اقتصاد

رشد بازار سهام پس از 7 هفته ریزش/روند بورس با مصوبات دولت تغییرمی‌کند


بازار سرمایه پس از هفت هفته ریزش در هفته سوم مردادماه با تغییر روند مواجه شد و شاخص های عملکردی بورس رشد داشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفته سوم مرداد ماه در حالی برای بازار سرمایه به پایان رسید که بورس تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قرار داشت. اما بازار سهام برخلاف هفت هفته گذشته، این بار روند صعودی به خود گرفت و بخشی کوچکی از افت هفته های قبل را جبران کرد.

در هفته ای که تنها سه روز معاملاتی پیش روی سهامداران وجود داشت،‌ شاهد چرخش چند باره بازار بودیم و با انتشار هر خبر و یا اظهارنظری درباره رخدادهای سیاسی و اقتصادی، جریان عرضه و تقاضا تغییر می کرد؛ موضوعی که به خوبی نشان می دهد که بازار در یک بلاتکلیفی کامل قرار دارد و در این شرایط نمی توان انتظار شکل گیری یک روند مشخص را داشت.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی همه عوامل که منجر به رشد بورس خواهد شد را مثبت ارزیابی می کنند و از نظر بنیادی وضعیت بورس را ارزنده بیان می کنند. اما همه آنها نکته اصلی را به ماجرای بی اعتمادی موجود در بازار مرتبط می دانند.

* بی اعتمادی سهامداران به بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: عوامل موثر بر وضعیت بازار به یک عامل مشخص محدود نمی ‌شود. اما مهمترین عامل آن همان بی اعتمادی سرمایه گذاران است که رفتار دولت ها سبب این حجم از بی اعتمادی شده و سرمایه گذاران بزرگ عملا نسبت به فعالیت در بازار با احتیاط بیشتری رفتار می کنند.

وی افزود: وقتی با انتشار گزارش ‌های ۳ ماهه فراتر از انتظار شرکت‌ های بزرگ، بازار سهام اقبال خاصی نشان نمی ‌دهد یا در نهایت ۵ درصد مثبت می ‌شود، اما مجدد با عرضه سرکوب می ‌شود، باید علت این ماجرا را در اطمینان نداشتن سهامداران از آینده بورس جستجو کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی و تاثیر آن بر نرخ سپرده ‌ای که بانک ‌ها به مشتریان پیشنهاد می ‌کنند به عنوان یکی از معیار‌های مهم بر ارزش گذاری سهام تلقی شده و با کاهش آن می توان امیدواری بیشتری برای رشد بورس متصور شد.

دانشی در ادامه با بیان اینکه سطوح قیمتی اکثر نمادها به حدی جذاب شده که تمام عوامل یعنی قیمت‌ های جهانی، نرخ بهره و نرخ ارز اثر خود را بر قیمت سهم های مختلف گذاشته است و سودآوری شرکت ‌ها می‌ تواند سطوح قیمتی بالاتر را توجیه کند، ادامه داد: فقط دولت باید بخشی از اعتماد از دست رفته را جبران کند تا روند مثبت بورس آغاز شده و شاهد بازدهی مثبت بورس باشیم.

* رشد شاخص کل بورس

روند شاخص کل بورس در هفته گذشته صعودی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص رشد 11 هزار و 562 واحدی را پشت سر گذاشت. روز سه ‌شنبه نیز شاخص برای پنجمین روز کاری متوالی رشد کرد و 3 هزار و 19 واحد بالا آمد.

در روز چهارشنبه روند صعودی شاخص متوقف شد و 3 هزار و 477 واحد نزول کرد. با این حال شاخص در آخرین روز کاری هفته بالاتر از سطح هفته قبل ایستاد.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و 448 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 11 هزار و 104 واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت هشت دهم درصد شود.

* بازدهی دوبرابری شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن بورس در روز شنبه با رشد 6 هزار و 88 واحدی معاملات را به پایان برد. در روز سه شنبه افزایش 801 واحدی را تجربه کرد و در روز چهارشنبه مانند شاخص کل با افت هزار و 342 واحدی کار را به پایان برساند.

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 547 واحد بالاتر ایستاد تا در سطح 389 هزار و 602 واحدی قرار بگیرد و بازدهی مثبت 1.44 درصدی را ثبت کند. بازدهی شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس تقریبا دو برابر بوده است.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته سوم مردادماه میانگین ارزش کل معاملات  با رشد 42 درصدی نسبت به رقم 42 هزار و 847 هزار میلیاردی هفته دوم مردادماه به رقم هفته 61 هزار و 96 میلیارد تومان برسد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 2 هزار و 525 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 242 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 13 درصدی داشته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری  درباره جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عصر سه‌شنبه به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، نوشت: در این جلسه گزارشی از آخرین وضع بازار سرمایه، تحولات این بازار و نوسانات آن ارائه و دلایل این روندها تشریح شد. رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش‌های دستگاه‌های مسوول، بر لزوم حفظ ثبات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسوول در حوزه بازار سرمایه باید به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی پذیر و باثبات باشد. رئیسی همچنین از اهتمام جدی دولت برای حفاظت از منافع مردم و سهامداران در بازار سرمایه خبر داد و با تاکید بر ضرورت شفافیت و ثبات مقررات در این بازار افزود: برای تحقق پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه لازم است مقررات این بازار کاملا شفاف باشد و در عین حال از تغییرات مکرر در مقررات به‌طور جدی پرهیز شود.

حال باید منتظر ماند و دید واکنش بورس به جلسه ستاد اقتصادی دولت که در هفته گذشته برگزار شد، چیست و آیا این جلسه می تواند بی اعتمادی موجود در بورس را تا حدودی برطرف کند و معاملات در بازار سرمایه را رونق دهد یا خیر.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا