سیاسی

حجت‌الاسلام کلانتری: مفاهیم گام اول به‌درستی به جوانان منتقل نشود، خواست دشمن رقم می‌خورد


رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه اگر مفاهیم گام اول به‌درستی به جوانان منتقل نشود، خواست دشمن رقم می‌خورد، گفت:‌ انقلاب ما برخاسته از اسلام اصیل است و این ویژگی در انقلاب‌های دیگر نیست.


به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، از سوی انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل موزه عبرت برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری  رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران گفت: در نگاهی کلی به بیانیه گام دوم انقلاب درمی‌یابیم که بیانیه شامل ۳ بخش و پاسخ به ۳ سوال کلیدی است؛ اینکه انقلاب را چگونه و از کجا آغاز کردیم، راه طی شده کدام است و اکنون به کجا رسیده‌ایم و نقشه راه آینده چیست و به کجا باید برسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، انقلاب اسلامی را دارای ۶ مولفه منحصربه‌فرد دانست و گفت: انقلاب ما برخاسته از اسلام اصیل است و این ویژگی در انقلاب‌های دیگر نیست.

کلانتری ادامه داد: انقلاب اسلامی برخوردار از رهبری الهی است که در دنیا غیر از انقلاب پیامبران و اولیاء الله، مشابه ندارد.

وی، مردمی بودن را ویژگی دیگر منحصربه‌فرد انقلاب عنوان کرد و افزود: اندیشمندان غربی تعجب می‌کنند که چطور یک رهبر دینی می‌تواند به این صورت توده‌ها را به میدان بکشد.

کلانتری با بیان اینکه ویژگی متمایز بعدی انقلاب، وجهه فرهنگی آن است، گفت: وقتی به شعارهای اصلی و آرمان‌های انقلاب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم فرهنگی بودن آن‌ها بروز دارد. 

درهم آمیختن دین و دنیا، پنجمین ویژگی انقلاب بود که کلانتری به آن اشاره کرد و افزود: معمولاً از یک انقلاب دینی تصور این است که فقط به بُعد اخروی زندگی توجه داشته باشد، اما همان خطی که پیامبر ترسیم کرد که برای سعادت باید دنیا و آخرت را با هم دنبال کرد، در انقلاب اسلامی دنبال شد، نه مثل انقلاب‌های مارکسیستی که فقط به مسائل دنیوی بپردازد یا اینکه فقط جنبه اخروی را لحاظ کند.

کلانتری، ششمین ویژگی متمایز انقلاب اسلامی را دربرداشتن آرمان‌های بلند بشری دانست و گفت: انقلاب، آرمان‌هایی را برای خود ترسیم می‌کند که نگاه‌ جهانیان را معطوف به خود می‌کند.

 رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به نظریه فطرت شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری می‌گفت چون انقلاب اسلامی متناسب با فطرت انسان‌ها است، آرمان‌هایش آرمانهای جهانی است. 

 

کلانتری ادامه داد: امروز می‌بینیم که میلیون‌ها انسان از جان گذشته در دنیا عاشق انقلاب هستند. در کشور اندونزی فرزند شهیدی را دیدیم که پدرش به خاطر همراهی با انقلاب در یکی از مناطق دورافتاده این کشور شهید شده بود. در سراسر دنیا افرادی از این دست وجود دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مورد خطاب قرار گرفتن نسل دوم در بیانیه گام دوم گفت: بیانیه مشخص می‌کند که منظور از جوانان چه کسانی هستند. ۳۶ میلیون نفر در کشور در سنین ۱۵ تا ۴۰ سالگی قرار دارند که بیانیه توسط آن‌ها با روحیه جهادی باید اجرایی شود و تمام پیام گام دوم همین است.

کلانتری با تأکید بر اینکه صرف انتقال مفاهیم به نسل جدید کافی نیست و مهم، ایجاد روحیه انقلابی در این نسل است، اظهار داشت: مسئله مهم این است که نسلی که انقلاب را پیروز کرد و چهل سال پیش برد، چطور باید آرمان‌ها و اهداف انقلاب را به نسل بعد منتقل کند به نحوی که خدشه‌ای به اصل آرمان‌ها وارد نشود.

وی چهار رکن مهم را در انتقال آرمان‌های انقلاب به نسل جدید، مورد اشاره قرار داد و گفت: رکن نخست انتقال، محتوا یا همان انقلاب با ویژگی‌های اصیل خود است. دوم کسی است که قرار است محتوا را انتقال بدهد، سوم آن کسی که باید محتوا به او انتقال داده شود و چهارم، روش‌ها و ابزارهای انتقال محتوا است.

کلانتری با بیان اینکه این فرایند، صرفاً موضوعی نظری نیست، بلکه بخشی از آن عملی و تجربی است، گفت: چنانچه این فرایند طی شود، بیانیه گام دوم تحقق می‌یابد. اما اگر این فرایند طی نشود و نسلی که قرار است گام دوم را اداره کند، به هر طریقی محتوا را به‌خوبی دریافت نکند و درک درستی از چیستی انقلاب نداشته باشد، اتفاقی رقم می‌خورد که دشمن می‌خواهد. 

وی با بیان اینکه جریانات معارض، ضد این فرایند عمل می‌کنند، گفت: جریان‌های معارض داخلی‌ و خارجی‌ها به کنار، گاهی خودمان با رفتارهای غلط به آن‌ها کمک می‌کنیم.

کلانتری تصریح کرد: نیازمند بحث‌های میان‌رشته‌ای ازجمله روان‌شناسی و علوم اجتماعی هستیم تا به راهکارهایی برای عملی کردن بیانیه  گام دوم برسیم.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا