بین الملل

کاظمی‌قمی بر مبارزه مشترک ایران و افغانستان برای مقابله با داعش تاکید کرد


نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان گفت: در سفر اخیر به کابل در دیدار مقامات ارشد طالبان طرفین خواستار گسترش همکاری‌های امنیتی در خصوص مبارزه با داعش شدند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان گزارشی از سفر اخیر خود به کابل ارائه کرد. 

وی درباره اهداف این سفر در رشته توئیتی نوشت: «در سفر روز گذشته به افغانستان با آقایان ملا برادر معاون نخست وزیر و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان دیدار و گفت‌وگوی سازنده‌ای صورت پذیرفت.»

نماینده ویژه ایران افزود: طرفین بر گسترش تعاملات مثبت و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی تأکید کردند و خواستار گسترش همکاری‌های امنیتی در خصوص مبارزه با داعش شدند.

کاظمی قمی تاکید کرد: «در این دیدارها بر لزوم توجه به دشمنان مشترک که هدف‌ آنها درگیرسازی دو‌ ملت بزرگ ایران و افغانستان است تاکید گردید و لزوم هوشیاری و مقابله با این دشمنان بررسی شد.»

 در همین حال معاون سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نماینده ایران به کابل گفت که در دیدارهای وی با مقامات طالبان  بهبود روابط اقتصادی و تجارتی، مشکلات بانکی افغان‌های مقیم ایران و سرنوشت زندانیان افغان در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گفته معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، کاظمی قمی در این دیدار گفته است که مشکلات بانکی تاجران افغان را با بانک مرکزی مطرح خواهد کرد و به زودی این مشکل برطرف می‌شود.

 

 

همچنین قرار است هیات از وزارتخانه‌های مختلف طالبان در آینده نزدیک به ایران سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و در خصوص همکاریهای مشترک تبادل نظر کنند. 

این در شرایطی است که وزیر نیروی ایران اخیرا به افغانستان سفر کرده و بر لزوم حقابه رودخانه هیرمند تاکید کرده است. 

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران در دیدار «عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب دولت موقت طالبان بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرده است.

همچنین هیات ایران برای همکاری در بخش‌های تولید و صادرات برق و پروژه‌های انتقال آب به شهرهای بزرگ ابراز آمادگی کرد.

اخیرا و برای نخستین بار، حکومت موقت طالبان با افزایش بارش ها در افغانستان، در اجرای معاهده حقابه، سد کمال خان را به روی ایران باز کرد.

/انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا