شهرستان ها

فرایند تغییر اسناد مالکیتی از دفترچه‌ای به تک‌برگ زمان‌بر شده است

همدان – رئیس شورای شهر همدان از وجود ۲۸۰ هزار سند دفترچه‌ای ملکی در دست شهروندان همدانی خبر داد و گفت: فرایند تغییر اسناد مالکیتی از دفترچه‌ای به تک برگ طولانی است و باید کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسعود عسگریان صبح دوشنبه در نشستی با مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان همدان بر ایجاد تعامل بیشتر در راستای رفع مشکلات صدور اسناد ثبتی برای املاک عادی همدان تاکید کرد و گفت: باید برنامه ریزی به نحوی صورت گیرد که همزمان با صدور پروانه ساختمانی برای املاک عادی، شهروندان با ثبت نام در ادارات ثبت اسناد و املاک موفق به دریافت اسناد ثبتی املاک خود شوند.

عسگریان اضافه کرد: به منظور تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به شهروندان و گسترش تعامل دوطرفه باید مراحل زائد اداری و شفاف سازی حذف و اجرای صحیح قوانین و مقررات مدنظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر جلوگیری از سو استفاده افراد سودجو در امر زمین‌خواری، اجرای صحیح دولت الکترونیک، اجرای عدالت اجتماعی، تکمیل سامانه‌های جامع اطلاعات مکانی و کاداستر و ارتباط دوجانبه الکترونیکی و دسترسی آنلاین بین شهرداری همدان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، گفت: باید جلساتی با مسئولان دو ارگان تشکیل و تفاهم‌نامه‌ای تدوین و منعقد شود.

عسگریان ادامه داد: یکی از دغدغه‌های شورای پنجم و شهرداری همدان در بدو آغاز فعالیت‌ها، شفاف سازی امور و حذف مراحل زائد اداری بوده که با استفاده از ارتباط الکترونیکی دو سویه و تعامل بهتر با دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره ثبت اسناد و املاک استان این هدف محقق می‌شود.

استفاده از ظرفیت شبکه دولت برای صدور پایان کار و اسناد ثبتی

وی با اشاره به آمادگی شورا و شهرداری همدان برای تعامل بیشتر با سازمان ثبت اسناد و املاک استان، یادآور شد: می‌توان از ظرفیت شبکه دولت برای صدور پایان کار و اسناد ثبتی استفاده کرده و ضمن کاهش مراجعات شهروندان، فرایند صدور پایان کار ساختمانی و اسناد را تسهیل کرد.

رئیس شورای شهر همدان یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه می‌تواند در استفاده از خدمات اداره کل ثبت اسناد در طرح کاداستر برای اجرای عملیات پیش تفکیک ساختمان قبل از صدور گواهی پایان‌کار گامی در کاهش مراجعات مردم و ارائه خدمات حداکثری به آنها باشد.

عسگریان با اشاره به ایجاد ظرفیت طرح کاداستر، یادآور شد: با راه اندازی این طرح و تک برگ کردن اسناد ملکی مدیریت املاک به راحتی انجام می‌شود و مشکلات مدیریت شهری نیز کاهش می‌یابد.

رئیس شورای شهر همدان اضافه کرد: بر اساس مطالبات شهروندانی که به شورا و شهرداری مراجعه می‌کنند فرایند تغییر اسناد مالکیتی از دفترچه‌ای به تک برگ طولانی است و لازم است با راهکارهایی زمان این فرآیند را کاهش داد.

عسگریان همچنین با تاکید بر اعلام مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مبنی بر وجود ۲۸۰ هزار سند دفترچه‌ای ملکی شهروندان و عدم مراجعه آنها برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگ، اشاره کرد و گفت: در طرح کاداستر با کاهش زمان فرآیند این طرح می‌توان، این تعداد از اسناد را به راحتی تعویض کرده و سند تک برگ برای آنها صادر کرد.

ضرورت تهیه نقشه باغ‌های سطح شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان هم با اشاره به ضرورت ایجاد نقشه وضع موجود معابر، محدوده باغات، مستحدثات کنونی، میزان شیب معابر و فاصله واقعی باغ‌های گفت: با توجه به اینکه از باغ‌های سطح شهر هیچ نقشه کاملی نداریم که به عنوان مستند استفاده کنیم باید نقشه وضع موجود باغ‌های سطح شهر را تهیه کرد.

نرگس نوراله زاده اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به عکسبرداری سال ۹۳ تنها ۳۰ درصد اطلاعات باغ‌ها قابل استناد است و برای مابقی نیازمند نقشه برداری زمینی و پرواز پهبادی هستیم و بر اساس هماهنگی با معاونت امور هماهنگی استانداری این امر نیازمند تعامل و همکاری مجموعه‌ها و دستگاه‌های مرتبط است.

تعیین تکلیف اسناد اراضی کشاورزی اولویت باشد

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه به مشکلات اراضی کشاورزی روستاهای محدوده شهر همدان اشاره کرد و گفت: باید شناسایی و تعیین تکلیف محدوده این اراضی در اولویت قرار گیرد تا مشکلات کشاورزان و مالک آن حل شود.

حسین قراباغی افزود: با توسعه و گسترش محدوده شهری اراضی کشاورزی نیز به مرور زمان خرد شده اما مشکلاتی را برای مدیریت شهری به وجود می‌آورد.

قراباغی تاکید کرد: باید برای تعیین تکلیف اراضی روستاهای اطراف شهر همدان، مکاتبه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر انجام شود تا با همکاری هم این مشکل را حل کنیم.

وی اضافه کرد: در این راستای رفع مشکلات اراضی روستایی و اسناد املاک شهر برگزاری جلسه مشترکی با حضور نمایندگان اداره ثبت اسناد و املاک، سازمان جهاد کشاورزی با شورا و شهرداری ضروری است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا