دانش و فناوری

جزئیات کاربردهای شش‌گانه ماهواره "خیام"

ماهواره “خیام” که به سفارش ایران در روسیه ساخته شده است، دارای کاربردهای شش‌گانه مرتبط با حوزه‌های محیط زیست، کشاورزی و بلایای طبیعی است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، ماهواره “خیام” روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار قرار گرفت.
ماهواره “خیام” یک ماهواره سنجش از دور است با وزنی حدود ۶۰۰ کیلوگرم که در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع تقریبی ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار گرفت.
این ماهواره دارای سنجنده‌های اپتیکی در طیف‌های مختلف با قدرت تفکیک تصویر یک متر است که با هدف ارتقای مدیریت بهینه منابع کشور در حوزه‌های مختلف طراحی و ساخته شده است.
داده‌های ماهواره “خیام” در حوزه‌هایی همچون کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، تغییرات شهری، اکتشافات معدنی و منابع آبی کاربرد دارد که جزئیات این کاربردها به شرح زیر است:
در حوزه کشاورزی برای مطالعه این موارد می‌توان از داده‌های ماهواره “خیام” بهره برد:
رطوبت خاک و گیاه
مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع کشاورزی پایش محدوده و سطح زیر کشت در مناطق مختلف تخمین میزان محصول پیش از برداشت تشخیص و تعیین گونه‌های مورد کشت بررسی سلامت محصول و تشخیص آفات پایش تغییرات دوره‌ای رشد گیاه
حوزه محیط زیست:
پایش و بررسی تغییرات دوره‌ای سطح زمین پایش و بررسی روند حرکت و جابجایی آلودگی‌ها در آب، خاک و هوا بررسی تغییرات پوشش گیاهی و جنگل‌ها شناسایی کانون‌های گرد و غبار ارزیابی و تخریب زمین و بیابان‌زایی پایش میزان فرسایش خاک و وضعیت کویر و بیابان
حوزه بلایای طبیعی:
مدل‌سازی ریسک و تهیه نقشه خطر پایش مناطق خسارت دیده شناسایی مناطق اسکان مجدد ارزیابی خسارت
پایش تغییرات شهری:
پایش و بررسی پراکندگی شهرها و مناطق جمعیتی تغییرات کاربری اراضی تهیه نقشه‌های توسعه شهری و روستایی پایش ساخت و سازهای غیر مجاز
اکتشافات معدنی:
پایش و بررسی پراکندگی صنایع و معادن
پایش منابع آبی:
پایش تغییرات مرز ساحلی پایش مساحت سطح آب دریاچه‌ها، تالاب‌ها و ذخایر آب سدها.
انتهای پیام 

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا