بین الملل

اولین کمک مالی قطر تحویل ارتش لبنان شد


ارتش لبنان اعلام کرد که اولین بخش از کمک‌های مالی قطر را برای پرداخت حقوق نیروهای خود دریافت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فرماندهی ارتش لبنان امروز (جمعه) از تحویل اولین بخش از کمک مالی ۶۰ میلیون دلاری قطر خبر داد. قرار است این مبلغ برای پرداخت حقوق معوقه کادر ارتش هزینه شود.

به نوشته پایگاه خبری العهد، در بیانیه فرماندهی ارتش لبنان ضمن تشکر از «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر آمده است که این مبلغ در سایه بحران اقتصادی حاکم بر ارتش به طور مساوی میان نظامیان تقسیم خواهد شد.

قطر از تابستان ۲۰۲۱ ماهانه به مقدار ۷۰ تن مواد غذایی برای ارتش لبنان تأمین کرده است، ولی این نخستین بار است که خبر کمک مالی این کشور برای پرداخت حقوق نظامیان لبنانی منتشر می‌شود.

در تاریخ دهم تیر ماه بود که وزارت امور خارجه قطر از حمایت مالی ۶۰ میلیون دلاری این کشور از ارتش لبنان خبر داد. ارتشی که با توجه به بحران اقتصادی موجود در این کشور در تامین نیازهای اساسی خود از جمله پرداخت حقوق نظامیان  با مشکلات اساسی مواجه است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه با توجه به بحران اقتصادی در لبنان، که بانک جهانی آن را در زمره بدترین اقتصادهای جهان از سال ۱۸۵۰ قرار داده است، ارتش لبنان در تامین نیازهای اساسی خود از غذا، دارو و نگهداری تجهیزات با مشکلات عمده‌ای مواجه است.

بر اساس این گزارش، حقوق یک سرباز معمولی در ارتش لبنان ​​کمتر از صد دلار است که برای تأمین هزینه ایاب و ذهاب و امرار معاش روزانه او کافی نیست. در مقایسه با قبل از شروع بحران اقتصادی لبنان در پاییز ۲۰۱۹ که حقوق یک سرباز حدود ۸۰۰ دلار بوده است.

حمایت دولت قطر از ارتش لبنان در حاشیه سفر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به بیروت برای شرکت در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی که از سوی لبنان برگزار شد، اعلام شده بود.

در چندین کنفرانس بین‌المللی، که مهمترین آنها در ژوئن ۲۰۲۱ در پاریس برگزار شد، وعده کمک‌های فوری به ارتش لبنان مطرح شد که شامل پرداخت حقوق نظامیان نشده بود. کشورهای غربی از جمله فرانسه می‌گویند که لبنان برای دریافت هرگونه حمایت اقتصادی و مالی باید اصلاحات ساختاری انجام دهد.

فرماندهی ارتش لبنان بارها نسبت به عواقب بحران اقتصادی بر اجرای وظایف نهاد نظامی در صورت بدتر شدن وضعیت هشدار داده است.

از زمان انفجار بندر بیروت که منجر به کشته شدن بیش از دویست نفر و ویرانی گسترده در ۴ اوت ۲۰۲۰ شد، ارتش لبنان تا حد زیادی به کمک‌های غذایی وابسته بوده است و کشورهای دیگر از جمله عراق نیز کمک‌های پزشکی و سوخت ارائه کردند.

تاکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی از بیم تقویت ارتش لبنان مانع کمک‌های مالی و تسلیحاتی به آن شده‌اند به طوریکه امکانات ارتش لبنان در پایین‌ترین حد خود در مقایسه با ارتش‌های دیگر کشورها قرار دارد و از داشتن سلاح‌های سنگین و پیشرفته محروم است. از سوی دیگر تمامی وعده‌ها در سال‌های گذشته از جمله وعده کمک سه میلیارد دلاری دولت عربستان سعودی و کمک‌های دولت فرانسه نیز هیچ وقت محقق نشده است.

همزمان جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۳ تاکنون بارها پیشنهاد کمک به ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم را مطرح کرده است اما هربار بیروت تحت فشار واشنگتن و ریاض نتوانسته این کمک‌ها را دریافت کند.

انتهای پیام /م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا