اقتصاد

اتحادیه اوراسیا راه حل گشایش مشکلات اقتصادی در دوره تحریم‌ها است

انزلی- رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اینکه ایران چهار راه ترانزیتی است، گفت: اتحادیه اوراسیا راه حل گشایش مشکلات اقتصادی کشور در دوره تحریم‌های دشمنان است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رحیم صفوی امروز (چهارشنبه) در نشست هماهنگی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در انزلی، اظهار کرد: راهبرد فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی تعامل با چین را از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا فعال ساخته است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران مسیر دوم توسعه را روابط سیاسی، اقتصادی با اتحادیه اوراسیا (کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان) دانست و ادامه داد: ایران در حقیقت یک چهار راه ترانزیتی محسوب می‌شود که محور شمال-جنوب، شرق به غرب و غرب به شرق را به هم متصل می‌کند.

صفوی دریای خزر را به عنوان عاملی برای پیوند ایران با حوزه ژئوپلیتیکی آسیای میانه برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر اتصال به کشور چین از مسیر دریای خزر، از طریق حوزه ژئوپلیتیکی اوراسیا و پنج کشور عضو این اتحادیه می‌توان به اروپا متصل شد.

وی تصریح کرد: در سند ملی آمایش سرزمین در افق ۱۴۲۴ که در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال تدوین نهایی است، سهم و نقش ویژه ای به دریای خزر و بنادر شمال کشور به ویژه بندر انزلی و کاسپین داده شده است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اینکه دریای خزر باعث پیوند ایران با سه حوزه ژئوپلیتیکی مجاور می‌شود، گفت: ایران می‌تواند از طریق دریای خزر، آسیای میانه را از مسیر عراق، سوریه به مدیترانه و اروپا متصل کند.

رحیم صفوی همچنین با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم‌ها مطرح است، اظهار کرد: حوزه ژئوپلیتیکی قفقاز – آناتولی سومین حوزه است که از طریق دریای خزر، ایران را به آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکیه و در نهایت اروپا پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند راه صادرات چین را از طریق زمینی و مسیر چین، قزاقستان، ایران، ترکیه و مدیترانه یا مسیر ایران، عراق، سوریه و مدیترانه را کنترل کنند.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به برگزاری همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اروپا در آبان ماه سال جاری در منطقه آزاد انزلی، گفت: این همایش بین المللی یک رویداد علمی و کاربردی است که برگزاری آن منجر به تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش فضای همکاری و تعامل منطقه‌ای می‌شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا