اقتصاد

روسیه برنامه اش را برای جلوگیری از واکنش شدید بازار نفت فاش نمی کند


در حالی که وزیر انرژی روسیه گفت صحبت در مورد آینده کاهش تولید جهانی نفت، پیش از ماه دسامبر زود است، منابع آگاه می گویند مسکو برنامه اش برای ادامه یا عدم ادامه کاهش تولید کنونی نفت را به منظور جلوگیری از واکنش شدید بازار فاش نخواهد کرد.


به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، وزیر انرژی روسیه گفت بحث کردن در مورد آینده کاهش تولید جهانی نفت، پیش از ماه دسامبر زود است.

اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس در ماه آوریل توافق کردند تا به تدریج از میران کاهش تولیدشان کم کنند.

این گروه پس از اینکه شیوع کرونا، تقاضا برای نفت را در بازارهای جهانی کاهش داد، به منظور تقویت قیمت نفت، تولیدش را کم کرد. مرحله نخست کم کردن از میزان این کاهش داوطلبانه، برای اول ژانویه برنامه ریزی شده است.

با این حال، موج دوم کرونا، در مورد این زمان بندی سوال ایجاد کرده است.

الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه در اظهارتی گفت: «بسیار زود است تا در مورد آینده توافق اوپک پلاس پیش از ماه دسامبر صحبت کنیم.»

وی در پاسخ به سوال رویترز مبنی بر اینکه آیا روسیه از عدم تغییر میزان کاهش تولید پس از سال 2020 همانطور که برخی از منابع صنعتی می گویند، حمایت می کند، گفت: «ما پیش از هرگونه تصمیم گیری باید متوجه شویم که تحولات در ماه آینده چگونه پیش می رود.»

تنها یک هفته پیش، نوآک گفته بود علی رغم افزایش شمار مبتلایان کووید 19، اوپک و هم پیمانانش، میزان کاهش تولید را همانند برنامه قبلی کم خواهند کرد.

نشست بعدی اوپک 30 دسامبر و اول نوامبر است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، هفته گذشته درحالی که به نشست وزارتی اوپک پلاس نزدیک می شدیم، دو تماس تلفنی داشتند که یک تماس پی در پی غیرمعمول میان آنها بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این رابطه گفت تماس های پی در چی لازم بود زیرا بازارها ناپایدار بودند.

یک منبع آگاه گفت: «روس ها علی رغم بیانیه نوآک در مورد ادامه توافق، در نظر دارند تا از این روند تا پیش از دسامبر 2020 حمایت کنند. تمام تماس های اخیر پوتین و بن سلمان برای هیچی نبوده است و آنها فعالانه در مورد روند احتمالی در حال مذاکره هستند.»

اوپک پلاس میزان تولید خود را از ژانویه 2017 با هدف ایجاد توازن در بازار و تقویت قیمت ها و کاهش ذخایر کاهش دادند. آنها در حال حاضر میزان تولید خود 7.7 میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند.

در آغاز این رقم 9.7 میلیون بشکه در روز بود و قرار است در ماه ژانویه میزان تولید خود را با کم کردن 2 میلیون بشکه در روز به 5.7 میلیون بشکه در روز برسانند.

با این حال، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد موج دوم کووید 19 در حال کند کردن تقاضاست و تلاش ها توسط تولیدکنندگان برای متوازن سازی بازار را پیچیده خواهد کرد.

نوآک روز دوشنبه گفت بهبود تقاضا در بازار، توسط موج دوم کرونا کند شده است در عین حال زمستان با توجه به کاهش مرسوم در تقاضا برای سوخت ماشین، ممکن است بی ثباتی بیشتری با خود همراه داشته باشد.

یک منبع دولتی گفت روسیه برنامه اش برای ادامه یا عدم ادامه کاهش تولید کنونی نفت را به منظور جلوگیری از واکنش شدید بازار فاش نخواهد کرد.

این منبع افزود: «پیش بینی های چشم انداز افزایش تقاضا در سال 2021، بیشتر ناامیدکننده است. به نظر می رسد، ما مجبور خواهیم بود تا کاهش ها را ادامه دهیم.»

انتهای پیام/

 

 


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا