدیو و مارسل گُشه که به سال ۲۰۱۳ توسط  ماهنامه فرانسوی «فیلوزوفی مگزین» برگزار شد. اگر رویکرد بدیو را کمونیسم و گشه را سوسیالیست یا سوسیال‌دموکرات بدانیم این کتاب را می‌توان جدال نظری کمونیسم و سوسیال‌دموکراسی دانست.

بنا بر نوشته سایت انجمن خرد، «چه باید کرد؟» بلافاصله پس از انتشار در فرانسه و اروپا سر و صدای نسبتا زیادی به پا کرد و بسیاری بر این باور بودند اگر یک فیلسوف لیبرال هم به این بحث اضافه می‌شد شاید مسائل از سه دیدگاه کمونیستی، سوسیالیستی و لیبرالی بهتر از این هم تحلیل و بررسی می‌شد. با این اوصاف از آنجاکه در کشور ما شاید چندان مرزهای سوسیالیسم و کمونیسم و دیدگاه کمونیستی و سوسیالیستی روشن نباشد، مطالعه مجادلات بدیو و گشه خالی از لطف نیست.

کتاب هشت فصل دارد به همراه یک مقدمه و یک نتیجه‌گیری که بدیو و گشه در آن سیر تحول سیاسی و فکری و همچنین چگونگی آشنایی‌شان را با کمونیسم و اندیشه مارکس تحلیل و با تشریح وضعیت سرمایه‌داری معاصر پیشنهادها و فرضیات خود را برای خروج از سرمایه‌داری جهانی‌شده و گذار به جامعه‌ای دیگر مطرح می‌کنند.

عناوین فصول هشتگانه کتاب به ترتیب از این قرار است: «آشنایی با کمونیسم»، «از مارکس تا لنین»، «مساله توتالیتاریسم»، «فرضیه کمونیستی، بازگشت؟»، «آن چیست که بحرانش می‌نامند؟»، «پایان یا نوشدگی منطق امپرالیستی؟»، «ساخت گشایی سرمایه داری» و «چرا همچنان با سیاست سروکار داریم؟».

«چه باید کرد؟» سال ۹۶ با ترجمه احمد حسینی (توسط انتشارات مانیا هنر) و سال ۹۸ با ترجمه‌ای از فتاح محمدی (توسط انتشارات هزاره سوم) نیز منتشر شده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا