شهرستان ها

وضعیت عصارخانه تاریخی «جماله» در اصفهان

اصفهان – عصارخانه تاریخی جماله از جمله چهار عصارخانه باقیمانده در اصفهان است که این روزها با توجه به عدم رسیدگی مسئولان حال و روز خوشی ندارد و به یک مخروبه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عصارخانه ها، مکان‌های مجهزی بوده است که در زمان‌های گذشته برای روغن گیری از دانه‌های خوراکی استفاده می شده و کمپوست حاصل از آنها نیز بویی مطبوع داشته و به جای کود در فضای سبز و زمین‌های کشاورزی مورد استفاده بوده است.

در اصفهان قدیم حدود ۴۰ تا ۵۰ عصارخانه وجود داشته که از آن میان تنها چهار عصارخانه باقی مانده است، از این چهار عصار خانه، تنها عصارخانه شاهی در سرای مخلص بازار بزرگ اصفهان تا حدی تحت رسیدگی میراث فرهنگی اصفهان قرار گرفته و برای بازدید گردشگران مهیا شده است.

عصارخانه جماله در ۴۰۰ سال قبل و به دست شیخ بهایی ساخته شده است و از ابنیه های تاریخی صفویه است که در مجاورت مسجد جامع اصفهان و حمام شیخ بهایی قرار دارد و به ثبت ملی نیز رسیده است.

بنایی که می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌بدیل نصف جهان باشد، این روزها وضعیت مناسبی ندارد و متأسفانه هرروز شاهد فروریزی سقف‌های آن هستیم.

فیلمی از این بنای تاریخی که با توجه به عدم رسیدگی مسئولان سقف‌های آن فروریخته و در حال تبدیل شدن به مخروبه ای است را مشاهده می‌کنید.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا