سیاسی

اظهار عجز دولت در مقابل غربی‌ها تحریم‌ها را تشدید کرد


رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گفت: ایران در آن مقطع عطش مذاکره داشت و اظهار عجز می کرد؛ چه چیزی بهتر از اینکه شما بیایید و امتیاز بیشتری از این کشور عاجز بگیرید؟


به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، پنجمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور با موضوع «الگوی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام» به همت رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولین، اساتید و جمعی از نخبگان و دانشجویان برگزار شد، سیّد یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص اظهار داشت: برخی روند سیاست‌های کلی نظام را با شبهاتی لاینحل معرفی می‌کنند، در حالی که مسئله حل شده است. تقریباً مسئله‌ای نیست که در سیاست‌های کلی به آن اشاره‌ای نشده باشد. آیا ورود ما در نسبت با هر مسئله اینگونه است که به سیاست‌های مرتبط با آن مسئله توجهی کنیم؟
 
وی در ادامه گفت: یک ادبیاتی در کشور ما در حال حاضر در حال تولید است که می گوید ما قبل از برجام در جنگ اقتصادی نبودیم و تحریم هایی که پیش از آن برای ما وضع شده بود به این شدت نبوده است و واردات بانکی ما به این شکل محدود نشده بود؛ این حرف درستی است، چرا که تحریم های بعد از برجام نسبت به سال ۹۰، ۹۱ تفاوت فاحشی داشته است و میزان اثرگذاری اش بیشتر شده است. منتهی علت تشدید تحریم ها در دوره بعد از ۹۷ شخصیت ترامپ نیست.

جبرائیلی با بیان اینکه بسیاری از تحریم های ما مثل نفت و بانک مرکزی در دوران فردی مثل اوباما برقرار شد، گفت: دلیل اینکه ایران چرا آن زمان وارد فشارهای اقتصادی نشده بود این است که فضای دیپلماسی ایران وارد مذاکرات نشده بود و ما در خارج از مذاکرات قرار داشتیم، به همین دلیل تاثیری که این تحریم ها بعد از مذاکرات بر روی فضای اقتصادی کشور گذاشته است در آن زمانی که ایران برنامه های راهبردی، هسته ای و ورق های زیادی برای بازی داشت و هنوز هم در موضع ضعف قرار نگرفته بود و مذاکرات را نپذیرفته بود دچار چنین بحرانی نشده بود.

کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: بعد از سال ۹۲ ما عطش خود را برای مذاکره با آمریکا نشان دادیم و رفتاری داشتیم مثل اینکه خزانه ما خالی است یا آمریکایی ها با یک بمب می توانند تمام تاسیسات دفاعی ما را از بین ببرند و از سوی دیگر وارد مذاکره ای شدیم که تمام داشته های هسته ای خود را بی ثمر کردیم و تضمین دادیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما همچنان خواهیم ماند.
 
جبرائیلی ادامه داد: هیچ دشمن عاقلی بهتر از این نمی تواند عمل کند که فشار بیشتری به ایران بیاورد و بدون اینکه امتیازی بدهد یکسری امتیازاتی را هم از ایران بگیرد. ایران آن زمان عطش مذاکره داشت و اظهار عجز می کرد. چه چیزی بهتر از اینکه شما بیایید و امتیاز بیشتری از این کشور عاجز بگیرید.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص گفت: بحث دیگری که باعث فشار بیشتر تحریم ها شد، اجرای FATF بود. بنابراین اولاً تشدید تحریم ها نتیجه ایجاد مذاکره، امضای برجام و قراردادهایی مثل FATF است، ثانیاً اگر دولت دیگری در ایران بر سر کار بیاید و بخواهد با یک دولت دیگر در آمریکا همین تجربه اخیر را تکرار کند اتفاقات هشت ساله گذشته در کشور ما به ما می گوید که همین سیکل معیوب تکرار خواهد شد و وضع اقتصاد ما دوباره به مذاکرات گره می خورد و صددرصد از موقعیتی که امروز هستیم وضعیت مان وخیم تر خواهد شد.

جبرائیلی افزود: راهکار این است که یک دولت جوان انقلابی و حزب اللهی روی کار بیاید و دشمن را از تحریم پشیمان کند والا اگر یک دولت پیر و خسته سر کار بیاید اهرم دشمن برای فشار بیشتر بر کشور خواهد بود.

وی باطرح این سؤال که سیاست های کلی نظام چه جایگاهی در نظام دارد، گفت: باید گفت جایگاه این سیاست‌ها در چارچوب قانون اساسی و در چارچوب اختیارات رهبری در قانون اساسی وضع می شوند و تمام قوانینی که دستگاه های مختلف تدوین می کنند باید در چارچوب سیاست های کلی باشد.

جبرائیلی خاطرنشان کرد: بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی مربوط می شود به تعیین سیاست های کلی نظام که جهت گیری های کلان نظام را از طریق این سیاست ها توسط رهبری بیان می کند. این سیاست ها اگر وضع شوند و به آنها بی اعتنایی و بی توجهی شود چه می شود؟ قانون گذاری در بند دو اصل ۱۱۰قانون اساسی نظارت بر اجرای سیاست های کلی را پیش بینی کرده است، یعنی علاوه بر اینکه رهبری سیاست های کلی را وضع می کند در حسن اجرای این سیاست ها نیز نظارت می‌کند.
 
جبرائیلی با بیان اینکه تا مقطعی رهبر معظّم انقلاب، خود این کار را انجام می‌دادند، گفت: نمونه آن اصلاح قانون مطبوعات است که در مجلس ششم مطرح شد که رهبری نامه ای به رئیس وقت مجلس دادند و گفتند که این از دستور کار خارج شود. عده ای آن را در چارچوب حکم حکومتی تعریف کردند که رهبری این را با حکم حکومتی از دستور کار خارج کرد در حالی که رهبری این را با تکیه بر اصل نظارت بر وضع سیاست های کلی نظام از دستور کار مجلس خارج کردند و گفتند این با سیاست های کلی نظام همخوانی ندارد.

وی یادآور شد: در سال ۸۴ رهبر انقلاب اختیار نظارت بر سیاست های کلی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض کردند.

جبرائیلی همچنین از صدا و سیما به علت عدم اختصاص برنامه‌ای مرتبط با سیاست‌های کلی نظام گلایه ‌کرد.

جبرائیلی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اجرای سیاست‌ها با عدم دخالت رهبری در روند مدیریتی کشور متناقض است یا خیر اظهار داشت: رهبر انقلاب در این رابطه دو جمله کلیدی دارند؛ نخست اینکه رهبری از جنس دستور به دستگاه‌ها چیزی نمی‌گویند، دو اینکه هر کجا احساس شود در حرکت کلان نظام انحراف ایجاد می‌شود به آن مسئله ورود می‌کنند.

وی تأکید کرد: قوای سه گانه باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام وظایفشان را انجام بدهند. فضا برای مانور دستگاه‌ها فراهم است. هیئت عالی نظارت به هیچ وجه تکلیفی برای دستگاه‌ها مشخص نمی‌کند بلکه بر درستی اجرا، عدم انحراف و میزان تحقق سیاست‌های کلی نظارت دارد.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: بسیج دانشجویی کار خوبی را شروع کرده و به بحث هسته‌های مسئله محور ورود کرده است. ما هم جلساتی را با آن‌ها داشتیم که مبتنی بر پیگیری، مطالبه و بررسی سیاست‌های کلی و همکاری با مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام بود.

در این نشست، مهدی مقدسی، دبیر علمی نشست به مواردی ازجمله بررسی ارزیابی مسائل کشور و اولویت‌های مسائل کشور در نسبت با سیاست ها، میزان توجه سیاست‌ها به اولویت‌های کشور و ارتباط سیاست‌ها با نظام مسائل اولویت دار در مقام تقنین اجرا و قضا اشاره کرد.

گفتنی است این پیش نشست‌ها به همایش ملی «بیّنات» ختم خواهد شد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا