سیاسی

نامه دفتر تحکیم وحدت به نمکی | ارائه راهکارهای مهار کرونا متناسب با شرایط کشور


دفتر تحکیم وحدت راهکارهایی را برای مهار کرونا به وزیر بهداشت ارائه کرد که معتقد است با این راهکارها می‌توان با کمترین آسیب به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیشترین اثر گذاری را داشت.


به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌ای راهکارهایی را برای مهار کرونا متناسب با شرایط فعلی کشور به وزیر بهداشت ارائه کرد، این اتحادیه معتقد است با این راهکارها می‌توان با کمترین آسیب به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیشترین اثر گذاری را داشت.

متن نامه دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سلام علیکم

اکنون که حدود هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور عزیزمان ایران می‌گذرد، این همه گیری مارا در روزهای سختی قرار داده است. مسیری را که در ابتدا با همت و اراده مستحکم در پیش گرفته بودیم و با بسیج نیروها، شاید تمام ظرفیت کشور را برای پاک سازی کامل این ویروس به صف کرده بودیم و آن اراده ی ایرانی زبانزد سایر کشورها شده بود، حالا به یک خاطره ماندگار و چه بسا حسرتی دست نیافتنی، تبدیل شده است.

 مرگ روزانه دویست تا سیصد هم وطن، عزیز و پاره تن هریک از ما اکنون به حقیقتی تبدیل شده که این روزها با آن زندگی می‌کنیم. این اتفاق دردآور هرچند که ممکن است در روزمرگی افراد صرفا به اعداد و ارقامی آماری تبدیل شده باشد، اما زنگ خطری برای اسیر کردن هریک از ما یا عزیزان ما توسط این ویروس و خستگی بیشتر کادر عزیز درمان است.

اینکه چه شد ما از آن شور و حماسه ابتدایی به چنین احوالی مبتلا شدیم، محل بحث نبوده و قرار است این مرقومه با ارائه راهکارهایی به جهت کنترل بیماری، آینده‌ای به مراتب موفق تر از تجربه ی ابتدایی را پیش رو قرار بدهد؛ ان‌شاء‌الله.

با توجه به بررسی کشورهای موفق در مهار کرونا و الگو هایی که آنها در کنترل این ویروس لحاظ کرده اند؛ وظیفه اصلی در مهار کرونا بر عهده حاکمیت و براساس ضابطه‌هایی که حکومت تعریف می‌کند پیش می‌رود و تا زمانی که حاکمیت بعنوان نقش اول مبارزه، تمام قد در میدان حضور نداشته باشد، اجباری و پولی کردن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خودی خود موثر نبوده و چه بسا مسیر کنترل را طولانی و فرسایشی تر می‌کند. از این رو در این نامه که حاصل ده ها ساعت کار پژوهشی و مطالعه روش کنترل کشورهای موفق در مهار کرونا و ارائه نسخه بومی شده آن می باشد، چند راهکار را خدمت‌تان مرقوم داشته ایم:

1. استفاده از ظرفیت تکنولوژی

شاید یکی از مهم ترین عواملی که کشورهایی مثل چین و کره جنوبی در کنترل کرونا از آن بهره بردند، استفاده از ظرفیت تکنولوژی بوده و پای کار آوردن وزارت خانه هایی مثل وزارت ارتباطات، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همسو با وزارت بهداشت باشد.

در کشور عزیزمان در ابتدای مسیر مبارزه با کرونا از اصطلاح فاصله گذاری هوشمند به کرات نام برده می شد اما پس از مدتی این اتفاق به معنای واقعی کلمه رخ نداد و صرفا به فاصله گذاری در مترو و بی‌آرتی ها بسنده شد. از این رو چند مورد که با کمک زیر ساخت هایی که هم اکنون در کشور وجود دارد، در زیر آورده شده است:

( الف ) مشخص کردن موقعیت جغرافیایی هر شهر و منطقه از ایران عزیزمان به تفکیک نقاط خطرناک ، در معرض هشدار و کم خطر
این اتفاق اگر چه در ابتدا بصورت ضعیف اجرا و هم اکنون نیز به تفکیک استانی منتشر می‌شود، اما وقتی که نواحی هر استان و بدنبال آن هر شهر به تفکیک نقاط خطرناک (قرمز)، در معرض هشدار (نارنجی) و کم خطر (سبز) مشخص بشود، در گام اول افرادی که مبتلا نبوده از حضور و تجمع از آن نقاط پرهیز خواهند کرد و بخشی از فاصله گذاری اجتماعی بدنبال عدم حضور در تجمعات تا حدود زیادی شکل خواهد شد و نکته بعدی و مهم‌تر آن که مسئولین مربوطه نیز می‌توانند با قرنطینه مقطعی و هوشمند آن ناحیه، از انتشار ویروس به واسطه کنترل جا به جایی و رفت و آمد افراد جلوگیری کنند تا دیگر نیازی به قرنطینه کامل شهر نباشد. این نرم افزار نیز میتواند قابل نصب برروی گوشی بوده تا افراد از اطلاعات بروز شده آگاه باشند.

( ب ) کنترل 14 روزه افراد مبتلا به کمک موقعیت یاب گوشی ، کارت سوخت، دوربین های OCR پلیس و آنتن های BTS که در قرنطیه خانگی به سر می برند.

پس از آنکه فردی با انجام تست pcr مشخص گردید که به کرونا مبتلا شده، معمولا بعد از گذشت چند روز ابتدایی و برطرف شدن علائم حاد بیماری شبیه تب و لرز، با تلقی آن که دیگر امکان سرایت ویروس از ایشان به دیگران وجود ندارد، اقدام به خروج از خانه و بازگشت به جامعه می‌کند. این در حالی‌ست که فرد ناقل بیماری بوده و امکان سرایت ویروس از طریق ایشان به دیگر ان با درصد بالایی وجود دارد. اما وقتی که در این مدت 14 روزه با کنترل موقعیت بیمار او را در نظر داشته و پس از خروج خانه در آن بازه اگر مثلا در نقطه که فاصله آن بیش از 500 متر باشد با هشدار پیامکی به ایشان تخلف او را خاطر نشان کرده و پس از انجام سه مرتبه تخلف؛ نوبت به جریمه او برسد، میتوان مکانیسمی برای جلوگیری از گسترش بوجود آورد و کنترل عبور و مرور افراد را در دست داشت. هم چنین علاوه بر آن، اگر فرد مبتلا در این دوران قرنطیه اقدام به سفر کند؛ از طریق دوربین های جاده ای راهنمایی و رانندگی، کارت سوخت محل سوختگیری و آنتن های موبایل BTS موقعیت ایشان را می‌توان تشخیص داد و اقدامات مربوط به جریمه را اعمال نمود. جریمه افرادن نیز با در نظر گرفتن مکانیسم های موثر و مدون و با استفاده از تجربه جهانی و برای استخدامی ها و هم افراد آزاد لحاظ شود.

( پ ) همکاری با شرکت های استارت آپ
با توجه به آن که به کمک دو مورد بالا از خروج فرد کرونایی از منزل به مدت دو هفته جلوگیری شده است؛ اکنون بیمار و خانواده بیمار برای خرید مایحتاج ضروری ( گوشت، نان و میوه و …) نیاز به خروج از خانه دارند که با همکاری با استارت آپ هایی که هم اکنون در کشور و در نقاطی از آن ارائه فعالیت می‌کنند، میتوان بستری را شکل داد که با ارائه بسته های تخفیفی ضمن تامین نیازهای ضروری آن خانواده، در راستای جلوگیری از خروج از خانه، گام دیگری برداشت.

( ت ) استفاده از ظرفیت پزشک آ نلاین و داروخانه آنلاین مسئله دیگری نیز که بصورت محدود و آن هم در پایتخت اتفاق افتاده که البته با گسترش آن میتوان تمام استان های ایران عزیزمان را نیز از آن بهره مند کرد، استفاده از ویزیت آنلاین و مجازی افراد توسط پزشکان است. با در نظر گرفتن آن نکته که پزشکان ی که ویزیت آ نلاین را انجام می دهند، در خط مقدم تشخیص کرونا باشد و با مشخص شدن علایم اولیه بیمار، تست pcr در منزل برای فرد انجام شود، دیگر میتوان از حضور غیر ضروری افراد در مطب ها و مراکز درمانی جلوگیری کرد و مانع از گسترش جمعی بیماری شد. هم چنین هم ین اتفاق و البته با همکاری اداره پست می‌تواند در داروخانه ها اتفاق بیافتد تا با شکل گیری داروخانه آنلاین، علاوه بر آن که نیاز به حضور فرد کرونایی در داروخانه نباشد؛ سایر افراد نیز از مراجعه غیر ضروری پرهیز کنند و تجمعات تا حد زیادی کاهش یابد.

۲ .‌ استفاده از طب سنتی در صورت امکان در درمان بیماران کرونایی

مسئله دیگری که در کنترل کرونا موثر بوده و کشور موفقی مثل چین، در درمان کرونا نقش تاثیر گذاری برای آن قائل شده، طب سنتی‌ست. حضرتعالی در ابتدای همه گیری کرونا دستوری مبنی بر پژوهش و بهره بری از طب سنتی صادر کرده بودید ؛ اما اکنون که 8 ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، نشانه ای از آن در روند درمان افراد بیمار دیده نمی شود و بیشتر بنظر می رسد به منزله فراموشی سپرده شده است.

ادعاهایی مبنی بر وجود راهکارهای پیشگیری در مبتلا شدن به ویروس تا درمان آن بوسیله داروهای مختلفی شنیده می شود و طبق بررسی هایی که صورت گرفته؛ افرادی هم وجود داشته اند که با استفاده از راهکاری های پیشگیری، مبتلا نشده اند و یا بعد از ابتلا با استفاده از داروی های طب سنتی، بهبود یافته اند. خواسته ای که وجود دارد این است که با بررسی موارد فوق توسط وزارت خانه حضرتعالی، اگر مواری که مثال زده شده صحیح و کار آ مد بود ه ، پس بهتر است هرچه سریع تر به سیستم درمانی موجود وارد شود تا از ان استفاده کنند. اما اگر این اتفاق صرفا در حد یک ادعا بوده باشد، حرف آخر را در این زمینه وزارت بهداشت بزند تا از چند دسته‌گی و چند پار ه شدن روش های درمانی که قطعا در چنین حالتی، نتیجه ای جز افزایش تعداد مبتلایان ندارد ، جلوگیری شود.

۳. افزایش تعداد تست های pcr روزانه

اگر بدنبال قرنطیه محدود و هوشمند هر منطقه پرخطر، تعداد تست های تشخیصی کرونا را در مقیاس گسترده انجام دهیم، به صورت شفاف با افراد مبتلا قطعی و افراد سالم روبرو خواهیم شد و پروتکل های محدود سازی را متناسب با آن منطقه در نظر خواهیم گرفت که این اتفاق به خودی خود، تاثیر بسزایی در مهار گسترش ویروس کرونا دارد. برای کمبود کیت های انجام pcr تدبیری فوری جهت این موضوع اندیشید که البته با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و حذف بوروکراسی، میتوان به این هدف دست پیدا کرد.

۴. استفاده‌ از ظرفیت مردمی در اطلاع رسانی مشاغل و اصنافی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

یک فرهنگ مناسبی که در راستای ایجاد مسئولیت اجتماعی در افراد میتوان به سراغ آ ن رفت و کمک به کنترل کرونا کرد؛ استفاده از ظرفیت های مردمی در اطلاع رسانی به نهاد های نظارتی بدنبال‌ تخلف اصناف و مشاغل متفاوت است. بسیج مردمی، معلمین و حتی افراد مبتلاشده می توانند جهت تحقق این امر همراهی کنند که البته این مسئله نیاز به سازکار قانونی بدنبال تشویق و حمایت از افراد کووید ران دارد که میتوان با همکاری قوه قضاییه، بستر آن را فراهم کرد.

سعی شد راهکارهای ارائه شده متناسب با شرایط فعلی کشور و نسخه بومی کشورهایی که در مهار کرونا موفق بوده اند، باشد؛ تا با کمترین آسیب به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیشتر ین اثر گذاری را در پیش داشته باشیم . در کنار موارد فوق استفاده از محدودیت هایی در کنترل عبور و مرور افراد، اجباری کردن ماسک در هنگام خروج از خانه، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، دورکاری کارمندان دولتی و … که اکنون نیز بعضی از آن ها در حال اتفاق است، مواردی ست که می تواند منجر به کنترل گسترش کرونا و بدنبال آن کاهش آمار مرگ و میر ایران عزیزمان باشد.

در پایان با قدردانی و تشکر

فراوان از مجاهدت های پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمانی ایران عزیزمان، امید داریم که با همدلی و همکاری همه‌ی آحاد و مردم، بزودی شاهد مهار کامل این بیماری منحوس در کشور باشیم.

شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
مهرماه 99

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا