بین الملل

تجمع اعتراضی مقابل سفارت فرانسه در سه کشور برای آزادی قدیمی‌ترین «اسیر» در اروپا


شهروندان لبنانی بعد از ظهر شنبه با برپایی تحصنی در مقابل سفارت فرانسه در بیروت خواستار آزادی فوری این مبارز لبنانی و بازگشت او به کشورش شدند.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «کمپین ملی آزادی جرج ابراهیم عبدالله» در لبنان بعد از ظهر امروز با برپایی تحصنی در مقابل سفارت فرانسه در بیروت خواستار آزادی فوری این مبارز لبنانی و بازگشت او به کشورش شدند.

همزمان با تحصن بیروت، دو تحصن مشابه در مقابل زندان لانمیزان محل بازداشت عبدالله درفرانسه و دیگری در مقابل سفارت فرانسه در تونس و فلسطین برگزار شد.

از جرج ابراهیم عبدالله به نام قدیمی‌ترین زندانی «سیاسی» اروپا نام برده می‌شود. رسانه‌های لبنانی او را «اسیر» می‌دانند. همچنین او را نلسون ماندلای جهان عرب توصیف می‌کنند. او سال ۱۳۶۲ هـ.ش. به جرم مبارزه با رژیم صهیونیستی بازداشت شد. 

به گزارش پایگاه خبری تلویزیون «الجدید» لبنان، خانواده عبدالله و دوستان و طرفداران این مبارز لبنانی هم در این تحصن که به مناسبت سی و ششمین سالگرد بازداشت وی در زندان‌های فرانسه برگزار شده بود، حضور داشتند.

این کمپین می‌گوید که در سال ۱۹۸۷ علیه جرج عبدالله حکم حبس ابد صادر شد. در سال ۱۹۹۹ وی شرایط آزادی طبق قانون مجازات فرانسه را که برای آزادی وی لازم بود کسب کرد (گذراندن ۱۵ سال حبس)، اما از سال ۲۰۰۳ به دلیل فشار و دستورات اسرائیل و آمریکا، آزادی وی لغو شد و او هنوز در حبس است.

تحصن کنندگان در مقابل سفارت فرانسه در بیروت در میان اقدامات شدید امنیتی با حمل تصاویر عبدالله که زیر آن عبارت «آزادی مبارز قهرمان جرج عبدالله» علیه ادامه بازداشت سیاسی این مبارز لبنانی در فرانسه و سهل انگاری دولت‌های پیاپی لبنان در مورد مسئله آزادی وی شعار دادند.

یکی از شرکت‌کنندگان در تحصن خطاب به عبدالله گفت: ما به پیشانی شما مبارز نستوه قسم می‌خوریم که نه دستبند نه زندان و نه زندانبان شما را تسلیم نکرده است و به اراده بی نظیر شما و مقاومت بی وقفه شما  قسم می‌خوریم که  شما را به آغوش امت عربی به جبهه مردمی خود و به معشوقه تو سرزمین فلسطین عزیز و کشور تو لبنان بازمی‌گردانیم.

«ادیب عبد» یک فعال لبنانی هم به نمایندگی از این کمپین سخنرانی کرد و در آن پرسید: «چگونه کشوری که ادعای کمک به کشوری را می‌کند یکی از شهروندانش را که محکومیتش از ۲۰ سال پیش تمام شده در بازداشت نگاه داشته است؛ آن هم به این دلیل که دستگاه قضایی فرانسه و حاکمیت سیاسی آن تحت فرمان و دیکته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا جرج عبدالله را به میهنش بازنگرداند.

او افزود: «پیام ما به مقامات فرانسوی که سفرهای آنها به لبنان زیاد شده این است که یک چیز از شما خواسته می‌شود اینکه جرج عبدالله را بدون هیچ تعللی آزاد کرده و به لبنان بازگردانند.»

در کمپین آزادی جورج عبدالله تاکید شده است که مبارزه با همه اشکال خود برای آزادی مبارز لبنانی و بازگشت آن به آغوش میهن و ملتش ادامه دارد.

جرج عبدالله کیست؟

جرج ابراهیم عبدالله متولد سال ۱۹۵۱ روستای القبیات در منطقه عکار لبنان است که در جوانی وارد مبارزات ضد صهیونیستی در لبنان با عنوان جنبش ملی شد. سپس به عضویت گروه‌های مبارز فلسطینی درآمد و به جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین ملحق شد و  در بسیاری از عملیات‌های دفاع از مردم لبنان و فلسطین شرکت کرده است.

او بعدا گروه‌های مسلح انقلابی در لبنان را تاسیس کرد که در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ میلادی پنج عملیات ضد صهیونیستی را انجام داد.

عبدالله در سال ۱۹۸۴ میلادی در یکی از سفرهای خود به فرانسه  بازداشت شد و به اتهام حمل سلاح و مواد منفجره به چهار سال زندان محکوم شد. او سپس با دو اتهام دیگر یکی قتل «چارلز رابرت» دیپلمات آمریکایی در سال ۱۹۸۴ در پاریس و ترور «یاکوف برسیمنتوف» دیپلمات اسرائیلی به حبس ابد محکوم شد؛ اما پس از تمام کردن دوران محکومیتش در سال ۱۹۸۷ بار دیگر از سوی دادگاه فرانسه بدون اثبات اتهاماتش به دست داشتن در عملیات‌ تروریستی و کشتن دیپلمات‌های صهیونیست و آمریکایی  به حبس ابد محکوم شد.

بر اساس قانون اساسی فرانسه که در آن حبس ابد معادل ۱۵ سال است عبدالله می‌بایست در سال ۲۰۰۲ آزاد می‌شد، اما مقامات فرانسوی به دلیل فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی حاضر به آزاد کردن او نمی‌شوند.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا