دانش و فناوری

فارس من| پیگیری فارس از لغو بخشنامه دفاع از رساله دکتری تخصصی دانشگاه آزاد


بیش از 1275 نفر از مخاطبان فارس من با ارسال نامه ای خطاب به علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد خواستار لغو بخشنامه دفاع رساله دکتری تخصصی بودند که خبرنگار فارس این موضوع را از طریق سخنگوی این دانشگاه پیگیری کرد.


به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسوولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «لغو بخشنامه دفاع از رساله دکترای تخصصی دانشگاه آزاد» را مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسوولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

بیش از ۱۲۷۵ نفر از این کاربران با ارسال نامه‌ای خطاب به علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد درخواست رسیدگی به مشکلات زیرساختی در مقطع دکترای دانشگاه آزاد را دارند و گفته‌اند «بنیان بسیاری از این مشکلات از یک سو به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجو و از سوی دیگر به دلیل نامنطبق بودن مفاد بخشنامه‌ها با شرایط تحصیلی دانشجویان این مقطع همچنین شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه است. 

در دفعات متعدد درخواست‌های فراوانی به صورت گروهی/ فردی در قالب نامه، تماس تلفنی، دیدار با مدیران، ارسال پیام از درگاه پیگیری‌های ویژه نسبت به حل مشکلات و اصلاح یا لغو این بخشنامه‌ها شده است اما برخی از این پیگیری‌ها مورد بی‌توجهی مدیران اجرایی دانشگاه آزاد قرار گرفته است لذا از جنابعالی به عنوان مقام عالی دانشگاه آزاد اسلامی تقاضای دستور رسیدگی فوری به درخواست‌ها و حل مشکلات دانشجویان مشمول، می‌رود.

از جمله این موارد تصویب و ابلاغ  بخشنامه ١٠/٧٩۵٣۴ مورخ ٩٨/١٢/٧ با موضوع دفاع از رساله دکترای تخصصی دانشجویان دانشگاه آزاد است که موجبات آلام روحی و مالی بسیاری برای دانشجویان و خانواده‌های آنها شده است. متاسفانه بررسی مفاد این بخشنامه گویای این واقعیت است که اجرای چنین بخشنامه نامتعارف و سخت‌گیرانه نه تنها کمکی به رشد علمی و پژوهشی دانشجویان نخواهد کرد بلکه اندک انگیزه باقیمانده آنها در این شرایط وانفسای کرونایی تحمیل هجمه‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی غیرقابل تحمل را نیز از بین خواهد برد لذا اعضای کمپین دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد سراسر کشور مجدد از شما تقاضا دارند که با در نظر گرفتن رسالت والایتان در امانتداری و رشد سرمایه‌های فکری و انسانی و مالی کشور عزیزمان و حمایت از حداقل حقوق دانشجویان که مهیا نمودن آرامش روانی برای انجام رسالت دانشجویی و درنظر گرفتن شرایط آنهاست که در این بخشنامه‌ها نادیده گرفته شده است، مطالبات و درخواست‌های آنها همچون لغو بخشنامه حاضر و تسهیل امور دانشجویی آنها با ایجاد و تقویت زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی را محقق نمایید.»

* مقاله باید در مجله معتبر چاپ شود

احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره لغو بخشنامه دفاع از رساله دکترای تخصصی دانشگاه آزاد، گفت: تمامی مجلاتی که در کشور وجود دارند چه دانشگاه آزاد و چه وزارتین مجوزهای لازم را دارند و معتبر هستند. مقاله باید در مجله‌ای چاپ شود که آن موسسه مجوز علمی پژوهشی داشته باشد؛ بنابراین مقاله باید در مجله‌ای چاپ شود که مجوزهای لازم را داشته باشد که در حال حاضر هیچ تغییری در ا ین زمینه نداشته‌ایم. 

وی افزود: برای دانشجویان یک پیش‌دفاع گذاشته‌ایم که به نفع دانشجویان است. مواردی وجود دارد که دانشجو واحدهای درسی را به طور کامل پاس کرده و پایان‌نامه‌اش نیز آماده است اما در عین حال حدود ۳-۲ سال است که در انتظار چاپ مقاله‌اش در یک مجله معتبر است تا دفاع کند. اما تا زمانی که مقاله چاپ نشود اجازه دفاع ندارد و این یک قانون در فارغ‌التحصیلی است و برای همه دانشگاه‌ها جاری و ساری است. 

سخنگوی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: بنابراین با در نظر گرفتن پیش‌دفاع برای دانشجویان اعلام کرده‌ایم دانشجو اگر به حد علمی رسید و استاد راهنما تایید کرد که کفایت علمی می‌کند و در پایان نامه یک مقاله چاپ شده معتبر داشت می‌تواند دفاع کند و زمانی که در پیش دفاع خود پذیرفته شد رابطه مالی دانشجو با دانشگاه قطع می‌شود و دیگر نیاز نیست دانشجو ماهیانه ۱۵-۱۰ میلیون تومان تا زمان چاپ مقاله به دانشگاه هزینه‌ پرداخت کند.  

حیدری گفت: مشکلی که داشتیم این بود که دانشجوهای بسیاری به ما مراجعه و اعلام می‌کردند واحدهای نظری و عملی رساله‌مان آماده است اما مقاله‌مان در نوبت چاپ است به طوری که برخی از دانشجویان چندین ترم باید ثبت‌نام می‌کردند و شهریه پرداخت می‌کردند اما ما به کمک دانشجویان دکتری آمدیم و بحث پیش دفاع را ارائه دادیم و هر زمان دانشجو پیش دفاع کند و در پیش دفاع پذیرفته شود از نظر مالی رابطه‌اش با دانشگاه قطع می‌شود و نیاز نیست که ثبت‌نام کند و پول پرداخت کند؛ بلکه هر زمان مقاله‌اش در مجله معتبر چاپ شد باید بیاید و دفاع نهایی کند. 

وی اضافه کرد: قرار بر این شده تا معاونان آموزشی دانشگاه پیگیری کنند و مقالات و مجلات را امتیازبندی کنند تا دانشجو با یک مقاله هم بتواند فارغ‌التحصیل شود؛ حتی اگر دانشجو یک پتنت داشته باشد و مقاله نداشته باشد هم بتواند فارغ‌التحصیل شود و حتی دانشجو بتواند با ارائه کار علمی که مورد مراجع رسمی قرار می‌گیرد فارغ‌التحصیل شود. 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا