اقتصاد

انتظار افزایش 3 برابری صادرات با افزایش نرخ ارز را داشتیم/ افت 40 درصدی صادرات با خودتحریمی


رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: با افزایش 10 برابری قیمت ارز باید صادرات 3 برابر افزایش می یافت در حالی که شاهد افت 30 درصدی صادرات در نیمه نخست امسال بودیم.


جمشید نفر در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اینکه گفته می شد صادرات با افزایش قیمت ارز رشد خواهد کرد، در سال جاری علیرغم افزایش شدید قیمت ارز کاهش صادرات را تجربه کردیم، گفت: خود تحریمی مهمترین مساله در عدم موفقیت ما در صادرات بوده است. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: خود تحریمی باعث شده تا در زمان هایی که اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رخ می دهد نتوانیم حرکت های مثبتی داشته باشیم. 

وی بیان داشت: خود تحریمی با صدور بخشنامه های مختلف دست و پاگیر ارزی ایجاد شده چنانچه برخلاف انتظاری که از رشد صادرات با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز وجود داشت در نیمه اول امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افت داشت. 

نفر در پاسخ به این سوال که  متولیان صادرات در بخش دولتی معتقدند که کرونا  و محدودیت های ناشی از آن باعث کاهش صادرات شده است، این مساله از نظر شما درست است، گفت: شکی نیست که کرونا در کاهش صادرات کشور تاثیرگذار بوده است اما به هر حال یک سری مشکلات داخلی و همانطور که اشاره کردم خود تحریمی ها و قوانین دست و پاگیر داخلی عامل اصلی کاهش صادرات در نیمه نخست سال جاری بوده است. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: با افزایش 10 برابری قیمت ارز صادرات باید حدال 2 تا 3 برابر افزایش می یافت اما با توجه به خود تحریمی ها و مشکلات داخلی شاهد کاهش 40 درصدی صادرات بودیم. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به الزام صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی در حال حاضر صادرات ریالی متوقف شده است، آیا صادرات ریالی می توانست برای توسعه صادرات کشور موثر باشد، گفت: صادرات ریال در دوران تحریم ها راهی بود تا بسیاری از احتیاجات و نیازهای وارداتی ما را با تهاتر کالا تامین شود که متاسفانه این فرصت را مانند بسیاری از فرصت های دیگر از دست دادیم. 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: دولتمردان ما در شرایط فعلی کشور و فشار ناشی از تحریم‌ها موظفند که یک کار علمی و کارشناسی در رابطه با توسعه صادرات ریالی انجام دهند که این کار را هم انجام نداده اند. 

انتهای پیام/ 


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا