جامعه

ایران و یونان برای استرداد اموال تاریخی همکاری می کنند

طرح مشترک استرداد اموال از سوی ایران و ارسال آن به طرف یونانی برای بررسی و اعلام نظر برای تدوین تفاهم‌نامه نهایی موضوع گفتگوی بین معاون میراث فرهنگی ایران و سفرای دو کشور بود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک و طرح مشترک استرداد اموال در نخستین دیدار معاون میراث‌فرهنگی کشور با معاون میراث‌فرهنگی وزارت فرهنگ و ورزش یونان و هیئت همراه که روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹ در دفتر معاونت میراث‌فرهنگی به شکل مجازی برگزار شد، مورد تأکید و موافقت قرار گرفت.

در این دیدار احمد نادری سفیر ایران در یونان به‌صورت مجازی و دیمیتری الکساندر اکیس سفیر یونان در ایران به‌صورت حضوری در دفتر معاون میراث‌فرهنگی شرکت داشتند.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی به تجارب حقوقی ایران در زمینه استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی با بازگرداندن بیش از ۳۶۰۰ اثر به دو شیوه دیپلماتیک و قضائی طی سال‌های اخیر به کشور اشاره کرد و افزود: این معاونت به نمایندگی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصمم است تا در صورت تمایل وزارت فرهنگ و اداره‌کل میراث‌فرهنگی یونان این همکاری را خواه در قالب یک کمیته مشترک و در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مجمع تمدن‌های کهن، توسعه دهد.

طالبیان دادخواهی‌های قضائی ایران در خصوص استرداد اشیای خوروین، ۱۸ قلم اشیای مربوط به تمدن باستانی جیرفت، بخشی از الواح امانی تخت جمشید نزد مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، استرداد سنگ برجسته سرباز هخامنشی در سال ۲۰۱۸ نزد محاکم کشورهای بلژیک، انگلستان و آمریکا را که منجر به‌صدور رأی به‌نفع ایران شده است را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات تأثیر مهمی بر سایر پرونده‌های استرداد ایران به‌جای گذارده است، گفت: آرای قضائی صادره به‌نفع ایران، مؤسسات حراج در خریدوفروش اشیای ایرانی را محتاط‌تر کرده و آن‌ها را وادار کرده تا در مورد منشأ قانونی خروج اشیایی که به معرض فروش می‌گذارند، بیشتر تحقیق کنند.

معاون میراث‌فرهنگی در ادامه افزود: آماده هستیم تا تجارب خود را در زمینه استرداد اموال با شما به اشتراک بگذاریم و متقابلاً از تجارب شما در زمینه بازگرداندن اموال فرهنگی‌تاریخی مسروقه یونان به کشورتان مطلع شویم.

وی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که امکان‌سنجی اجرای یک طرح مشترک استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی دو کشور را آغاز کنیم. این طرح می‌تواند بسته به توافق طرفین در چارچوب مجمع تمدن‌های کهن یا به‌صورت مجزا از این مجمع و در قالب یک کمیته همکاری مشترک در چارچوب مشخص و بر اساس اهداف و نظرات و شرایط خاص دو طرف، به‌صورت مشترک تنظیم شود.

طالبیان تصریح کرد: پیشنهاد دیگر ما تنظیم یک تفاهم‌نامه مشترک در زمینه موضوع‌های میراث‌فرهنگی همچون همکاری علمی و پژوهشی، تبادل تجارب و اقدامات مربوط به حفاظت از میراث‌فرهنگی، همکاری در راستای شناسایی و معرفی میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس مشترک دو کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک به‌صورت مستقیم یا مجازی و ایجاد موزه مجازی مشترک است.

برگزاری همایش‌های سالانه با موضوعات مورد توافق طرفین در حوزه موزه‌ها و مرمت آثار و پیشنهاد کنوانسیونی با مشارکت کشورهای صاحب تمدن به یونسکو با موضوع بازگرداندن آثاری که به‌صورت غیرقانونی قبل از سال ۱۹۷۰ از کشورها خارج شده است از سوی محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال فرهنگی‌تاریخی، از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

گئورگیوس دیداس کالو معاون وزیر فرهنگ یونان و خانم پولیکسنی ادام ولنی مدیرکل آثار باستانی و میراث‌فرهنگی وزارت یونان نیز که در این دیدار به‌صورت مجازی حضور داشتند با اشاره به دیدارهای اخیر سفیر یونان برای ادامه همکاری‌های فرهنگی فی‌مابین موافقت خود برای تنظیم تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک و طرح استرداد اموال را اعلام کردند.

دیمیتری الکساندر اکیس سفیر یونان نیز با تأکید بر تداوم همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور از علاقه‌مندی کشورش در همکاری‌های مشترک بین‌المللی خبر داد.

تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه یادشده و طرح مشترک استرداد اموال از سوی ایران و ارسال آن به طرف یونانی برای بررسی و اعلام نظرات و پیشنهادها برای تدوین تفاهم‌نامه نهایی مشترک برای امضای طرفین، مصوبه این دیدار بود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا