جامعه

«نه» مدیریت شهری به چابک سازی شهرداری/دلایل پشیمانی حناچی برای بازپس گیری لایحه اصلاح ساختار


مدیران شهری از سال ۹۶ وعده تغییر اصلاح سلختار شهرداری را دادند.۳ سال طول کشید تا لایحه به شورا رسید و در نهایت ساعتی قبل از بررسی شهردار پشیمان و خواستار بازپس گیری لایحه شد.عضو شورای شهر در خصوص نامه شهردار در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.


گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، دی‌ماه سال 97 شورای اسلامی شهر تهران لایحه اصلاح ساختار شهرداری را تصویب کرد و قرار شد شهرداری ظرف مدت شش ماه لایحه را ارائه دهد تا وضعیت شهرداری سر و سامان گرفته و بسیاری از موازی‌کاری‌ها برطرف شود. بر اساس تصویب شورای اسلامی شهر تهران قرار شد معاونت‌های شهرداری تهران کاهش پیدا کند و همچنین دو معاونت برنامه‌ریزی و معاونت منابع انسانی در هم ادغام شوند که البته این اتفاق صورت گرفت و همچنین اعضا تأکید داشتند که دو معاونت حمل و نقل و ترافیک و فنی و عمران هم با هم ادغام شود. 

استارت کار اصلاح ساختار از ۳ سال پیش زده شد

موضوع اصلاح ساختار شهرداری از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری (اواسط سال 96) مطرح شد و البته در همان زمان هم برخی معاونان شهرداری معتقد بودند که تغییر ساختار نمی‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود. 

سالها گذشت تا اینکه لایحه اصلاح ساختار شهرداری به شورای شهر ارسال شد و قرار شد که شهرداری و شورا با هم در این خصوص هماهنگی داشته باشند تا بتوانند اصلاح ساختار را انجام دهند. 

بدنه شهرداری سنگین است و کارها به کندی پیش می‌رود/ساختار نیروی انسانی پیچیده است

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران می‌گوید که بدنه شهرداری سنگین است و کارها به کندی پیش می‌رود. ساختار نیروی انسانی پیچیده و سنگین است و در برخی نقاط بیش از نیاز نیرو گرفته شده است و البته نگرانی‌هایی هم در ردیف و پست‌ها وجود دارد که به دلیل مقاومت‌ها در بدنه موجود است.

اصلاح ساختار نیاز است/مهمترین خواسته مردم، کاهش هزینه‌های اداره شهر است

البته مجید فراهانی عضو دیگر شورا هم معتقد بود که ساماندهی در دستورکار باید قرار گیرد، چرا که مهمترین خواسته مردم، کاهش هزینه‌های اداره شهر است و شاهد تورم نیروی انسانی در شهرداری هستیم. 

وعده مدیران شهرداری برای اجرای اصلاح ساختار تا پایان سال ۹۸

شهرداری وعده‌های متعددی داد و حتی مظاهریان معاون پیروز حناچی که اداره دو معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی را برعهده دارد خبر داد که اصلاح ساختار شهرداری تا پایان سال 98 اجرایی می‌شود که این امر رخ نداد.

نیم ساعت قبل از بررسی لایحه حناچی پشیمان شد/لایحه را پس بدهید

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، لایحه به صحن شورا آمد و  کشمکشی بر سر این موضوع بین اعضای شورا ایجاد شد. ساعتی قبل از شروع جلسه، پیروز حناچی شهردار تهران نامه‌ای برای محسن هاشمی نوشت و خواستار بازپس‌گیری لایحه اصلاح ساختار شد. البته همین امر هم باعث ناراحتی برخی از اعضا شد و محسن هاشمی اعلام کرد با توجه به اینکه حناچی این نامه را دیر ارسال کرده و فرصتی برای تشکیل جلسه هیأت رئیسه شورا وجود نداشت، موضوع را به بحث می‌گذاریم.

بازپس گیری طرح حق شهرداری است

برخی اعضا معتقد بودند که این حق شهرداری است که لایحه را پس بگیرد و حتی ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تأکید کرد اینکه هیأت رئیسه نتوانسته جلسه تشکیل دهد مشکل شهرداری نیست و همچنین خلیل‌آبادی هم تأکید کرد در قانون یک حقی برای شهرداری گذاشته شده تا قبل از طرح موضوع، ‌لایحه را استرداد کند.

اصرار اقای رئیس برای بررسی لایحه/فخاری:دست از شلیک دائمی به شهرداری برداریم

با وجود اینکه کش و قوس‌ها ادامه داشت، لایحه از سوی محسن هاشمی به اجرا گذاشته شد و الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در واکنش به بررسی لایحه تأکید کرد: دست از شلیک دائمی به شهرداری برداریم. 

وعده ای که محقق نشد/کلیاتی که رد شد

اعضای شورای شهر مدام خبر داده بودند که باید ساختار در شهرداری اصلاح شود و جزو وعده‌هایی بود که مدیران بارها به مردم داده بودند، اما این امر تحقق نیافت و کلیات لایحه اصلاح ساختار در شهرداری رد شد و دیگر خبری از اصلاح ساختار و چابک‌سازی در شهرداری وجود ندارد و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تأکید کرد که شهرداری مانند یک درخت صد ساله است که وظایف آن بزرگ شده و شاخ و برگ زیادی دارد و هیچ‌وقت در راستای هرس آن کاری انجام نشده است. حالا شهرداری 61 هزار نیرو دارد و 50 هزار نیروی برونسپاری. 

بعد از رد لایحه اصلاح ساختار؛ رسولی: اصلاح ساختار نیاز شهر بود

اعضای شورا درنهایت به این نتیجه رسیدند که فعلاً این اقدام صورت نگیرد. حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر که از افرادی بود که این موضوع را به جد دنبال می‌کرد و بارها هم در این زمینه به شهرداری تذکر داده بود، به خبرنگار فارس گفت: اصلاح ساختار نیاز شهر و شهرداری بود و اگر نیاز نبود، قطعاً شورا و کمیسیون برنامه و بودجه به دنبال آن نبود. این طرح در کمیسیون مورد تأئید قرار گرفت و به صحن شورا آمد. آنچه تشخیص و مصلحت شهر بود توسط کمیسیون برنامه و بودجه دنبال شد اما درنهایت اعضای شورا کلیات آن را تصویب نکردند. 

سستی های در شهرداری وجود دارد/ برخی از اعضا معتقدند هزینه اصلاح ساختار شهرداری بیشتر از فواید آن است

وی با تأکید بر این موضوع که در شهرداری سستی‌هایی وجود دارد و این سستی‌ها و تهدیدها منتقل شده است، گفت: برخی از همکاران ما در شورا به این نتیجه رسیدند که هزینه اصلاح ساختار شهرداری بیشتر از فواید آن است و درنهایت به کلیات آن رأی ندادم. 

وی در خصوص متن نامه حناچی برای بازپس‌گیری لایحه اصلاح ساختار گفت:‌ من در جریان آن نیستم. 

این طرح تا ۶ ماه نمی تواند دوباره به شورا بیاید

رسولی اضافه کرد: من به تمام ابهامات در این زمینه پاسخ دادم و این را هم بگویم که وقتی این طرح رد شد، تا شش ماه نمی‌توانند آن را به شورا بیاورند. 

از سال ۹۷ کار کارشناسی بر روی لایحه اصلاح ساختار آغاز شد

وی در خصوص مدت زمان صرف‌شده برای لایحه اصلاح ساختار گفت: ‌از سال 96 موضوع مطرح شد و از سال 97 کار کارشناسی بر روی لایحه ساختار صورت گرفت، اما درنهایت با توجه به تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته بود، کلیات طرح رد شد.

روز گذشته قبل از شروع بررسی طرح لایحه اصلاح ساختار در شهرداری تهران، پیروز حناچی نامه‌ای نوشت و خواستار بازپس‌گیری لایحه اصلاح ساختار در شهرداری تهران شد. 

دلایل بازپس گیری لایحه از سوی شهردار/تفاوت ها زیاد بود

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: کلیات طرح روز گذشته در صحن شورا رأی نیاورد. 

وی ادامه داد: شهرداری به جمع‌بندی برای اجرا نرسیده بود و تصمیم گرفت که لایحه را پس گیرد.

وی در خصوص نامه حناچی به شورا برای بازپس‌گیری طرح گفت: در نامه نوشته شده بود که گزارش تهیه شده در برنامه بودجه تفاوت زیادی با لایحه شهرداری دارد در نتیجه خواستار بازپس‌گیری طرح شده بودند. 

تفاوت‌ها زیاد بود، لایحه شهرداری محدود و کوتاه بود اما کمیسیون کار تخصصی کرده بود

وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت‌های لایحه چه بوده است، گفت: تفاوت‌ها زیاد بود، لایحه شهرداری محدود و کوتاه بود اما کمیسیون کار تخصصی کرده بود و نظرات خود را نوشته بود، اما شهرداری معتقد بود که گزارش نهایی با لایحه شهرداری همخوانی ندارد.

به گفته نژادبهرام فعلا اصلاح ساختار در شهرداری صورت نمی‌گیرد. 

حناچی:اصلاح ساختار یک ابزار است و هیچ وقت از دستور کار خارج نمی شود

پیروز حناچی بعد از رد لایحه اصلاح ساختار گفت:اصلاح ساختار یک ابزار است و هیچ وقت از دستور کار خارج نمی شود؛ به طور قطع هر ساختاری که بتواند مشکلات ما را جوابگو باشد و جلوگیری از موازی‌کاری باشد ما از آن استقبال می‌کنیم.

براساس این گزارش، اصلاح ساختار شهرداری تهران از سال 96 کلید خورد. اعضا معتقد بودند که شهرداری نیاز به چابک‌سازی دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا بتوانند هزینه‌های شهر را کاهش دهند.سه سال از وعده شهرداری  گذشت و در سال پایانی تصمیم گرفتند که لایحه اصلاح ساختار را در صحن تصویب کرده و بعد در شهرداری اجرا شود، اما پیروز حناچی شهردار تهران در دقایق پایانی منصرف شد و شورا هم به کلیات رأی منفی داد. هر چند که مدیران وعده داده بودند که اصلاح ساختار را از سال گذشته آغاز می‌کنند، اما خبری از وعده‌ها نشد و درنهایت لایحه‌ای که به منظور چابک‌سازی و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها در شهرداری تهران بود رد شد. 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا