اقتصاد

تقویت صنایع داخلی با عرضه خوراک مصرفی در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: عمده محصولات معامله شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی به عنوان خوراک صنایع داخلی است، بنابراین لازم است توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت معاملات این بازار در سال جاری گفت: طی امسال و در راستای حمایت از صنایع داخلی، بورس انرژی ایران میزبان عرضه بیش از ۲ میلیون تن انواع فرآورده‌های نفتی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بوده است که از این میزان عرضه، قریب به یک و نیم میلیون تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از ۶۲ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

به گفته وی این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حجم معاملات با افزایش ۳۱ درصدی و ارزش معاملات نیز با رشدی بالغ بر ۲۵ درصد مواجه شده است.

وی با بیان اینکه عمده محصولات معامله شده در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به عنوان خوراک صنایع داخلی مورد مصرف قرار می‌گیرند، افزود: ضرورت حمایت از صنایع داخلی به منظور افزایش سطح اشتغال، حمایت از تولید ملی، مقابله با تحریم اقتصادی صنایع داخلی و تقویت صنایع پایین دستی ایجاب می‌کند تا تمرکز و توجه خاصی بر فعالیت این بخش از صنعت ملی معطوف شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در ۲ سال متوالی بر بحث اقتصاد مقاومتی و در سال‌های آتی به موضوع حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یک عنصر کلیدی تاکید کرده‌اند، باید بتوان گام‌های اساسی در راستای دستیابی به جهش اقتصادی برداشت و بر این اساس تاکید بر موضوع حمایت از صنایع داخلی حاکی از اهمیت آن در بهبود وضعیت حال حاضر کشور است. در این راستا، بورس انرژی ایران در حوزه داد و ستد انواع فرآورده‌های هیدروکربوری، طی سال‌های اخیر برنامه ریزی و توجه خاصی را به این حوزه اقتصادی معطوف داشته است.

مدیر عامل بورس انرژی ایران تاکید کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با تقویت عرضه انواع خوراک صنایع داخلی از جمله نفتای سنگین و سبک، نفت سفید، میعانات گازی و انواع حلال های تولیدی پالایشگاه‌های کشور ازجمله حلال ۴۰۲، حلال ۴۰۶ و حلال ۴۱۰ و …، استقبال چشمگیر و روبه رشدی از سوی خریداران بالقوه از این بازار شکل گرفته است.

وی افزود: عرضه محصولاتی همچون نفت سفید با هدف تأمین خوراک صنایع داخلی، نفتای سنگین و سبک به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی، میعانات گازی به عنوان خوراک صنایع پایین دستی و عرضه انواع حلال های پالایشگاهی بخش عمده‌ای از معاملات رینگ داخلی بورس انرژی ایران را در برمی‌گیرند، به طوری که ۲۵ درصد از حجم فرآورده‌های نفتی معامله شده در رینگ داخلی مربوط به محصول نفتا، ۱۵ درصد میعانات گازی و ۱۵ درصد نفت سفید و انواع حلال است. همچنین ۶۰ درصد از ارزش معاملات رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی به ارزش ۳۷ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال را محصولات نفتای سنگین و سبک، میعانات گازی، نفت سفید و انواع حلال تشکیل می‌دهند.

مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به اینکه عرضه و تأمین انواع خوراک صنایع داخلی از قبیل شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی نقش مهمی در اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی کشور ایفا می‌کند، تصریح کرد: در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵۲ هزار تن نفتای سنگین و سبک به ارزش ۱۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال، ۲۲۱ هزار تن میعانات گازی به ارزش ۵ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال، ۲۱ هزار تن نفت سفید به ارزش یک هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال و ۱۹۹ هزار تن انواع حلال¬ به ارزش ۱۰ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال در تابلوی معاملاتی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: حجم معاملات فرآورده‌های نفتی شامل نفتا، نفت سفید، میعانات گازی و انواع حلال طی سال ۹۹ تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷۴ درصدی و از لحاظ ارزش معاملاتی با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است. نکته مهم اینکه عرضه هفتگی و منظم نفت سفید توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبارهای بندرعباس، اراک، اهواز و ساری و تداوم عرضه نفتای سنگین و سبک به عنوان خوراک شرکت‌های پتروشیمی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران ضمن فراهم آوردن بستر لازم جهت ورود صنایع داخلی به عرصه تأمین خوراک اصلی خود به عنوان متقاضیان اصلی از بازار انرژی کشور، می‌تواند گامی مهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به‌شمار آید.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا