شهرستان ها

تیم اترک؛ از آرزوها تا حواشی/ ‏‬رئیس هیئت مدیره در دسترس نیست

بجنورد- تیم فوتبال اترک خراسان شمالی که با آرزوهای فراوان تشکیل شد، به سختی توانست خود را در لیگ دسته دو حفظ کند و در این بین حواشی فراوانی گریبانگیر تیم شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سال گذشته با توجه به علقه‌های شخصی استاندار خراسان شمالی نسبت به ورزش و تیم‌داری در رشته‌های مختلف، باشگاهی به نام «اترک خراسان شمالی» تأسیس شد. از همان ابتدا که مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان شمالی که با دستور استاندار متولی تیم‌داری در رشته‌های مختلف ورزشی شده بود، حواشی گسترده‌ای پیرامون این باشگاه ایجاد کرد.

باشگاه ورزشی که ابتدا با خرید سهمیه یک تیم حاضر در لیگ دسته دو کشور (مقاومت تهران) سوت آغاز تیم‌داری خود را در با فوتبال آغاز و سپس کشتی و دومیدانی را نیز تجربه کرد. حال بماند که با توجه به ظرفیت‌های ناب جوانان خراسان شمالی در رشته‌های رزمی مانند جودو، کوراش و… این سرمایه‌گذاری هنگفت چرا به این مسیر سوق داده نشد؛ پرسشی که تاکنون بی‌جواب باقی مانده است‌.

در بررسی اجمالی تیم‌داری باشگاه اترک سایه فوتبال بر رشته‌های دیگر سنگینی می‌کند. فوتبال، این رشته پرطرفدار و جذاب که مسئولین باشگاه اترک و در رأس آن‌ها مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان شمالی که به قول بسیاری از ورزشی‌ها یک عکس با لباس ورزشی ندارد، حالا در قامت یک مدیرعامل روزهای متمادی ترک مسئولیت کرده و با اقامت‌های طولانی و رفت و آمدهای مکرر در حال تیم بستن است.

البته برخی از بازیکنان تیم فوتبال اترک خراسان شمالی یکی از بستگان نسبی او را نیز در این راه پر فراز و نشیب همراه می‌دانند که گویا وی از مشورت‌های او نیز بی‌نصیب نمانده.

هر روز خبر انعقاد با یک بازیکن پا به سن گذاشته با رقم‌های نجومی به گوش می‌رسید. از «مجتبی زارعی»، بازیکن سابق باشگاه پرسپولیس که پیش از عقد قرارداد با اترک تقریباً دو فصلی می‌شد که کفش‌های خود را آویخته بود و در کسوت مربی‌گری در تیم جوانان فجر سپاسی فعالیت می‌کرد تا «ارشاد یوسفی»، دروازه‌بان پا به سن گذاشته سابق تیم فوتبال استقلال تهران و چند بازیکن دیگر که مدرسه پیرمردهای فیروز کریمی را در تیم نوپای اترک راه انداخته بودند؛ خریدهای که با توجه به دست و پا زدن اترک در قعر جدول نشان می‌داد هیچ تأثیری در این تیم نداشتند.

حواشی گسترده انتخاب سرمربی

در بحث انتخاب سرمربی این تیم که با توهم صعود به لیگ دسته یک در حال بسته شدن بود، حواشی بسیار گسترده‌تری مطرح بود. به‌طوری که مدیران باشگاه بجنوردی ابتدا «شهرام مهرپیما» را به عنوان سرمربی خود برگزیدند و در حالی که وی در حال تست بازیکنان بود به یک‌باره یک نام پرحاشیه بر سر زبان‌ها افتاد؛ «فیروز کریمی» که بر اساس برخی شایعات با پیشنهاد «محمدعلی شجاعی» استاندار خراسان شمالی با عنوان مدیرفنی به تیم اضافه شد و پس از این انتصاب «مهرپیما» عطای تیم را به لقایش بخشید و نیمکت تیمی که آن روزها با عنوان یک تیم متمول شناخته می‌شد ترک کرد و «فیروز کریمی» به عنوان سرمربی برگزیده شد.

سرمربی که در هر مصاحبه‌ای قول صعود می‌داد؛ اما نتایج بسیار ضعیف تیم اترک در ادامه فصل و عدم استقبال تماشاگران از برگزاری مسابقات روز به روز حواشی اطراف تیم را بیشتر می‌کرد. اعتصاب چندباره بازیکنان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود و قعرنشینی تیم اترک روزهای سیاهی برای این تیم نوپا رقم زد و سرمربی تیم که دیگر حنایش پیش رسانه‌ها و فوتبال دوستان رنگی نداشت در سایه ویروس کرونا در حالی که دستمزد نجومی خود را کامل دریافت کرده بود تیم را به حال خود رها کرد.

جوانان استان وارد تیم شدند

پس از وقفه‌ای که در برگزاری مسابقات ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، تیم اترک با ترکیبی از بازیکنان بومی رده سنی امید و معدود بازیکنان باقی مانده در تیم چند بازی لیگ را ادامه داد و تیمی که شعار صعود بسته شده بود به لطف انگیزه و نیروی جوانی در لیگ دو باقی ماند.

به این ترتیب علاوه بر آنکه با هزینه‌های هنگفت که برای خرید این تیم پرداخت شد، از ظرفیت نیروهای بومی استان نیز استفاده نشد؛ یک بازی همه سر باخت که ضرر و زیان آن فقط به استان رسید.

از سوی دیگر باید توجه داشت که می‌شد این هزینه در چندین رشته دیگر پرداخت شود؛ باید اظهار کرد که رشته‌های ورزشی دیگر خصوصاً رشته‌های رزمی با کمترین امکانات و هزینه قابل راه اندازی هستند اما نام فوتبال برای آقایان جذاب‌تر بود.

مطالبات بازیکنان پرداخت نمی‌شود

هرچه بود گذشت اما اینک بازیکنان سابق این تیم در به در به دنبال رئیس هیئت مدیره تیم هستند. فردی که این روزها در دسترس هیچکس نیست. خبرگزاری مهر نیز بارها و بارها از طریق تماس و پیام کوتاه سعی داشت با وی ارتباط برقرار کند اما یاسر تقی زاده جوابگو نبود.

بازیکنان سابق اترک اینک خواهان پرداخت مطالبات و حق و حقوقشان هستند. حقوقی که گرفتنش از شخصی با این خصوصیات سخت است.

علی احمدی، بازیکن تیم اترک در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: رئیس هیئت مدیره تیم طبق روال معمول پاسخگوی بازیکنان نیست و حتی در فضای مجازی نیز جوابی به ما نمی‌دهد.

وی افزود: اکنون به عنوان کسی که در تمام مسابقات حضور داشتم ۴۲ درصد از مطالباتم را دریافت کرده‌ام و این عدد بین بازیکنان متفاوت است.

احمدی با تاکید بر اینکه به این ترتیب مجبور به شکایت خواهد شد، گفت: تاکنون از باشگاهی شکایت نداشته‌ام اما این عدم پاسخگویی ما را مجبور خواهد کرد تا شکایت کنیم هرچند برخی بازیکنان هم اکنون نیز شکایت خود را ارسال کرده‌اند.

بازیکن تیم اترک خراسان شمالی بیان داشت: حدود ۶ ماه است که هیچ گونه دریافتی نداشته‌ایم در حالی که مدیرعامل وعده داد تا پایان شهریور تمام حساب را تسویه خواهد کرد.

تماشاگران از بازی بی کیفیت پیرها استقبال نمی‌کنند

به این ترتیب قراردادهای سنگینی بسته شد که شاید باشگاه از توان پرداخت آن بر نیاید؛ از سوی دیگر ظرفیت بازیکنان بومی نیز نادیده گرفته شد. حسن مرادی، یکی از بازیکنان جوان بجنورد است که از حضور در این تیم جا ماند. این بازیکن در گفتگو با مهر اظهار کرد: بازیکنان خسته، پیر و غیر کارآمد با هزینه‌های فراوان به اترک آمدند و تیم را به قعر جدول کشیدند و در نهایت این بازیکنان جوان و باانگیزه استان بودند که توانستند تیم را نجات دهند.

وی افزود: مگر نباید تیم با هدف رشد استعدادهای درون استان فعالیت کند؟ این نحوه تیم داری به چه کسی سود می‌رساند؟

مرادی تصریح کرد: عده‌ای با رابطه وارد تیم شدند که هیچ انگیزه‌ای نداشتند و در نهایت تیم را در آستانه سقوط قرار دادند.

این بازیکن فوتبال با اشاره به اینکه اگر بازیکنان بومی در تیم حضور داشته باشند استقبال تماشاگران نیز افزوده می‌شود، گفت: تماشای بازی در لیگ دسته یک و دسته دو آن هم در شهرها و استان‌های کوچک بیشتر با هدف نمایش استعدادها، سرگرمی و گذران وقت است اما وقتی بازیکنان فرسوده و پیر در یک تیم شهرستانی حضور می‌یابند و بازی بسیار ضعیفی را به نمایش می‌گذارند چطور می‌توان توقع داشت تماشاگری از بازی استقبال کند؟

انتقادات فراوانی به نحوه تیم داری اترک خراسان شمالی وارد است. مجموعه‌ای که بنا بود ورزش استان را متحول کند اما اینک آن را بیشتر به حاشیه برده است. البته باید تاکید داشت که کسی با اصل تیم داری مخالف نیست اما نحوه مدیریت آن موضوعی است که باید بیش از پیش مد نظر مسئولان قرار بگیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا