دانش و فناوری

ماهواره پارس یک در اولین فرصت پرتاب می‌شود/ ساخت پارس 2 با افزایش قابلیت تصویربرداری


معاون طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه ماهواره پارس 1 تست‌های عملکردی و محیطی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در اولین فرصت پرتاب می‌شود، گفت: ماهواره پارس 2 با استفاده از ظرفیت دانشی نخبگان ساخته می‌شود.


علی جعفر صالحی معاون طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران در ۲ حوزه طراحی ،ساخت ، پرتاب و بهره‌برداری ماهواره های مخابراتی و همچنین طراحی ،ساخت ، پرتاب و بهره‌برداری ماهواره های سنجش از راه دور فعالیت می‌کند به طوری که در بخش ماهواره سنجش از راه دور براساس نقشه راه محصولی سازمان فضایی ایران، ما در راستای تکالیف و ماموریت های خود اولین گام را با طراحی ساخت ماهواره پارس یک انجام داده‌ایم. 

* ماهواره پارس یک پیچیده ترین و عملیاتی‌ترین ماهواره سنجش از راه دور در کشور

وی افزود: ماهواره پارس یک به عنوان پیچیده ترین و عملیاتی‌ترین ماهواره سنجش از راه دور در کشور و با وزنی حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلو گرم ساخته شده است به طوری که درحال حاضر همه تست‌های عملکردی و محیطی خود را پشت سر گذاشته و اکنون در حال تحویل است. از طرفی باید بگویم طبق برنامه‌ریزی که انجام شده این ماهواره در اولین فرصت به سوی مدار عملیاتی خود پرتاب خواهد شد. 

* پارس یک دارای سه دوربین بوده و  از سامانه پیش رانش برخوردار است

وی تصریح کرد: ماهواره پارس یک دارای سه دوربین است که می‌توان به دوربین رنگی ۱۵ متر دوربین ۱۵۰ متر و یک دوربین حرارتی ۳۰۰ متر اشاره کرد درواقع این ماهواره از سامانه پیش رانش برخوردار است که قابلیت نگهداشت مداری این ماهواره را دارد. 

* در طراحی و ساخت پارس ۲ نوعی جهش فناوری اتفاق می‌افتد

وی ادامه داد: پژوهشگاه فناوری ایران ماهواره سنجش از راه دور پارس ۲ را در برنامه طراحی و ساخت دارد به طوری که در این ماهواره قابلیت تصویربرداری نسبت به ماهواره یک افزایش می‌یابد در واقع باید بگویم به نوعی در طراحی و ساخت پارس ۲ نوعی جهش فناوری اتفاق می‌افتد.

*  از ظرفیت دانشی کل کشور شامل دانشجویان، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت ماهواره استفاده می شود

معاون طراحی و تضمین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران اضافه کرد: این پژوهشگاه برای ساخت ماهواره پارس ۲ همانند گذشته از ظرفیت دانشی کل کشور شامل دانشجویان، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت ماهواره استفاده خواهد کرد.

 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا