بین الملل

ترامپ: ورود ویروس از چین به آمریکا تقصیر من نبود!

آخرین مناظره انتخاباتی میان دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات ایالات متحده در دانشگاه بلمونت شهر نشویل در ایالت تنسی دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از نخستین مناظره انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا و «جو بایدن» رقیب دموکرات وی که با سیل انتقادها به ویژه نسبت به نحوه برخورد نامناسب نامزدهای انتخاباتی در جریان مناظره روبرو شد، دومین و آخرین مناظره انتخاباتی شامگاه پنج شنبه (۲۲ اکتبر ۲۰۲۰) ساعت ۹ به وقت نیویورک (۴:۳۰ بامداد جمعه دوم آبان به وقت تهران) آغاز می شود.

اجرای این مناظره که قرار است در دانشگاه بلومنت در شهر نشویل ایالت تنسی برگزار شود، برعهده یک خبرنگار سیاهپوست از شبکه MSNBC به نام «کریستین واکر» است که هم پرسشهای دقیق و نقادانه وی و هم رسانه محل فعالیت او مورد انتقاد ترامپ است. جالب آن است که دونالد ترامپ نه تنها این مجری بلکه حتی خانواده وی را به مواضع غیرمنصفانه و در عین حال جانبدارانه متهم کرده است!

گزارشها حاکی از آن است که حدود ۱۰۰ میلیون بیننده این مناظره خواهند بود، مناظره ای که حدود ۹۰ دقیقه زمان می برد.

با توجه به قطع مکرر صحبتهای نامزدهای انتخاباتی در مناظره اول – بایدن و ترامپ حدود ۹۳ مرتبه صحبتهای یکدیگر را قطع کردند- در این مناظره تدابیری پیش بینی شده است که چنانچه نامزدی وسط صحبتهای رقیب وارد شود در حالی که نوبت صحبت کردن او نیست، میکروفون وی قطع می شود.

پیش بینی می‌شود که بیشتر پرسشهای این مناظره حول محور کرونا، امنیت ملی و موضوع تبعیض نژادی در آمریکا باشد. این در حالی است که کمیسیون برگزاری مناظرات آمریکا تصمیم گرفت موضوع سیاست خارجی را از موضوعات آخرین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن حذف کند.
کریستین واکر در ابتدای مناظره ضمن خوش آمدگویی به دو نامزد انتخاباتی اعلام کرد که این مناظره شش بخش دارد که هر نامزد برای پاسخگویی به هر بخش دو دقیقه زمان در اختیار دارد که در آن زمان پاسخگویی میکروفون باز می شد.
مجری برنامه خطاب به نامزدهای انتخاباتی گفت که با توجه به شیوع گسترده کرونا و ابتلای بالای مردم به این بیماری ویروسی، برنامه آنها برای مقابله با این بیماری چیست.
ترامپ در پاسخ به این پرسش گفت: «ما قبل از شیوع کرونا و ورود این بیماری از چین به آمریکا، بهترین اقتصاد دنیا را داشتیم. در حال حاضر نرخ مگر و میر ۸۵ درصد پیائین آمده و نرخ مرگ و میر اضافی نیز کاهش یافته و تمام اوج ابتلاها پائین آمده است. واکسنی به زودی ظرف چندهفته ارائه خواهد شد. با توجه به تجربه شخصی خودم و زمانی که در بیمارستان بستری بودم، این واکسن به من تزریق شد که باعث بهبودی سریع من شد. شمار بهبودیافتگان رو به فزونی است و شیوع کرونا یک مشکل جهانی است و بسیاری به من تبریک گفته اند! تمام تجهیزات و امکانات جدید رو به بیماران و پزشکان ارائه کرده ایم. در حال تغییر منحنی هستیم».
نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در خصوص این موضوع گفت: «۲۲۰ هزار آمریکایی در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. آن کسی که نتوانسته این بیماری را مهار و کنترل کند، نباید از خود سلب مسئولیت کند؛ و کسی که نمی تواند از خود سلب مسئولیت کند، نباید رئیس جمهور آمریکا شود. در مقایسه با اروپا، ما از نرخ ابتلای بالا شروع کردیم و پیش بینی می شود تا پایان ماه میلادی بعدی (ماه نوامبر) ۲۰۰ هزار نفر آمریکایی دیگر جان خود را از دست خواهند داد. رئیس جمهور کنونی ما برنامه ای برای این بیماری ندارد. باید از ماسک استفاده کنیم و همچنین با سرعت آزمایشها را بطور فراگیر انجام بدهیم و سیاستهای مناسب را برای مهار این بیماری تدوین کنیم. من به این قضیه رسیدگی کرده و برنامه ای جامع برای آن ارائه خواهم کرد».
در ادامه، مجری برنامه از دونالد ترامپ در مورد زمان ساخت واکسن کرونا، شرکتهای سازنده آن و تناقض در گفته های او با سایر مقامات بهداشت و درمان آمریکا در مورد زمان توزیع این واکسن پرسید. ترامپ اظهار داشت که «شرکت جانسون & جانسون و همچنین شرکت فایزر تا پایان سال میلادی کنونی (۲۰۲۰) واکسن کرونا را به بازار عرضه خواهند کرد». این در حالی است که برخی مقامات درمانی آمریکا معتقدند توزیع این واکسن تا سال ۲۰۲۱ طول می کشد و تا سال ۲۰۲۲ مردم مجبورند همچنان از ماسک استفاده کنند.
اما ترامپ در دفاع از اقدامات خود در خصوص شرکت در گردهمایی ها و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی گفت: «بهرحال ما باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم. ما که نمی توانیم مثل جو خودمون را توی یک آپارتمان زندانی کنیم. واضح است که تو خیلی پول داری که می توانی این کار را بکنی. مردم که نمی توانند در خانه بمانند. من هم به عنوان یک رئیس جمهور نمی توانستم ملاقاتهایم را به دلیل کرونا کنسل کنم. من خودم این بیماری را گرفتم و بهبود یافتم. من خیلی چیزها در این باره یاد گرفتم… ۹۹.۹ درصد جوانانی که مبتلا می شوند، خوب می شوند».بایدن در واکنش به این سخنان ترامپ گفت: «او می گوید که ما داریم یاد می گیریم باهاش زندگی کنیم، ولی ما داریم یاد می گیریم که باهاش بمیریم!».
ترامپ در ددفاع از عملکرد خود در مقابله با این بیماری ویروسی گفت: «تقصیر من نیست که این ویروس از چین وارد آمریکا شد! تقصیر تو هم نیست، جو [بایدن]!». وی با تأکید بر اینکه کرونا یک مشکل جهانی است، اظهار داشت: «آنها [چین] جلوی گسترش ویروس از ووهان را به مناطق دیگر [چین] گرفتند اما جلوی سرایت آن را به کشورهای دیگر جهان نگرفتند. در حالی که من در حال بستن مرزها به روی چین بودم، نانسی پلوسی [رئیس مجلس نمایندگان آمریکا] در حال راه رفتن در محله چینی ها بود!». رئیس جمهور همچنین تأکید کرد که کرونا تقصیر چین است!
واکر خطاب به جو بایدن پرسید که «شما گفتید که مرزهای کشور را می بندید. آیا این باعث بروز مشکل اقتصادی و افزایش خشونت نمی شود که خطر آن برای کشور بیشتر از شیوع کرونا است».
بایدن در پاسخ گفت که «اما من نمی خواهم کشور را ببندم. من می خواهم اقتصاد را آهسته پیش ببرم. بازگشایی اقتصاد و مدارس باید با حفظ ایمنی انجام شود. اما ترامپ بجای بازی گلف باید با نانسی پلوسی در مورد تدوین یک سیاست مناسب اقتصادی در دوران بحران کرونا گفتگو کند».
ترامپ در واکنش به سیاستهای موردنظر دموکراتها بالاخص دموکراتها گفت که «دموکراتها می خواهند همه جا رو ببندند. با این حال همه افرادشان دارند می میرند. جوانها زیاد در معرض خطر نیستند و بهبود می یابند».
واکر: «آما بسیاری از والدین نگران فرستادن بچه ها به مدارس هستند؟»
ترامپ: «نرخ ابتلا در میان معلمان و دانش آموزان کم است. ما کشوری عظیم با اقتصادی بزرگ هستیم. خشونت خانگی، اعتیاد، افسردگی و خودکشی رو به افزایش است. درمان این مشکل نباید از خود این مشکل بزرگتر [مسأله سازتر] باشد. ما نمی توانیم ایالات متحده با اقتصاد بزرگش را تعطیل کنیم. ما باید اقتصاد را بازگشایی کنیم و از سالمندان محافظت کنیم».
ترامپ همچنین در مورد سخنان توهین آمیز اخیر خود در باره دکتر «فائوچی» رئیس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا (CDC) مدعی شد که گفته های فائوچی تناقض آمیز بوده؛ چرا که زمانی از عدم نیاز به ماسک و زمانی دیگر از لزوم زدن ماسک صحبت کرده است. بایدن هم با اشاره به گفته های پیشین ترامپ در ژانویه گذشته به مردم گفت که «ترامپ می دانسته این بیماری چقدر خطرناک است اما به مردم آمریکا این موضوع را نگفت تا به گفته خود، دچار تشویش نشوند در حالی که این خود او [ترامپ] بوده که دچار اضطراب و تشویش شده است.
امنیت ملی و امنیت انتخابات در آمریکا
کریستین واکر در مورد امنیت ملی و امنیت انتخابات به ادعای برخی مقامات امنیتی آمریکا اشاره کرد که از دسترسی روسیه و چین به اطلاعات ثبت شده رأی دهندگان آمریکایی حکایت می کند. بایدن در این باره گفت: «به صراحت گفته ام که چنانچه کشوری قصد مداخله [در انتخابات] را داشته باشد، بهای سنگینی خواهد پرداخت، چون این موضوع دخالت در حاکمیت ملی آمریکا است. اما ترامپ در مورد این موضوع با پوتین صحبت نکرده است، آنهم کسی که برای کشتن سربازهای آمریکایی جایزه تعیین کرده است. فکر کنم که او با ایرانیها بر سر این موضوع بتواند صریح اللهجه تر باشد. مردم آمریکا، ما اکنون در وضعیتی هستیم که کشورهای دیگر می خواهند در انتخابات ما دخالت کنند. اما رودی جولیانی، دوست خودش [ترامپ] آلت دست روسها شده و به او اطلاعات غلط می دهند».
ترامپ در پاسخ به اتهامات وارده از سوی بایدن گفت: «خانواده جو بایدن ۳.۵ میلیون دلار از روسیه پول گرفتند اما من از روسیه پول نگرفتم. هیچکس سخت گیرتر از من با روسیه نبوده است. اکنون کشورهای عضو ناتو بیش از صدهزار دلار برای مقابله با روسیه هزینه می کنند. اما آنها [دموکراتها] سلاح ضد تانک به اوکراین فروختند. اما تو [بایدن] ایمیلهای وحشتناکی دارد که از ارتباط خانواده تو با روسها حکایت می کند. دوست خانوادگی تو گفته که شما با اوکراینی ها ارتباط دارید».
نامزد دموکرات گفت: «من از هیچ کشوری حتی یک پنی دریافت نکرده ام. در مقابل، ترامپ پنجاه برابر پول یک مالیات را در یک حساب مخفی در چین دارد و یک کسب و کار راه می اندازد. من اظهارنامه مالیاتی خود را طی سالهای گذشته منتشر کردم. اما ترامپ این کار را نکرد، روسیه و چین به ترامپ پول داده اند. چین در حال ساخت یک جاده به سمت زمین بازی گلف خود است».
ترامپ: «تیم حسابداری من در حال تهیه اظهارنامه مالیاتی پس از انجام حسابرسی ها هستم. آنها گفته اند که من میلیونها میلیونها دلار پیشاپیش مالیات پرداخت کرده ام. من از چین و اوکراین پول در نمی آورم. اما بایدن پول در می آورد. بایدن است که از روسیه ۳.۵ میلیون دلار گرفته است. آنها [روسیه] در یک ایمیل می گویند که باید به این آقا ۱۰ درصد بدهیم؟ آن آقا کیست؟ آن آقا تو هستی، آقای جو بایدن».
بایدن نیز با اشاره به اینکه ترامپ ظرف چهارسال ریاست جمهوری خود همواره گفته که اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر می کند، اما تاکنون آن را به ما نشان نداده است. ترامپ یا مالیات نمی دهد یا اگر می دهد بسیار کم و ناچیز است. قبلاً گفته بودی که من مالیات نمی دهم چون باهوشم و می دانم چطور سر نظام [مالیاتی] کلاه بگذارم».
اما نامزد جمهوریخواه با اشاره به تلاشهای رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و بسیاری از عوامل اف بی آی برای بررسی اسناد و مدارک و یافتن سرنخهایی از تبانی او با مقامات روسیه گفت که «اگر بخواهد، می تواند یک میلیون دلار هزینه کند تا اسناد و مدارک مروبط به ارتباط و تبانی بایدن با مقامات مسکو را بیاید».
مجری این برنامه از حسابهای بانکی ترامپ در چین می پرسد. ترامپ در پاسخ مدعی می شود که او به عنوان یک بازرگان در بسیاری از کشورهای جهان کسب و کار دارد و اینکه در سال ۲۰۱۳ در چین یک حساب بانکی باز کرده است که زمان آن به قبل از کاندیداتوری رسمی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بازمی گردد و اینکه «حساب بانکی ترامپ در چین مربوط به قبل از ریاست جمهوری وی بوده است»؛ در حالی که به گفته او، پسر و برادر جو بایدن در زمان معاونت او با اوکراین و چین فعالیت اقتصادی داشته اند.
سیاستهای اقتصادی و تجاری با چین
بایدن در خصوص طرحهای خود برای تنظیم روابط اقتصادی و تجاری آمریکا با کشورهای جهان به ویژه با چین، روسیه و کره شمالی گفت که «ترامپ قلدرهای دیکتاتوری مانند پوتین و رهبر کره شمالی را در آغوش می گیرد. ۲۵ درصد سهم اقتصادی جهان به آمریکا تعلق دارد و اینکه چین ملزم است قواعد بین المللی را رعایت کند».
در مقابل، ترامپ گفت: «ایمیلهایی دارد که نشان می دهد بایدن سالانه ۱۰ میلیون دلار از چین می گیرد. اما من با گرفتن تعرفه ها از چین به کشاورزان در آمریکا پول دادم. من روی فولاد چین تعرفه بستم و حالا صنعت فولاد آمریکا در حال ترقی است».
کره شمالی
مجری این مناظره در ادامه از دونالد ترامپ در مورد رابطه با کره شمالی و رابطه با این کشور به ویژه سه بار دیدار ترامپ با «کیم جونگ اون» و نامه نگاری میان رؤسای دو کشور و تداوم آزمایشهای موشکی آن پرسید. نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا گفت که در نخستین دیدارش با اوباما، وی گفته بود که بزرگترین مشکل ایالات متحده کره شمالی است و اینکه احتمال ورود به جنگ هسته ای با پیونگ یانگ در دوران اوباما بسیار بالا بوده است. وی با اشاره به دیدار خود با کیم جونگ اون گفت که رابطه خوبی با این کشور دارد و جنگی هم تاکنون درنگرفته است. ترامپ همچنین گفت اوباما در زمینه رابطه با کره شمالی میراث بدی برای وی بجای گذاشته است.
بایدن در مقابل پاسخ داد که ترامپ در حال مشروعیت بخشیدن به کره شمالی است در حالی که آنها موشکی در اختیار دارند که خاک آمریکا را تهدید می کند. و اینکه اون باید ظرفیتهای هسته ای کره شمالی را کاهش دهد تا آمریکا با این کشور وارد مذاکره شود. بایدن در پاسخ به این اظهارات ترامپ که مدعی شد رابطه خوبی با کیم جونگ اون دارد، گفت که آمریکا قبل از حمله هیتلر به اروپا هم در جنگ جهانی دوم با این شخصیت آلمانی رابطه خوبی داشت!
بیمه درمانی برای خانوارهای آمریکایی
مجری مناظره در مورد وضع قوانین جدید بیمه درمانی و احتمال لغو بیمه دست کم ۲۰ میلیون نفر از شهروندان آمریکا جویای نظرات و طرحهای دو نامزد انتخاباتی شد. ترامپ در این باره گفت: «من قانونی را وضع کردم که بدترین بخش اوباماکر را حذف می کند. وظیفه من کاهش حق بیمه و خود اوباماکِر بود. همچنین از افرادی که بیماری پیش زمینه ای دارند، حمایت می کنیم.. اما بایدن می خواهد که بیمه های خصوصی افرادی را که از این بیمه ها رضایت دارند، بالاجبار حذف کند آنهم با یک برنامه بیمه سوسیالیستی».
اما بایدن اظهار داشت که در صورت کسب مقام ریاست جمهوری، بیمه درمانی اوباماکر را با گزینه بایدن تصویب می کند و تعرفه های پزشکی و دارویی را کاهش می دهد. بایدن ضمن رد ادعای ترامپ که او را به حذف بیمه های خصوصی افراد متهم می کرد، گفت که وی برخلاف سایر نامزدهای دموکرات، از بیمه خصوصی حمایت می کند و هیچکس را از بیمه خصوصی محروم نمی کند. به گفته او، در دوران اوباما هم هیچ کسی از بیمه خصوصی محروم نشد. بایدن متذکر شد «واقعیت این است که مردم آمریکا از سوءمدیریت ترامپ در مقابله با کرونا و وضعیت اقتصادی آسیب دیده اند. و اینکه بیمه درمانی یک امتیاز نیست، بلکه یک حق است و این بیمه درمانی کمک و فرصتی برای آنهاست». ترامپ با اشاره به ۴۷ سال فعالیت بایدن در مقام یک سیاستمدار و ۸ سال هم مقام معاونت وی در دوران اوباما گفت که او طی این مدت چکار کرده است؟؟
طرح احیای اقتصادی
کریستین واکر با اشاره به ۱۲ میلیون نفر بیکار و ۸ میلیون نفری که به زیر خط فقر رفته اند به ویژه رنگین پوستان، از نامزدهای انتخاباتی پرسید که چه طرحی برای احیای اقتصاد دارند؟
ترامپ خاطرنشان کرد که نانسی پلوسی نمی خواهد همکاری کند و امیدوار است که جمهوریخواهان بتوانند کنترل مجلس نمایندگان را بدست بیاورند اما پلوسی تنها به دنبال کسب پیروزی انتخاباتی است. بایدن هم گفت که آنها طرح موردنظر را تصویب کرده اند. اما سناتور میچ مک کانل تمایلی به تصویب آن در سنا نشان نداد و گفت که بزارید کسب و کارها ورشکست شوند.
در ادامه، بایدن گفت که «من به عنوان یک دموکرات باافتخار در حال رقابت در انتخابات هستم، اما رئیس جمهور کل آمریکا خواهم بود. من ایالات آبی (دموکرات) و قرمز (جمهوریخواهان) نمی بینم. آنچه که من می بینم، ایالات متحده آمریکا است». وی افزود که باید به کسب و کارها کمک کرد زیرا در حال حاضر از هر شش کسب و کار، یک کسب و کار در حال ورشکستگی است. و اینکه او برای کمک به این کسب و کارها، کمک به کوچک تر شدن کلاسها در مدارس و به کارگیری و استخدام معلمان بیشتری برای دانش آموزان طرح و برنامه دارد.
ترامپ در انتقاد از طرح دموکراتها برای حمایت از کسب و کارها گفت که آنها خواهان بالابردن حداقل دستمزد آنهم بصورت اجباری هستند؛ در حالیکه به اعتقاد وی چون هر ایالتی دارای شرایط خاص خود است، میزان دستمزدها نباید در سطحی یکسان باشد که باعث نابودی برخی کسب و کارها شود. اما بایدن در رد این موضوع گفت که از هر دو شغل در آمریکا، یکی از آنها زیر خط فقر هستند؛ به ویژه کادر درمانی که مستحق دریافت حداقل دستمزد هستند.
مهاجران غیرقانونی و جدایی فرزندان مهاجر از والدین
مجری مناظره از سیاستهای دولت ترامپ در قبال مهاجران و جداسازی فرزندان مهاجران از والدین خود پرسید و اینکه پانصد تن از این کودکان نتوانسته اند والدین خود را بیابند. ترامپ در دفاع از سیاستهای خود افزود که «این کودکان و مهاجران را کارتلها و قاچاقچیان انسان به خاک آمریکا آورده اند و باید بدانیم که در حال حاضر ۴۰۰ مایل مرز دیواری را که داریم، محکم ترین مرزها را داریم. قفس هایی ساختند و گفتند که این کار ترامپ است اما این قفس ها در سال ۲۰۱۴ ساخته شده بودند.
بایدن در مقابل گفت که دولت ترامپ فرزندان مهاجران را در مرزها از والدین خود جدا کردند. این بچه ها را والدین آنها آوردند و از آنها جدا شدند تا نشان دهند که ما [آمریکا] خیلی محکم و سختگیر هستیم. این اقدامی مجرمانه است؛ زیرا این کودکان نتوانسته اند والدین خود را پیدا کنند. این اقدام مجرمانه ادعای آمریکا در مورد حقوق بشر را به زیر سئوال می برد. من طرحی ارائه می دهم که طبق آن، ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی و فاقد مدرک شناسایی و کودکان مهاجر بتواننند اقامت خود را در آمریکا بگیرند.
اما ترامپ تأکید کرد که «بایدن ۸ سال در مقام معاون رئیس جمهور آمریکا هیچ اقدامی در خصوص مهاجران انجام نداد جز ساختن قفس برای زندانی کردن کودکان. ما قانون “بازداشت و آزاد کردن” (Catch & release) را حذف کردیم و دیگر جای نگرانی نیست. طبق این قانون ما اسامی مهاجرانی را که سابقه مجرمانه داشتند، ثبت کردیم و سپس آنها را آزاد می کردم تا به دلخواه خود به دادگاه پناهندگی بیایند ولی هیچکدام آنها نمی آیند مگر آنکه بسیار کم هوش بودند». در ادامه ترامپ بایدن را به بی اطلاعی از قوانین مهاجرتی در آمریکا متهم کرد.
تبعیض نژاد در ایالات متحده و خشونت سیستماتیک علیه سیاهپوستان
بایدن با اشاره به سیاستهای تبعیض نژادی نهادینه شده در ایالات متحده آمریکا، یادآور شد که فرزندان سیاهپوستان باید آموزش ببینند که مراقب رفتارشان باشند، چه در اماکن عمومی و چه در حین رانندگی؛ زیرا این امکان وجود دارد که از سوی نیروی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گیرد. بایدن تأکید کرد که تاکنون مجریان قانون در آمریکا نتوانسته اند به درستی به قانون اساسی این کشور عمل کنند.
ترامپ با اشاره مجدد به اینکه بایدن تاکنون ۴۷ سال سیاستمدار بوده و هیچ کاری در این زمینه نکرده است، خاطرنشان کرد که بایدن از جمله قانونگذارانی بوده که به تصویب قانون جنایی علیه سیاهپوستان رأی موافق داده است. ترامپ مدعی شد که پس از آبراهام لینکلن، هیچکس به اندازه ترامپ برای سیاه پوستان کار نکرده است! و اینکه دولت وی این قانون جنایی را اصلاح کردیم. این طرحی برای بازپروری و سرمایه گذاری در جامعه سیاهپوستان و اسپانیولی زبانان ارائه کردیم. آنها از من تشکر کردند بابت بودجه ای که به کالج سیاهپوستان دادم و همچنین اصلاح قانون جنایی و زندانها.
در واکنش به سخنان ترامپ، بایدن گفت که «از نظر ترامپ، مشکل قانون جنایی این است که به اندازه کافی افراد را به زندان محکوم نکرده است و اینکه او بر اعدام افراد بی گناه تأکید می کند. ما اکنون در موقعیتی هستیم که حدود ۳۳ هزار زندانی کمتری داریم. هیچکس را دیگر به خاطر اعتیاد و مصرف مواد مخدر به زندان نمی اندازیم و بجای آن باید بگذاریم که به جایی بروند که در آنجا حالشان بهتر شود».
ترامپ مدعی شد که دلیل اشتیاق او برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده عملکرد نامناسب دولت پیشین و بایدن بوده است. در پاسخ به این گفته ترامپ، بایدن خطاب به مردم آمریکا گفت: «شما مردم آمریکا می دانید که من کی هستم و او کیست؟! اینکه چه کسی راست می گوید و چه کسی دروغ می گوید. او شخصیت کشور را خدشه دار کرده است». ترامپ نیز گفت: «در مورد رابطه با چین و اوکراین باید بگویم که او [بایدن] یک سیاستمدار فاسد است و حالا نباید در مورد شخصیت کشور حرف بزند». بایدن نیز با اشاره به اینکه ۵ تن از رؤسای سازمان سیا از هر دو حزب اعلام کرده اند که این اتهام زنی ها واهی است؛ خاطرنشان کرد که قصد او حل و رفع مسائل نژادی در آمریکاست.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا