شهرستان ها

کشاورزان تاوان عدم کنترل برداشت‌های غیرقانونی زاینده‌رود را دادند

اصفهان-عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان گفت: عدم کنترل برداشتهای غیر قانونی از زاینده رود و بستن زودهنگام سد، موجب برداشت دیرهنگام وسرمازدگی محصولات و خسارت شدید به کشاورزان شد.

حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محصولات کشاورزان مانند ذرت علوفه‌ای به دلیل عدم تأمین آب آخر و تشنه بودن محصول آسیب دید و ورود زود هنگام جبهه هوای نیز موجب سرمازدگی محصولات باقیمانده شد و ضرر و زیان زیادی به کشاورزان وارد کرد.

وی افزود: اگر محصولات کشاورزی به ویژه ذرت تشنه باشد، آسیب دیدگی آنها از سرمای هوا بیشتر می‌شود به نوعی که این امر موجب عدم رشد، کاهش وزن محصول و در نهایت خسارت به کشاورز می‌شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان بیان داشت: اگر یک هفته زودتر آب تابستانه برای کشاورزان از سد باز شده بود، محصولات آنها پیش رس تر می‌شد و قبل از سرد شدن هوا و مشکل سرمازدگی، با توجه به جمع آوری محصولات دچار این ضرر هنگفت نمی‌شدند.

عدم کنترل بر برداشت‌های غیر قانونی از زاینده رود و تاوان پس دادن کشاورزان اصفهانی

وی اضافه کرد: متأسفانه با دیر باز شدن آب تابستانه و عدم کنترل برداشت‌های غیر قانونی از زاینده رود و ناقص رسیدن آب به کشاورزان و نهایتاً زود بسته شدن آب از سد، موجب برداشت دیرهنگام محصولات کشاورزی و سرمازدگی آنها شده و ضرر و زیان زیادی نیز به کشاورزان وارد شد.

وی افزود: علاوه بر سرمازدگی ذرت علوفه‌ای در بسیاری از مزارع مشکل خوابیدگی محصول را داشتیم؛ برای برداشت یک هکتار محصول ذرت خوابیده حدود ۲۰ میلیون هزینه کارگر به دیگر هزینه‌های کشاورزان افزوده می‌شود که با این هزینه، برداشت آن به صرفه نیست و کشاورز باید باقیمت خیلی ناچیز محصول خود را به گله داران بفروشد که پول هزینه‌های آن هم تأمین نمی‌شود.

کمبود نهاده‌های کشاورزی و افزایش هزینه‌های تولید

محمدرضایی در مورد مشکل بعدی که هزینه تولید را افزایش می‌دهد، اشاره‌ای کرد و افزود: کمبود نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، سم و بذر و قیمت چند برابری آن در بازار آزاد موجب افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد و با عدم کنترل بازار و عدم قیمت گذاری مناسب ضرر و زیان جبران ناپذیری بر پیکر کشاورزی اصفهان وارد می‌شود.

وی بر ضرورت پایبندی صندوق بیمه کشاورزی به تعهداتش تاکید کرد و افزود: بیمه محصولات کشاورزی در این شرایط می‌تواند به داد کشاورزان زیان دیده برسد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا