سینمای ایران و جهان

قطار «فیلم کودک۳۳» در ایستگاه آخر/ دو پروانه زرین برای مجید مجیدی

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به کار خود پایان داد که پروانه زرین بهترین فیلم و کارگردانی در بخش بین‌الملل این رویداد به مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از ۵ روز برگزاری به‌صورت فیزیکی و مجازی، امشب جمعه ۲ آبان‌ماه با برگزاری آیین اختتامیه در مجموعه عباس‌آباد تهران به کار خود پایان داد.

این مراسم که به دلیل ملاحظات بهداشتی با حداقل مدعوین برگزار شد، به‌صورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی و نیز شبکه رادیویی نمایش پخش شد.

آیین اختتامیه جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان رأس ساعت ۱۸:۵۰ با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری نوجوان آغاز شد.

اجرای این اختتامیه آنلاین را محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما برعهده داشت.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از مدیران حاضر در محل برگزاری این مراسم بودند.

علیرضا تابش: این مراسم نه اختتامیه که افتتاح یک مسیر تازه است

علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان اولین سخنران این مراسم با قرائت متنی خطاب کودکان، نوجوانان، سینماگران و همکاران خود در برگزاری این رویداد، مراتب سپاس و تشکر خود در مسیر برگزاری نخستین جشنواره سینمایی آنلاین تاریخ ایران ابراز کرد.

وی افزود: مسیری را پیمودیم که نه تنها کسی تجربه نکرده بود که بسیاری آن را نابخردانه می‌دانستند اما امروز با استقبال مخاطبان کودک و نوجوان حس شیرین تشکیل خانواده‌ای بزرگ با عنوان خانواده صنعت تصویر و برگزاری چهارمین المپیاد نوجوانان خستگی برایمان نمانده است.

تابش تأکید کرد: این مراسم را نه اختتامیه که نقطه عطف و افتتاح مسیری تازه می‌دانیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای ویدئوی درخواستی، از این پس سینمای کودک و این سامانه‌ها فصل جدید از روابط دو طرفه را آغاز خواهند کد. سامانه‌ها می‌توانند صدای مخاطب را به گوش سینماگران برسانند و از سوی دیگر سینماگران با تأمین محتوای لازم می‌توانند سهم تولیدات داخلی در سبد مصرفی مخاطبان را بالا ببرند.

دبیر جشنواره فیلم کودک تأکید کرد: باید و ضروری است که بیش از پیش به مخاطبان گوش فرادهیم و از آن‌ها بیاموزیم که بی‌تردید در ادامه به آن عمل خواهیم کرد. هر عمل نخست ضعف‌هایی دارد که تا پیش از این قدم نخست و دیکته، مشخص نبود. می‌توانستیم با انفعال در برابر کرونا این جشنواره را تعطیل کنیم اما وظیفه دینی و ملی خود می‌دانستیم که هم اعلام کنیم سینما زنده است و هم در کنار مجاهدان سلامت ما نیز از انفعال دوری کنیم. اکنون هم با اشتیاق به سال‌های آینده چشم دوخته‌ایم.

وی در بخش دیگر از وزرای ارشاد، ارتباطات و بهداشت و دیگر نهادها و مجموعه‌هایی که در برگزاری این رویداد نهایت همکاری و همراهی را داشته‌اند تقدیر و تشکر کرد.

معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل

در ادامه و پیش از معرفی برگزیدگان بخش بین‌الملل، رائد فریدزاده مدیر این بخش به ارائه گزارشی درباره برگزاری این بخش در شرایط کرونایی پرداخت.

برگزیده «سیفژ»؛ فیلم «فریتزی» از آلمان

در ادامه رضا صافی به نمایندگی از داوران بخش «سیفژ» برگزیده این بخش را «فریتزی» به کارگردانی رالف کوکوال از کشور آلمان معرفی کرد. برگزیده این بخش از کشور آلمان در قالب یک پیام تصویری از برگزارکنندگان جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان این تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه مراسم پیام تصویری رئیس شورای شهر اصفهان و شهردار این شهر به‌عنوان شهر میزبان این رویداد، پخش شد.

رائد فریدزاده در بخشی از توضیحات خود درباره فرآیند داوری آثار در بخش بین‌المللی به این نکته اشاره کرد

برگزیده فیلم‌های کوتاه پویانمایی؛ قدم یازدهم

مریم کشکولی‌نیا از هنرمندان باسابقه حوزه انیمیشن‌سازی برای انیمیشن کوتاه «قدم یازدهم» برگزیده بخش بهترین فیلم کوتاه پویانمایی شد که پروانه زرین او را دخترش که در محل برگزاری مراسم حاضر بود دریافت کرد.

در ادامه ویدئویی از پیام‌های چهره‌های بین‌المللی خطاب به برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودک ایران و هنرمندان این حوزه پخش شد.

برگزیده فیلم کوتاه داستانی؛ روزه تابستانی

در ادامه عبدنور زیان برای فیلم «روزه تابستانی» به‌عنوان برنده پروانه زرین بهترین فیلم داستانی کوتاه معرفی شد. هم معرفی برگزیده این بخش توسط داوران بین‌الملل به‌صورت ویدئویی انجام شد و هم برگزیده این بخش در پیامی ویدئویی از داوران تشکر کرد.

نکته عجیب پخش زنده این مراسم، پخش پیام‌های داوران و برگزیدگان بین‌المللی جشنواره بدون زیرنویس فارسی بود!

برگزیده بهترین دستاورد فنی یا هنری در مسابقه بین‌الملل؛ انیمیشن «لوپتو»

جایزه بهترین دستاورد فنی یا هنری در بخش مسابقه بین‌الملل به عباس عسگری کارگردان انیمیشن سینمایی «لوپتو» اهدا شد. عسگری پس از دریافت این جایزه گفت: این جایزه متعلق به همه دوستان من در کرمان است که کمک کردند این انیمیشن ساخته شود و امیدوارم زودتر از شر این ویروس خلاص شویم تا بتوانیم باردیگر در سینما فیلم ببینیم.

بهترین بازیگر فیلم‌های بلند بخش بین‌الملل؛ روح‌الله زمانی (خورشید)

در ادامه ایرج طهماسب به‌عنوان یکی از داوران بخش بین‌الملل برگزیده پروانه زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر بخش بین‌الملل را روح‌الله زمانی بازیگر فیلم سینمایی «خورشید» معرفی کرد.

روح‌الله زمانی پس از دریافت این جایزه گفت: برای گرفتن این جایزه بسیار خوشحالم و ممنون از همه شما.

بهترین فیلمنامه بخش بین‌الملل؛ آن سوی رودخانه

در بخش بهترین فیلمنامه مسابقه سینمای بین‌الملل جایزه اصلی به فیلم «آن سوی رودخانه» از کشور هندوستان اهدا شد.

رایزن فرهنگی سفارت هند در ایران برای دریافت جایزه این فیلم روی صحنه حاضر شد و در سخنانی کوتاه دریافت این جایزه را باعث افتخار خود دانست و برای ارتباط نزدیک دو کشور ابراز امیدواری کرد.

بهترین کارگردان بخش بین‌الملل؛ مجید مجیدی (خورشید)

در بخش بهترین کارگردانی مسابقه بین‌الملل جایزه اصلی به مجید مجیدی برای کارگردانی فیلم سینمایی «خورشید» رسید.

مجیدی بعد از دریافت پروانه زرین این بخش، جایزه‌اش را به جامعه سلامت، پرستاران و پزشکانی که برای سلامت کشور از جان خود گذشته‌اند اهدا کرد و گفت: مطمئن باشید که ما قدر شما را می‌دانیم و برای اینکه عملی هم نشان دهیم، همه پروتکل‌های را جدی‌تر رعایت می‌کنیم و امیدوارم به زودی رفتن کووید ۱۹ از دنیا را جشن بگیریم.

وزیر ارشاد: سینمای کودک بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران است

سخنرانی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بعدی برنامه بود. وی در این بخش گفت: سینمای کودک و نوجوان ایران بخش مهمی از سینمای ایران است. بعد از انقلاب حدود ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان تولید شده که نشان می‌دهد چگونه سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران بوده و هست.

وی افزود: در سال ۹۸ ۹ فیلم کودک و نوجوان اکران شد. بخش مهمی از کسانی که در سینمای ایران به‌عنوان برجستگان شناخته می‌شوند افرادی هستند که در سینمای کودک و نوجوان فعال بوده‌اند و از آنان نام‌ها و آوازه‌های ملی و جهانی در خاطره‌ها داشته و داریم.

صالحی تأکید کرد: امسال سینمای کودک تحت سایه کرونا بود و جشنواره هم با همین فضا در تماس. هم موضوعاتی از بیماری کرونا را در بخش کرونا روایت مشاهده کردیم و هم تحت تأثیر این فضا اتفاقاتی رقم خورد که می‌تواند نقطه شروع اتفاقات تازه برای سینمای ایران باشد. افزوده شدن داوران به تعداد بینندگان کودک و نوجوان در خانه‌ها و فرصتی که از طریق فضای جدید برای امکان ارتباط فراملی پدید آمد و فضای جدید برای ورود به بازارهای جهانی بخشی از این اتفاقات است. به نظر می‌رسد این تجربه‌ها گرچه در سایه تهدید پدید آمد اما فضایی فرصت‌ساز را برای سینمای ایران رقم زد.

وزیر ارشاد در پایان از همه عوامل برگزاری جشنواره سی‌وسوم فیلم کودک تشکر ویژه کرد.

بهترین فیلم بخش بین‌الملل؛ خورشید

در ادامه ایرج طهماسب برگزیده پروانه زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل را معرفی کرد. جایزه بهترین فیلم در بخش بین‌الملل با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم «خورشید» به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان اهدا شد.

مجیدی حین دریافت دومین پروانه زرین خود از دست وزیر ارشاد، با تشکر از نیما جاویدی و دیگر عوامل فیلم «خورشید» گفت: حل معضل کودکان کار همت بالایی را می‌طلبد که همه کشورها مثل کشور ما باید در این زمینه اقدام کنند. این بچه‌ها باید کار کنند. هم باید برای آن‌ها بستر کار مفید را فراهم آوریم و هم در بخش آموزش باید به فکر آن‌ها باشیم.

این گزارش در حال به‌روزرسانی است…

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا