شهرستان ها

تعیین تکلیف پروژه های مهم آب، راه و درمان استان کرمان

کرمان – استاندار کرمان از تعیین تکلیف برخی پروژه های مهم استان کرمان در حوزه های آب، راه و درمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد فدایی عصر سه‌شنبه در نشست خبری بیان داشت: طی دو سال اخیر در فصل تنظیم بودجه پروژه‌های عمرانی، به منظور برنامه‌ریزی برای پروژه‌ها و طرح‌ها جلساتی را با مسئولان کشوری و استانی برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در جلسه اخیر در تهران در سازمان برنامه و بودجه درباره پروژه‌های آب، راه و درمان توافقاتی حاصل شد، افزود: قرار بود در خصوص پروژه‌های راه یکسری مجوزها بگیریم که طی این جلسات موفق شدیم در این بخش سه پروژه را در پیوست قانون ۱۴۰۰ بیاوریم که شامل جاده‌های «جیرفت _ فاریاب»، «کهنوج _ قلعه گنج» و «نرماشیر به ریگان» است.

استاندار کرمان گفت: مقرر شد چند پروژه دیگر در جدول شماره ۲۰ (جدول شماره ۲۰ مرحله دوم نسبت به پیوست قانون بودجه قرار دارد) بیاورند که شامل کنارگذر شرقی رفسنجان، کنارگذر غربی زرند، کنارگذر غربی سیرجان، جاده رفسنجان به شهربابک، جاده نکار، دشتکار، بردسیر و جاده «شهربابک _ نیریز» است.

استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ برای تسریع پروژه راه آهن «جیرفت- بم»

فدایی تصریح کرد: در خصوص بحث راه آهن «جیرفت _ بم» هم قرار شد از تسهیلات ماده ۵۶ برای تسریع استفاده کنیم و برای افزایش سرعت پروژه راه آهن «سیرجان – بافت» به صورت مشارکتی ۷۰ درصد بخش خصوصی و ۳۰ درصد کمک دولت انجام شود.

وی در خصوص پروژه‌های مربوط به آب گفت: یکی از پروژه‌های مهم در این بخش، پروژه آبرسانی و تأمین آب شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت است که در خصوص این پروژه ظرف یکی دو سال گذشته نتوانستیم اعتبار بگیریم اما امسال موفق شدیم برای شروع این پروژه اعتبارات لازم را بگیریم که در جلسه دیروز خواستیم که هر چه سریع‌تر مجوز ماده ۲۳ این پروژه گرفته شود تا به پیوست ۱۴۰۰ اضافه شود.

فدایی گفت: یکی دیگر از پروژه‌ها که قرار شد شامل ماده ۲۳ شود، پروژه آبرسانی راور از سد قدرونی بود که استفاده از آن بلاتکلیف بود که تعیین تکلیف شد.

استاندار کرمان در خصوص پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات از سد نساء اظهار کرد: قرار شد شهرهای ریگان، نرماشیر و فهرج هم به این پروژه اضافه شود و برای تکمیل این پروژه از مواد ۱۰ و ۱۲ قانون استفاده شود.

مذاکرات برای سیل بند خرم همچنان ادامه دارد

وی بیان داشت: بحث دیگری که باید هنوز باید پیگیری شود ادامه سیل بند خرم در جنوب برای حفاظت رودبار جنوب و جازموریان از سیل است که هنوز به نتیجه نرسیده و باید ادامه بدهیم و در تلاشیم که به پیوست ۱۴۰۰ افزوده شود.

فدایی در خصوص بحث درمان گفت: در استان کرمان سه بیمارستان انار، عنبرآباد و ریگان در پیوست قانون بودجه نیستند که قرار شده به پیوست بودجه ۱۴۰۰ اضافه شوند ضمن اینکه بعضی بیمارستان‌ها هم نیاز به مجوز ماده ۲۱ دارد که قرار شد به پیوست بودجه افزوده شود که شامل بیمارستان‌های شفا و فاریاب می‌شود.

وی افزود: چندین بیمارستان در پیوست بودجه هستند اما اعتبار آنها کم است که شامل بیمارستان‌های آیت الله کاشانی جیرفت، بیمارستان بم و بیمارستان رفسنجان می‌شود که در این جلسه مقرر شد بودجه این پروژه‌ها افزایش اعتبار پیدا کنند.

استاندار کرمان گفت: همچنین مقرر شد برای احداث دانشکده‌های جدید التأسیس در سیرجان، جیرفت و بم اعتبار آموزشی و کمک آموزشی گذاشته شود، همچنین پاداش پایان خدمت کارکنان بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی امسال پرداخت شود و حقوق کارکنان که در بحث کرونا در بیمارستان‌ها کار می‌کنند افزایش پیدا کند پرستاران و کادر درمانی که در بخش کرونا فعال هستند شامل این افزایش حقوق می‌شود.

فدایی بیان داشت: مسائل اقتصاد مقاومتی استان در خصوص پروژه‌هایی مانند «پتروشیمی بافت» و «کارخانه تولید پلاسمای خون» بود که در مورد نحوه حل مشکلات آن تصمیماتی گرفته شد ضمن اینکه در خصوص بحث صادرات پسته و خرما در جلسه با بانک مرکزی قرار شد نماینده بانک مرکزی به کرمان سفر کند و با حضور صادرکنندگان جلساتی برای رفع مشکل صادرات داشته باشیم.

آخرین تصمیم گیری ها در خصوص «پتروشمی بافت» و «کارخانه پلاسمای خون»

استاندار کرمان گفت: در خصوص پروژه «پتروشیمی بافت» صندوق موافقت کرد اگر کنسرسیوم انجام شود و پتروشیمی منابع مالی را تأمین کند با تسهیلات موافقت کنند که در این خصوص در حال رایزنی با برخی بانک‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات کارخانه پلاسمای خون ارزی است، افزود: صندوق توسعه ملی شرط تأمین این تسهیلات را صادرات بخشی از تولیدات پلاسمای این کارخانه عنوان کرده است؛ به این ترتیب بخشی از تسهیلات به صندوق برمی گردد. از طرفی چون تولیدات پلاسما وارداتی است و مجوز صادرات ندارد، قرار شد پیشنهاد اخذ مجوز برای این منظور را در کمیسیون اقتصادی و هیئت دولت مطرح کنیم.

وی ادامه داد: همچنین جلسه‌ای با برخی از شرکت‌های بزرگ برای ایجاد یک مرکز نوآوری در سیرجان داشتیم به ویژه برای شرکت‌های دانش بنیانی که در بخش‌های صنعتی و معدنی فعال هستند صحبت‌های مقدماتی شده و قرار شد ظرف یک ماه کارهای کارشناسی این پیشنهاد انجام شود و بعد از آن برای نحوه راه‌اندازی این مرکز تصمیم‌گیری شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا