فرهنگ

گرامیداشت خالق «شازده کوچولو» در سالگرد صدوبیست سالگی

به مناسبت سالگرد ۱۲۰ سالگی آنتوان دو سنت اگزوپری نمایشگاهی در لیون زادگاه وی برپا شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در لیون، نمایشگاهی به یاد آنتوان دو سنت اگزوپری خالق «شازده کوچولو» برپا شده است. این نویسنده و خلبان اگر زنده بود امسال ۱۲۰ ساله می‌شد.

این نمایشگاه با عنوان «آنتوان دو سنت اگزوپری، شازده کوچولویی در میان مردان» در لیون که شهر زادگاه نویسنده است افتتاح شده و تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ دایر خواهد بود.

این نویسنده که یک خلبان هم بود و در جریان یک پرواز شناسایی در جنگ جهانی دوم ناپدید شد به عنوان یک انسان‌دوست، مبارز و گزارشگر نیز شناخته می‌شود.

در این نمایشگاه جنبه‌های رمانتیک و احساسی زندگی وی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در همین حال در تولوز یک نمایشگاه به یاد این نویسنده از ۱۷ اکتبر شروع به کار کرده که تا ۲۹ آگوست ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه تولوز با عنوان «پرواز پیشگامان» برای گرامیداشت یکی از مشهورترین هوانوردان فرانسوی برگزار شده است. وی در حالی که یک هواپیمای «لایتنینگ پی ۳۸» را می‌راند سال ۱۹۴۴ بر فراز مدیترانه ناپدید شد.

در این نمایشگاه با نمایش عکس‌های آرشیوی به مخاطبان اجازه داده می‌شود تا چهره صمیمانه‌تری از این خلبان را مشاهده کنند، دوستی وی با خلبان‌های دیگر، عشق او به همسرش کونسلو، و فیلم‌ها و کتاب‌هایی که درباره وی نوشته شده است.

بخش آخر این نمایشگاه به حضور اگزوپری در نیویورک اختصاص دارد که در آنجا «شازده کوچولو» را نوشت. در این نمایشگاه همچنین مجموعه‌ای از مجسمه‌هایی که با الهام از کتاب مشهور فلسفی وی ساخته شده به نمایش درآمده است.

آنتوان دو سنت اگزوپری ۲۹ ژوئن ۱۹۰۰ در لیون فرانسه متولد شد و ۳۱ جولای ۱۹۴۴ در دریای مدیترانه ناپدید شد. از وی به عنوان پدر مشهورترین و پرخواننده ترین کتاب فرانسوی زبان دنیا یاد می‌شود.

شهر لیون با وجود بحران سلامتی، برنامه‌های متنوعی از لگو تا نقاشی‌ها و حیواناتی که در سفر به آفریقا توصیف شده و کلی برنامه فرهنگی دیگر برای بزرگداشت اگزوپری تدارک دیده است.

در نمایشگاه لیون شماری از اشیایی که به این شهروند مشهور لیون تعلق داشت نیز در معرض دید عموم گذاشته شده است و از جعبه پاستل‌های وی تا دستبند وی که در اعماق مدیترانه پس از سقوط وی کشف شد و نمایش بخش‌هایی از باقی مانده هواپیمای وی نیز در این نمایشگاه ارایه شده است.

این نمایشگاه دو دنیا را در کنار هم آورده است یکی دنیای سنت اگزوپری که سال ۱۹۰۰ در لیون متولد شد و خلبانی پرشور، هوانوردی پیشگام، جنگنده‌ای در جنگ جهانی دوم بود و دیگری مشهورترین شخصیتی که وی خلق کرد یعنی شازده کوچولو.

برای اولین بار سفری در زندگی این نویسنده از طریق آنچه مادر وی گردآوری کرده بود از طریق عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها، طرح‌ها و بسیاری از اشیای شخصی وی در این نمایشگاه ارایه شده است.

کتابخوانی در کتابفروشی‌های مختلف لیون، تور ادبی و گرافیکی از جمله برنامه‌های دیگری است که پیش بینی شده است.

علاوه بر این دو نمایشگاه نیز با عنوان «شاهزاده‌ای در ارگ خود» تا ۳۱ اکتبر و «نجات سیاره شازده کوچولو» در کتابفروشی و باغ ملی شهر لومان که ۵ سال از دوران کودکی نویسنده در آنجا سپری شد، دایر شده است.

برنامه‌هایی برای روخوانی «شازده کوچولو» نیز از ۹ اکتبر در مناطق مختلف شهر برگزار شده است.

در این برنامه‌ها تمام نکات ایمنی برای مقابله با شیوع کرونا در نظر گرفته شده و اندازه‌گیری دمای بدن مهمانان، استفاده از ماسک، الکل و فاصله‌گیری اجتماعی رعایت می‌شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا