بین الملل

توصیه چین به «نانسی پلوسی»؛ به افغانستان و عراق و سوریه و لیبی هم برو


سخنگوی وزارت خارجه چین به نانسی پلوسی توصیه کرد به افغانستان، عراق، لیبی و سوریه هم سفر کند تا جنایات ارتش آمریکا را از نزدیک ببیند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه با اشاره به سفر غیرقانونی و جنجالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: پلوسی باید به افغانستان، عراق، لیبی و سوریه هم سفر کند تا بابت کشته شدن شهروندان و غیرنظامیان این کشورها توسط ارتش آمریکا عذرخواهی کند. 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، «وانگ ون بین» در نشست خبری خود گفت: اگر نانسی پلوسی اینقدر دنبال دموکراسی و حقوق بشر است بهتر است سری به افغانستان و سوریه و لیبی و عراق هم بزند تا از قتل و کشتار صدها هزار غیرنظامی در این کشور به دست نظامیان آمریکایی ابراز ندامت کند. او همچنین می تواند به این کشورها قول دهد که این وحشیگری‌ها که نقض منشور ملل متحد و هنجارهای حقوق بین الملل توسط ایالات متحده است، هرگز تکرار نخواهد شد.

این دیپلمات چینی در ادامه باز هم از سفر پلوسی به تایوان انتقاد کرد و آن را رفتار تحریک آمیز و نقض سیاست اصولی «چین واحد» که میان واشنگتن و پکن مورد موافقت قرار گرفته خواند. 

وی افزود: سفر پلوسی هیچ ارتباطی به دموکراسی نداشت این یک فریب سیاسی است که با خواست و اراده 1.4 میلیارد چینی از جمله هموطنان ما در تایوان در مغایرت است. 

سفر پلوسی به تایوان که اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره بود باعث تشدید تنشها در تنگه تایوان شده است. 

ارتش و نیروی دریایی چین طی ده روز گذشته رزمایشهای گسترده‌ای را در آبهای اطراف تایوان برگزار کردند. از سوی دیگر چین نانسی پلوسی و افراد نزدیک به وی را تحت تحریمهای خود قرار داد و سفرای بسیاری از کشورهای متحد آمریکا را به نشانه اعتراض احضار کرد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

انتهای پیام/م


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا