اقتصاد

رد ادعای نماینده چابهار از سوی آبفا

‌معاون شرکت آب و فاضلاب کشور ادعای آلوده بودن آب آشامیدنی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان را رد کرد و گفت: آبی که نماینده چابهار نشان داد آب برکه‌های محلی بود نه آب توزیعی وزارت نیرو.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحمیدرضا کشفی عصر امروز در نشست خبری معرفی فعالیت‌های شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان گفت: در این استان ۵ هزار و ۶۰۰ روستا داریم که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند. در جنوب این استان در حوزه شهرستانهای چابهار، کنارک، دشتیاری، قصرقند و نیکهشر ۸۳۶ روستا با جمعیت ۳۲۰ هزار نفر وجود دارند.

وی افزود: از سال ۹۳ از محل صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب ردیف بودجه برای آبرسانی روستاهای سیستان و بلوچستان تخصیص داده شد که تا سال ۹۸ این روند ادامه داشت. در این استان ۲ هزار و ۱۹۴ روستا تحت پوشش طرح مذکور قرار گرفت که جمعیت ۸۰۰ هزار نفری دارند و تنها آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار جزو وظایف وزارت نیرو در نظر گرفته شده است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور اجرای این طرح را ۱۸ مجتمع آبرسانی به ۲ هزار و ۲۰۰ روستای سیستان و بلوچستان عنوان و اظهار کرد: از سال ۹۳ تا ۹۸ مجموعاً ۶۰۵ میلیارد تومان برای آبرسانی این روستاها تأمین اعتبار کرده ایم. این مبلغ بیش از ۱۰ درصد کل اعتباری است که از محل صندوق توسعه ملی به آبرسانی سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است.

کشفی افزود: ۲۴۶ هزار نفر در جنوب سیستان و بلوچستان تحت پوشش طرح آبرسانی پایدار به روستاها هستند که ۳۳۵ میلیارد تومان از اعتبار ۶۰۵ میلیارد تومان سیستان و بلوچستان به جنوب این استان اختصاص داده شده است. به گونه‌ای که تنها یک مجتمع آبرسانی پایدار روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان، ۲۴۶ روستاها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این مقام مسئول در شرکت آبفا یادآور شد: در سال ۹۹ با کاهش اعتبارات این طرح مواجه شدیم اما مجموعاً توانسته ایم ۱۵۶ میلیارد تومان به پروژه آبرسانی پایدار روستاهای سیستان و بلوچستان اعتبار اخذ کنیم که بااین اعتبار تا پایان امسال ۱۷۳ روستا دارای شبکه آبرسانی پایدار خواهند شد. ۲۰۰ میلیارد تومان هم مجوز فاینانس دریافت کرده ایم که دنبال سرمایه گذار هستیم. از این ۱۷۳ روستا در استان مذکور، ۹۸ روستا در جنوب آن قرار دارند.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری روستاهای شهرستان‌های چابهار و دشتیاری از ۴۸ به ۶۵ درصد آب پایدار و قصرقند از ۵۲ به ۷۰ درصد شبکه آبرسانی پایدار مجهز خواهند شد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: در شمال سیستان و بلوچستان روستاهایی داریم که دارای شبکه آبرسانی هستند اما در طول هفته ممکن است برخی روزها آب نداشته باشند. امسال برنامه ریزی شده تا شبکه آبرسانی این روستاها را ارتقا دهیم چون تعریف آب پایدار برای شهرها با روستاها دقیقاً مطابق است و اگر آب پایدار در محل استفاده وجود نداشته باشد به این معنی است که در شبکه، آب وجود نداردولی مخازن آب آشامیدنی تحت پوشش شبکه مذکور، آبگیری شده است.

به گفته کشفی برای سال ۱۴۰۰ در روستاهای شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان ۴۶۶ میلیارد تومان شبکه آبرسانی به بهره برداری می‌رسد.

وی درباره استفاده از آب غیرمتعارف (آب شیرین کن صنعتی) در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: وزارت نیرو طرحی در دست اجرا دارد که بر اساس آن حاشیه ساحلی جنوب کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان در هر ۱۰۰ کیلومتر از آب غیرمتعارف (آب شیرین کن صنعتی) نصب شود که پیشرفت این پروژه ۳۰ درصد است. در هرمزگان و بوشهر آب شیرین کن‌های صنعتی داریم، در چابهار نیز آب شیرین کن صنعتی با ظرفیت ۳ هزار متر مکعبی راه اندازی شده که در حال حاضر هزار متر مکعب آن در حال بهره برداری است. با این حال آب غیر متعارف آب بسیار گرانی است.

کشفی افزود: در حال حاضر در ۹۷۰ روستای سیستان و بلوچستان وزارت نیرو آبرسانی سیار در دست انجام دارد که هزینه آبرسانی سیار این استان در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان بود ولی ما این آب را رایگان به روستاییان می‌رسانیم. این در حالی است که دولت هیچ ردیف بودجه‌ای برای آبرسانی سیار ندارد ولی وزارت نیرو به ازای هر نفر روستایی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز آب شرب رایگان واگذار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ردیف خاصی برای توسعه آبرسانی پایدار روستاهای سیستان و بلوچستان با استفاده از شبکه لوله کشی لحاظ شود. پیشنهاد ما در لایحه بودجه مذکور ۱۰۰ میلیون یورو بوده و دولت پیشنهاد وزارت نیرو را تأیید کرده است.

وی تصریح کرد: برای تکمیل تنها ۶ مجتمع آبرسانی پایدار جنوب سیستان و بلوچستان ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ۲ هزار و ۱۹۴ روستا با ۷۵۳ هزار نفر جمعیت در روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان با ۶ مجتمع آبرسانی مشمول آب آشامیدنی پایدار قرار گیرند. همه ۱۸ مجتمع آبرسانی روستاهای سیستان و بلوچستان طبق برنامه قرار است ظرف ۲.۵ الی ۳ سال آینده به بهره برداری برسند.

کشفی از طرح جدید وزارت نیرو برای آبرسانی سیار به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان رونمایی و اعلام کرد در ۵۰ روستای جنوب این استان مخازن ۵ متر مکعبی دو جداره قابل شستشو و تولید داخل نصب خواهیم کرد که تانکرهای آبرسانی دیگر لازم نباشد برای استفاده روستاییان در روستا باقی بماند تا وقتی که تانکر خالی شود بلکه این مخازن را پر کرده و با سرعت بیشتر و بهره وری بالاتر آبرسانی سیار به سایر روستاها را ادامه خواهند داد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: بر اساس آمار مراکز بهداشت وابسته به ۳ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر طی ۵ سال اخیر هیچ گونه بیماری واگیردار با منشأ آب شرب توزیعی از سوی وزارت نیرو گزارش نشده است.

وی درباره ادعای اخیر نماینده چابهار مبنی بر آلوده بودن آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان گفت: آبی که نماینده چابهار نشان داد آب هوتک (برکه‌های محلی) بود نه آب شبکه یا آبرسانی سیار.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا