بین الملل

پوتین: روسیه از تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان حمایت می‌کند


رئیس جمهور روسیه گفت: پس از اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ما به طور رسمی از این اقدام حمایت کردیم و آن را به نفع آشتی ملی در افغانستان می‌دانیم.


به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس،  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: حضور نظامیان آمریکا مغایرتی با منافع این کشور در افغانستان ندارد.

وی افزود: «ما در شورای امنیت از حضور نظامی آمریکا در افغانستان حمایت کردیم، هنوز اعتقاد داریم که حضور این نظامیان در افغانستان تهدیدی برای منافع خارجی ما محسوب نمی‌شود.»

بر اساس گزارش شبکه روسیه 1، پوتین تاکید کرد: «پس از اعلام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ما به طور رسمی از این اقدام حمایت کردیم و آن را به نفع آشتی ملی در افغانستان می‌دانیم.» 

وی در عین حال گفت که خروج نظامیان آمریکا از افغانستان می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. 

پوتین در ادامه تصریح کرد که همکاری میان روسیه و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا با وجود تناقضات متعدد در بسیاری از زمینه‌ها همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، رئیس‌جمهور آمریکا در مناسبات مختلف خواستار خروج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی از افغانستان شده و در همین راستا در ماه آگوست در مصاحبه با «اکسیوس» گفت، انتظار دارد که شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان تا روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (۱۳ آبان ماه) به زیر پنج هزار نیرو کاهش یابد.

با اینحال، مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، تاکنون آشکارا در خصوص برنامه خروج نظامیان این کشور از افغانستان اظهارنظر نکرده اند و مقام‌های فرماندهی تروریستی مرکزی آمریکا (سنتکام) و پنتاگون تمامی سؤالات در این زمینه را به کاخ سفید ارجاع می‌دهند.

به عنوان بخشی از توافق اوایل سال جاری میلادی مقام‌های آمریکایی و طالبان، نظامیان خارجی از جمله نیروهای آمریکایی در صورت حفظ آتش‌بس میان طالبان و دولت افغانستان، می‌بایست طبق برنامه تا می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) از افغانستان خارج شوند.

انتهای پیام/ ر


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا