ورزش

وزیر ورزش به شطرنج ورود کند/ فدراسیون روی هواست!

مربی ارشد فدراسیون جهانی شطرنج از اوضاع آشفته فدراسیون شطرنج ایران خبر دارد و از وزیر ورزش درخواست کرد که هر چه سریع تر به شطرنج ورود کند.

سید حامد موسویان ملی پوش اسبق و مربی ارشد فدراسیون جهانی شطرنج در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عملکرد فدراسیون شطرنج گفت: باید بگویم که در شطرنج اوضاع بسیار آشفته است. از آخرین ماه سال ۹۸ که سرپرست به این فدراسیون آمد، شطرنج ایران روز خوش به خود ندیده است. خوشحال بودیم که حداقل پس از یک سال و نیم انتخابات برگزار گردیده اما باید گفت که اوضاع بدتر شده است.

ملی پوش اسبق شطرنج ایران ادامه داد: در فدراسییون شطرنج، نایب رئیس و دبیر انتخاب نشده و کمیته‌ها بدون هیچ حکم دائمی اداره می‌شوند و این‌طور به نظر می آید که مسئولین فدراسیون شطرنج موقتی هستند. تامینی وعده‌های زیادی داد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

سرمربی‌ تیم ملی شطرنج عراق گفت: پیشکسوتان و نمایندگان جامعه شطرنج بارها با سرپرست فدراسیون صحبت و از او خواهش کردند که دبیر و نایب رئیس این فدراسیون را مشخص کند اما تاکنون نه تنها مجمعی تشکیل نشده بلکه تکلیف اعضا آن نیز نامشخص است. لیگ های شطرنج تعطیل بوده و آزمون کلاس های داوری و مربی گری آنلاین هستند. برخی از روئسای هیات استان‌ها در فدراسیون پست گرفته و به نظر می آید همچنان افرادی که در انتخابات حامی بوده‌اند، الطاف ویژه‌ای دارند. شعار آقای تامینی وحدت و همدلی بود که اصلا در این مسیر حرکت نکرد و اوضاع ناگوارتر هم شده است.

این داور فدراسیون جهانی شطرنج گفت: ابتدا اسم هاشمی به عنوان کاپیتان تیم ملی بانوان مطرح شد اما پس از اعتراض ها فردی غیر شطرنجی، جای او را در وبگاه رسمی‌مسابقه گرفت تا منتقدان از کرده خود پشیمان شوند. هاشمی همزمان سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج و رئیس هیات همدان است. البته ناگفته نماند که گویا حدود ۲ سالی است که هیات همدان غیرفعال بوده و تعطیل است. باید گفت که مجددا پس از اعزام تیم ملی به هند، نام فرد غیر شطرنجی خط خورد و هاشمی جای او را گرفت!

سرمربی سابق تیم های ملی بانوان و نوجوانان ایران گفت: المپیاد همان المپیک شطرنج است که ۱۸۶ کشور در آن حضور داشتند و با تیم میزبان، ۱۸۸ تیم در بخش آزاد به رقابت پرداختند. تیم ایران با استادان قدرتمندی پا به این رقابت ها گذاشت. می توان گفت که این نسل جدید شطرنج کشورمان، موفق شد در چند سال گذشته با وجود تمام بی مهری ها عملکرد خوبی داشته باشد. ملی پوشان ایران دائما از نداشتن مربی گله‌مند بودند. مادر مقصودلو چند وقت پیش با انتشار صوتی از فدراسیون شطرنج گله کرد و از فدراسیون خواست تا از شطرنج بازان ایران حمایت کند تا آنها در خدمت تیم ملی ایران باقی بمانند اما متاسفانه جناب رئیس حتی به قول و وعده های خود عمل نکرد. خیلی از موضوعات بحث اقتصادی نیست و اکنون فدراسیون شطرنج از سو مدیریت شدید رنج می برد.

وی ادامه داد: زمانی که هنوز ارکان اصلی فدراسیون شطرنج مشخص نیست، یک شخص ۵ سمت در فدراسیون دارد چه امیدی می‌توان داشت. 

این استاد دانشکده شطرنج ادامه داد: از وزیر و مسئولین ورزش کشور می خواهیم با فوریت به شطرنج ورود کنند. شطرنج ایران اوضاع بسیار بدی دارد و متاسفانه به ۸ سال پیش برگشته ایم. حتی نسبت به تیم‌های آسیایی هم عقب افتاده‌ایم. در سال ۲۰۱۸ قهرمان آسیا شدیم اما اکنون در المپیاد جهانی دو تیم  هند ۱و ۲، ازبکستان و قزاقستان از ما بالاتر قرار گرفته‌اند. تازه چین و روسیه در این المپیاد حضور پیدا نکردند. باید گفت که شانس کسب عنوانهای جهانی کم شده و در آسیا هم داریم به مشکل می خوریم.

موسویان در پایان گفت: شایعه شده بود تغییرات بزرگی در راه است که فکر می کردیم قرار است در ارکان فدراسیون تغییراتی داشته باشیم اما به این نتیجه رسیدم که تامینی خیلی تمایل و فرصت ندارد و خواهش می‌کنم تامینی شهامت و معرفت به خرج داده و از فدراسیون برود. 

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا