جامعه

هفت چنار جزو آثار طبیعی ثبت شده تهران نیست

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران، هفت چنار را جزو آثار طبیعی ثبت شده تهران ندانست و گفت: براساس مصوبه شورای شهر ثبت دو اثر بی‌بی‌شهربانو و توچال در حال طی مراحل است.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آثار طبیعی ثبت شده شهر تهران به عنوان اثر میراث طبیعی گفت: تاکنون ۴ اثر طبیعی در تهران به عنوان میراث طبیعی ثبت شده است.

وی هرباریوم وزارت جهاد کشاورزی، باغ گیاهشناسی تهران، درخت کهنسال امامزاده قاسم سنگان و آبشار سنگان را از جمله آثار ثبت شده در لیست آثار میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی برشمرد.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اینکه طبق مصوبه اخیر شورای شهر دو اثر طبیعی توچال و بی بی شهربانو در شهرری نیز به عنوان میراث طبیعی معرفی شده‌اند، افزود: توچال مراحل ثبت را پشت سر گذاشته اما منطقه بی بی شهربانو در حال بررسی وضعیت است.

انصاری گفت: اطلاعات مربوط به  شاخصه های طبیعی منحصر به فرد کوه بی بی شهربانو به میراث فرهنگی استان تهران ارسال شده و بعد از تایید این اداره می توانیم برای ثبت این میراث طبیعی اقدام کنیم.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در خصوص وضعیت محله  میراثی هفت چنار و صدماتی که به این اثر وارد شده است  توضیح داد:  هفت چنار جزو میراث طبیعی ثبتی شهر تهران نیست.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف شده است که میراث طبیعی شهر را شناسایی و به عنوان ذخایر طبیعی به ثبت برساند گفت: به همین منظور کارگاه‌های آموزشی از سوی میراث فرهنگی در مناطق مختلف برگزار کردیم که به تشریح پتانسیل های موجود در شهر تهران برای کارشناسان شهرداری بپردازند و این کارشناسان بر اساس این شاخص‌ها و مولفه ها پتانسیل های موجودنطقه شان را  برای ثبت معرفی کنند.

انصاری در خصوص اینکه آیا ۷ رود دره تهران نیز از جمله پتانسیل‌های ثبت میراثی هستند، یا خیر نیز اظهار داشت: برخی از این رود دره ها دستکاری شده و شرایط لازم برای ثبت طبیعی را ندارند اما برنامه های مشخصی برای صیانت از رود دره ها در دست داریم چراکه عمده زیستگاه جانوری و گیاهی شهر تهران هستند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا