دانش و فناوری

ماسک ایران‌ساخت سپر مقابله با کرونا شد؛ ایجاد اختلال ۹۹ درصدی در برابر ویروس


فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از الیاف پنبه و نقره ماسکی تولید کردند که در فعالیت ویروس کرونا بیش از ۹۹ درصد اختلال ایجاد می‌کند.


به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از الیاف پنبه و نقره ماسکی تولید کردند که در فعالیت ویروس کرونا بیش از ۹۹ درصد اختلال ایجاد می‌کند. این بدان معناست که فعالیت ویروس در مدت زمان ۲ تا ۵ دقیقه توسط این ویروس غیر فعال می‌شود.

ماسک مای‌شیلد تولیدشده توسط فعالان فناور شرکت دانش بنیان سلامت سینا از الیاف پنبه و الیاف نقره تهیه شده است. در ماسک‌های پارچه‌ای معمولی احتمال عبور ویروس و ورود به مجرای تنفسی وجود دارد، اما این احتمال در این ماسک کم‌تر از یک درصد است. در فاصله زمانی کم‌تر از ۵ دقیقه، هر نوع ویروس، باکتری یا قارچ  از بین می‌رود و حتی اگر وارد بدن شود، اثر منفی نخواهد داشت. این در حالی است که ویروس، روی ماسک های معمولی تا ۸ ساعت زنده می‌ماند.

بر اساس نتایج آزمایش‌های انجام شده در کشور آمریکا و ژاپن، الیاف نقره عملکرد الیاف پنبه‌ای را بسیار بالا می‌برد و ضمن از میان بردن تمام ذرات آلوده در تنفس و هوا را مانند باکتری، میکروب، قارچ و ویروس، فعالیت ویروس کرونا را بالای ۹۹ درصد دچار اختلال می‌کند.

الیاف فلز نقره در هم تنیده شده سپری قوی در برابر ویروس و باکتری ایجاد کرده و تراکم این الیاف باعث از بین رفتن آلودگی‌های باکتریایی، ویروسی و میکروبی شده و پس از شستشوی ماسک دوباره بدون آلودگی شده و قابل استفاده خواهد بود.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در دنیا از نقره برای میکروب کشی و ماده ضد عفونی کننده برای هوای داخل کابین هواپیما استفاده می‌کنند.

از خواص این ماسک می توان به خواص ضد میکروبی، آنتی باکتریال و آنتی ویروس به دلیل استفاده از الیاف فلز نقره و پنبه، قابلیت شستشو حداقل تا ۱۰۰ مرتبه، سازگاری بالا با پوست، خاصیت بو زدایی، قابلیت کشسانی و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.

این ماسک همچنین تاییده‌های آزمایشگاهی و نتایج آزمایشگاهی ضد ویروسی از آزمایشگاه لیستر را دریافت کرده است.

ماسک‌های معمولی به دلیل استفاده از الیاف پایه پلیمری فقط تا چند ساعت می‌تواند کاربرد داشته باشد و معمولا دچار تجمع آلودگی باکتریایی و ویروسی شده و بعد از چند ساعت لازم است تعویض شوند.

نحوه عملکرد ماسک های پارچه ای

بر اساس گزارش اخیر محققان ژاپنی ماسک‌های پارچه ای بهترین عملکرد در برابر انتشار و کاهش انتقال ویروس کرونا را دارند.

مرکز Fugaku ژاپن دارای یکی از بزرگترین سیستم‌های ابر رایانه‌ای جهان است که در یک شبیه‌سازی نشان داد ماسک‌های یکبار مصرف و پارچه ای قطرات تنفسی را از خود عبور نمی‌دهند و عملکرد ماسک‌های پارچه‌ای هشتاد درصد از ماسک‌های یکبار مصرف بهتر بود. این موضوع نشان دهنده عملکرد بالای ماسک‌های پارچه‌ای است.

فناوری استفاده شده از نخ نقره و الیاف طبیعی در پارچه ماسک، راندمان استفاده و عمر ماسک را به میزان قابل توجه بهبود بخشیده و می‌تواند عمر ویروس را کاهش و آن را از بین ببرد.

الیاف نقره موجود در ماسک باعث می‌شوند پوسته ویروس از هم پاشیده شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی کمتر از ۵ دقیقه ، فعالیت آن مختل و در صورت ورود به بدن دیگر قادر به تکثیر نمی‌باشد.

نقره از زمان‌های قدیم در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است که دارای اثراتی از قبیل مقابله با بیماری‌ها و تسریع بهبودی بیمارها بوده است. نقره می تواند باعث کشته شدن ۶۵۰ گونه آلودگی میکروبی، باکتریایی، قارچی و ویروسی شده و به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده بسیار قوی به‌کار رود.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا