اقتصاد

تعطیلی برخی از صنایع کوچک به دلیل نوسانات ارز و مواد اولیه

معاون سازمان صنایع کوچک گفت: برخی از صنایع که فصلی نیستند، به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور و تأمین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که از مدار تولید خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صمت، اصغر مصاحب اظهار داشت: واحدهای تولیدی که بازار فروش محصولات آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد، می‌توانند به کلینیک‌های مشاوره مستقر در شهرک‌های صنعتی مراجعه کنند تا در خصوص میزان سرمایه‌ای که برای تغییر کاربری واحد تولیدی نیاز دارند، به آن‌ها مشاوره داده شود و همچنین برای مشاوره در زمینه عارضه یابی و پروژه بهبود از خدمات کلینیک استفاده کنند.

مصاحب با بیان اینکه گزارش‌هایی که از شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به این سازمان ارائه شده است، برخی از واحدهای تولیدی فعال در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها از چرخه تولید خارج شده‌اند، گفت: در مقابل تعدادی واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند و این به دلیل ماهیتی است که برخی از صنایع دارند.

عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: برخی از صنایع کوچک و متوسط، تولید آن‌ها فصلی است و در یک فصل، کار خود را شروع می‌کنند و با پایان فصل، از مدار تولید خارج می‌شوند؛ ولی برخی دیگر از صنایع که فصلی نیستند، به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور و تأمین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که از مدار تولید خارج شوند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از صنایع هستند که صرفه اقتصادی ندارند و محصولی که تولید می‌کنند، بازار فروش خود را از دست داده‌اند و این دسته از صنایع بایستی قبل از این‌که واحد تولیدی آن‌ها به تعطیلی کشیده شود، تحقیقات لازم را انجام دهند و از خدمات کلینیک مشاوره‌ای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده کنند.

مصاحب در خصوص وضعیت صادرات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط در شش ماهه نخست سال جاری نیز گفت: در شش ماهه نخست سال جاری، صادرات کل کشور در همه زمینه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشته است، ولی میزان صادرات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به شش ماهه نخست سال ۱۳۹۸ جلوتر بوده است.

وی بیان کرد: بازار صادراتی تابع بسیاری از فاکتورهاست که مراودات بین‌المللی و بیماری منحوس کرونا دو مورد از این فاکتورها هستند و اگر در شش ماهه دوم سال جاری، شرایط صادرات بهتر شود، صنایع کوچک و متوسط می‌توانند در عرصه صادرات حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به این‌که صنایع کوچک و متوسط می‌توانند به جهش تولید دست پیدا کنند، خاطرنشان کرد: بازار صادراتی صنایع، تنها مؤلفه برای دستیابی صنایع به جهش تولید نیست و بازار داخلی و دیگر مؤلفه‌ها در کنار هم می‌توانند زمینه دستیابی به جهش تولید را فراهم کنند.

مصاحب ابراز امیدواری کرد با توجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته برای راه اندازی صنایع جدید و همچنین برنامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب برنامه‌های هفتگانه و محورهای چهارگانه مد نظر دارد، صنایع کوچک و متوسط تا پایان سال جاری به جهش تولید دست یابند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا